Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sorken88

Som det kan bli, och vilken tur

Rekommendera Poster

Har jobbat på båten hela våren och försommaren med första helgen efter midsommar som sjösättningsdatum och mål. Nu blev det inte så, april 2012 är det nya målet. 

Jobbet på båten började med motorbyte och i samband med det byta av resterande delar i drivlinan, och när jag ändå höll på var det lika bra att måla däck och överbyggnad. Ja, jag kunde väl också byta gummilisterna i fönstren när jag ändå höll på. Nytt elsystem med tre batterier i stället för ett batteri är ju  Nisse. Inredning får sig en puts med utbyte av några paneler. Tätning av befintliga och presumtiva läckor görs, (det regnar som in i bomben så det är rätt så tacksamt att täta läckor).

Vid sidan av jobbet, så tillbringade jag merparten av min tid i båten. När semestern började så var det båt för hela slanten. Som tur var upptäckte jag själv att det inte var så bra att hålla på så. Det innebar att allt med båt släpptes på stället, och semester blev viktigt. Nu mår jag fina fisken då tidsdräkten för sjösättning utökats till april 2012. Allting blir också noggrannare gjort, och jag hade nog retat mig om jag slarvat med något på grund av att det var brådis.

Receptet är: ny båt i gammalt skalsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtgalningarnas skara!

Här på MG kan du träffa likasinnade och bli ännu värre däran. (Avvänjning och lämplig psykologhjälp med KBT får man söka på annat håll. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gott att höra att det finns fler dårar än jag. 

Känner väl igen det du skriver. Har visserligen båten i sjön och funderar väl fortfarande om jag skulle stjäla några dagar för ensamsegling. Fast det ser dåligt ut. Det är så många andra plikter, krav öch önskemål som lägger beslag på den tid som jag skulle vilja  ägna åt båten. De som har tummen mitt i näven måste ha det väldigt skönt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra prioritering - lika bra att göra det ordentligt på en gång. Du kommer säkert bli supernöjd nästa vår när båten står där skinande och funktionell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt val!

Gjorde likadant som du, fast för ett år sedan. Det blev ca 1200 timmar innan sjösättningen i juli i år, kan säga att det verkligen känns toppen att få den i sjön men att arbetet i sig är nästintill lika roligt (undantaget att limma skrovisolering).

Den stora bonusen med att skjuta upp sjösättningen ett år blev att jag hann åtgärda saker som var extremt viktiga, men som jag först blundat för i min iver att bli klar. Exempelvis byte av genomföringar, elsystem mm. Tänk även på att inte allt måste göras klart (exempelvis finish och inredning), så snart sjösäkerhetsdetaljerna är klara så är det vettigt att använda båten ett tag, så man får en massa ytterligare ideér om smarta lösningar.

Lycka till med ditt arbete, det finns hur mycket bra information/inspiration som helst här på MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall ned i dag och täcka båten inför vintern. Har sittbrunnen kvar att måla, och man kan då inte lita på något finväder för målning. Sen blir det april 2012 innan man hinner säga killevippen, men då får man väl se till att det går att sjösätta i alla fall. Man kan ju alltid meka och bryggseglawink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...