Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
magnus_pe

Selva 4hk 4t

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny här och detta är mitt första inlägg.

Jag köpte en Cresent 42 med en gammal Suzuki 5hk på för ett ganska så bra pris, motorn var från tidigt 80-tal och den funkade, dock så fick jag problem med att snöret inte åkte in efter att jag startat motorn och när jag öppnade starthuset så släppte hela fjädern och blev 2,5 meter lång och för mig var det omöjligt att snurra ihop denna till rätt storlek och sen sätta in den i starthuset igen.

Jag köpte mig en nyare motor, en Selva 4 hk 4t från 2006, den är knappt körd med och jag är mycket nöjd med den. Men det är en grej jag undrar över. När jag tiltat upp den så fastnar den ju som den ska och så och när jag ska tilta ner den så går den ju så långt ner som jag satt den där splinten (finns 4 olika lägen). 

Nu till mig fråga: Den splinten ska ju krokas fast med en krok som styrs nivåmässigt av en stav som sitter lodrätt på riggen, denna stav verkar vara fjädrande och verkar justera krokens läge beroende på hur jag väljer att sätta splinten som den ska kroka fast i.. Jag har satt splinten näst längst ner och kroken vill inte haka fast i splinten och detta gör ju att motorn inte sitter fast i nedfällt läge så när jag lägger i backen så åker ju motorn upp och så ska det ju givetvis inte vara, dessutom finns det ju en en liten hake som man ska trycka på för att kroken ska släppa taget om splinten när man ska tilta upp motorn efter färd men detta behöver jag ju inte göra nu.

Bifogar länk med bild..

Jag hoppas det finns någon här som förstår vad det är jag menar och kanske kan ge mig tips på hur jag ska lösa detta.

http://www.gremir.com/diskant/selva_tilt.png

http://www.gremir.com/diskant/selva_tilt_pinne.png

Mvh

Magnus

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 11:55

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 13:05

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 13:06

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 13:26

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 13:27

Senast ändrad av magnus_pe | 13 augusti 2011 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...