Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
hubbe67

Startproblem Penta D2-55A

Rekommendera Poster

 

Hej!

Två gånger denna vecka efter ett par timmars segling har jag inte fått igång motorn.  Då motorn varit kall har 10s glödning behövts men vid start har startmotorn inte svarat alls. Spänningen i startbatteriet sjönk till under 11V.

Efter att ha kopplat i hop förbrukarbatterierna med motorbatteriet, vilket tog 5 min, samt brutit strömmen tillfälligt på huvudbrytarna så startade motorn.

Vad som är konstigt är att vid kaj och vid några dygn i naturhamn har startproblemet aldrig funnits. I går stressade jag startbatteriet ordentligt genom att glöda länge och starta ett antal gånger utan några problem alls. Vilket tyder på att det finns gott om ström i startbatteriet.

Är det någon som har några förslag på vad det kan vara för fel?

/KJH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte in vatten i cylindrarna genom avgasslangen (eller kylvattenintaget) när du seglar och båten lutar? Det kan bli häverteffekter.  Då går inte motorn runt p.g.a. att vattnet i cylindrarna inte kan komprimeras och starmotorn drar hemskt mycket ström. När du sedan kopplar på ett batteri till så orkar startmororn gå runt och trycka ut vattnet. Verkar motorn gå trögt första varven när du kopplat ihop batterierna? Ryker det sedan vitt några sekunder när den startat?

Hade ett liknande problem med min Ansö 31 med MD21. På land och efter sjösättning startade den perfekt, men dagen efter så orkade knappt startmotorn dra runt den. När den väl startat en gång så fungerade den felfritt resten av dagen. Det visade sig till slut att vatten lyckades tränga in i kyllimpan via sjövattenintaget genom häverteffekt och fylla kyllimpan för att sedan rinna in i cylindrarna, så mycke underligt kan hända.

En vild gissning då jag inte vet hur din motor är monterad.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hördes inget alls när du startade? Det borde åtminstone höras ett klick när starten kastar ut drevet mot kuggkransen.

Hörs klicket men ingen rotation så kan du ha vatteninträngning.

Det finns ibland en vakumventil som glöms bort. Den har ett litet membran på några mm som man ska kolla.

Följ sjövattenslangen som pytsar ut vatten i kröken för att kyla avgasslangen. På högst punkten kan vakumventilen sitta, Membranet ska täta när sjövatten forsar fram i slangen när motorn är igång men ska sedan släpa in luft och bryta hävertverkan.

Är membranet fast i salt och smuts är det lätt att vattnet rinner till motorn om den sitter under vattenlinjen vilket ofta är fallet. Åtminstone på vissa bogar.

Har själv inte kollat den de sista två tre åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs. Lägg en trasa under för att fånga upp membranet. Det syns nästan inte och är lätt att tappa bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.Era synpunkter verkar helt klart logiska då babordsidan, där avgenomföringen sitter , varit bitvis rejält nedkrängd vid bide- och halvvinds segling. Jag har en ny monterad vakuumventil som jag kontrollerade vid sjösättning men det kan ju ha hänt något. Får kolla det.

Jag har inte noterat om startmotorn har klickat till vid startförsök men jag har å andra sidan inte lyssnat efter det då focus har varit på annat. Skall försöka provocera fram situationen igen och lyssna om det finns klickljud från startmotorn.

Tack för tipsen! 

Jag återkommer.

/KJH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Försök inte provocera fram felet förrän du uteslutit att det är vatteninträngning som orsakar problemet.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i helgen gått igenom hela kylstemet och rengjort sjöfiltret. Vakuumvemtilen tog jag i sär och kontrollerade att den funkade. Det var lite skräp i filtret medans membranet i vakuumventilen var rent och snyggt.  Ventilen sitter minst 5dm över vattenlijen mitt i båten. Kylsystemet verkar vara ok och någon vitrök när motorn till slut startade såg jag inte. Passade även på kolla att alla kabelskor och förbindningar var ordenligt åtdragna.

En annan teori: Kan det vara så att startbatteriet (Tudor Marin) är slitet att det inte levererar full kraft vid tuff segling med krängningar och sjörörelser? Vid start har jag i hamn uppmätt att spänningen sjunker ner till 9,0V vid startbatteriet och säg att spänningen faller något ytterliggare vid startmotorn. Det kanske räcker med ett mariginellt späningsfall pga sjörörelserna för att inte startmotorn skall dra runt?

Vad tror ni?



Senast ändrad av hubbe67 | 15 augusti 2011 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är batteriet kan du ju enkelt testa genom att endast koppla in förbrukningsbatteriet till staren. Var lite försiktig och tvinga helst inte runt motorn i onödan, om det är vatten i cylindrarna så tar det tvärstopp och du kan i värsta fall kröka en vevstake.

Är lite intresserad av om motorn går trögt första varvet när du kopplat ihop batteribankerna eller om den låtit som vanligt?

Kan du utesluta vatten i cylindrarna och batterifel skulle jag gå vidare med att kolla elsystemet så det inte är något kopplat till startbatteriet som du bara använder vid segling (navigationsutrustning, andra instrument , lanternor etc.).

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...