Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
patrikholmqvist

Ancas Queen 24. Informations hjälp.

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada båtägare.

Jag är ute efter lite information om Ancas Queen 24 båt med olika motorer?

Har ni en B20 motor och vilken modell (115-130?) Hur går båten då?

Fart?, planar?, mm mm

Använder du eller har använt en annan motor till denna båt hur uppför sig båten då för framtida motor köp möjligen. :-))

Vänliga hälsningar // Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en VP AQ 151A, årsmodell 1985/86 i min Ancas från 1975. Den funkar väldigt bra tycker jag. Marschar 14,5 - 16 knop, toppar 21-22 knop. Brukar köra även i 7-8 knop vilket jag tycker är bekväm fart, även det. Den drar 1,2 -1,8 liter/distans beroende på sjö (vågor, orolig sjö mm). Jag tycker att den funkar väldigt bra i låga krypfarter, om man skall parera med lätt gaspådrag och undanmanöver.. svarar direkt...

Vet inte om du blev så mycket hjälpt av detta, men det är bara några av mina erfarenheter från min sida... Har du fler frågor så får du gärna återkomma... Ancas är en kanonbåt tycker jag och frugan smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ja vi har varigt ute i ett dygn med båten en så länge. Då vad jag och tjejen med en dotter på 4år och två tvillingar på 6 månader :)) Alla sov som stockar. Jag har gyggt upp vår Ancas då det var ett skrov när jag tog över denna. Så jag har idag ett fast kök med bänkskiva där man kunde sitta som passagerare tidigare, där har jag även diskho med gasolspis. 

Annars gick kanon förutom att jag har lite problem med motorn just nu och hade problem med kapellet som forsa in vatten. Men är nu inoregnerat och jag hoppas att det är tort nu när det ska komma regn i morgon.

Min B20 dom den är idag så kommer jag bara upp i 4000rpm och har en 14x14 propeller. Maxar 14knop och kör i 8knop.

Men jag vill ju såklart ha upp den i marsh 17-18knop.

Hur är det med din båt planar det vid något knop tal eller är det en halvplanande båt?
Tänkte på lite vad åker man ekonomisk med båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten funderare?

Vad kommer det bli för skillnad på min båt om jag fixar upp den till en aq130

Bytter förgasare osv??

Kommer det i slutändan att ge mig mycket mer knopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en Ancas Queen 24 årsmodell 1967. Hon gick perfekt med en VP 175, V6-motor, årsmodell 1982.

Marshfart 17-18, toppfart minst 25. Bränsleförbrukning ca 1,5 l / distans.

Jag ägde båten åren 1999-2006.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 16x14-propeller... Min planar vid c:a 13.5 knop, och kommer i bästa ekonomifart vid 14.5 -> 16 knop... Jag brukar ha min vid 14.5 -> 15 knop, upplever det som mest ekonomiskt, och även bekvämast att köra i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ130 är ju en rak sexa, och med det så betyder det tyvärr även att den är törstigare sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej AQ130 är fyrcylindrig på 2 liter och 130hk, sexan heter AQ170 på  3 liter och 170hk. AQ130 baseras på volvos b20 motor och AQ170 på B30. B30 motorn är i princip en B20 med två extra cylindrar så den blir ganska lång och eventuell motorlåda kan bli för kort.

En modern V6 motor hade suttit som en smäck i Ancas Queen tycker jag, lätt att få tag på delar och billiga delar från USA finns på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej gott folk, nu efter allt stoj o hej så har jag installerat en b23 motor.

Eller anarare en aq230 men det är en b23 motor iaf.

Det är eller ska vara 120 hk men enligt tidigare ägare 130hk men vi vet ju hur tidigare ägare kan vara :) Men hur som haver så undrar jag om ni har lite tips på propeller?

Det är ju endå lite mer vrid i denna motor, Har idag 14x14 propeller men funderar på om man ska fixa 15x15 propeller? Har även en dubellförgasare till denna motor som jag håller på och pillar på och den verkar jättte fin nu efter lite fix? med denna ska det ju vara en ca: 145hk orginal med denna motor? kommer dessa hk märkas på sjön?

Ska bli skoj med sjösättningen sen ochg få testa nya motorn och skilnaden mellan denna och min gamla slitna b20 motor.

Och historen med denna motor sluta med att jag fick 2000kr i för att ta imot denna fina motor. Köpte en till båt där denna motor satt och så sålde jag delarna till denna och min gamla b20 så allt som allt så ligger jag 2000kr på motorn. Men dessa pengar stoppas ju såklar i andra hål i båten :) Och dessa hål tar ju aldrig slut ler :=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...