crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2011 Om det nu uppstår sot och kondens från förbränningsprocessen och man har det som argument för att byta motorolja. Kan det finnas viss förståelse för. Men dervet, vilket motsvarar en växellåda på en bil. Där kommer det inte in någon fukt såvida man inte har ett läckande drev och det kommer inget sot. Varför ska man då byta drevolja varje år? Ok att kontrollera så man inte fått vatteninträngning vilket enklet görs genom att tappa ut några centiliter direkt efter motorn körts precis och kontrollera att oljan är fin. På en bil brukar man inte byta oljan i växellådan alls. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 12 Augusti , 2011 Inte för att jag skulle byta oljan efter endast 25 timmars gångtid men,......... Jag har genomgått en del tribologiutbildningar, alltså smörjteknik. Det krävs endast 0.02% vatten i en loadolja för att det skall kunna börja uppstå gropbildning i materialet. (Dreven) Om du tappar ut olja ur växelhuset på våren för att kontrollera att det inte är vatten i den, så syns inte det.(Om det inte har läckt in stora mängder, då kommer det en skvätt vatten först) Har du nyss kört motorn så ser den ändå lite vitaktig ut oavsett om det är vatten i den eller inte p.g.a skummbildning. Senast ändrad av Barton3000 | 12 augusti 2011 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Augusti , 2011 Men i praktiken fungerar det även med lite saltvatten i oljan. I vårt gamla VP segeldrev var det nog 20 % vatten i ett par somrar. Med den blandningen fanns visserligen ett vinande ljud men efter ompackning av propelleraxeln och kontroll av kullagren har drevet gjort tjänst u.a i 5-6 år till med förhoppning om ytterligare några år. Förvånande fanns inte det minsta rost på drev, axlar eller andra delar i växelhuset. Tänkte först att det var syrafast stål i allt men t.ex kullager finns väl inte i rostfritt? Drevet är VP S-110. Jag kollar numera bara olja på stickan. Klar och fin, inget byte. Grumlig vitmjölkig, byte av tätningsringar plus olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2011 0,02% vatten är samma som 0,4 ml vatten i ett drev som har 2 liter olja. Alltså andas du samtidigt som du fyller på oljan så är det kört. Du måste skoja. Jämför med en växellåda eller bakaxel på en bil. Där byter man aldrig olja. Och till inlägger om kontroll av olja, inte kollar man väll oljan i drevet då det varit still länge utan direkt efter man kört motorn. Fattar man inte bättre så ska man ge katten i det. Men nu till verkligheten. Många firmor och hemmapulare kör motorn med färskvatten tills den blir varm. Därefter med glykol och sedan konserverar motorn med olja i förgasare eller via tändstiften. Därefter tömmer man olja och byter filter samt fyller på ny. Dessa motorer startas inte igen förän till våren. Alltså är det gammal olja vid alla lagerytor. Den olja man fyllde på har bara runnit ned via oljeretur kanaler ned till tråget. Alltså katastrof enligt tidigare resonemang. Är det någon här som hört talas om dessa på så sätt servade motorer som mått dåligt av detta? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Augusti , 2011 Egentligen inte, en bilmotor har inte dom stilleståndsintervallerna som dom flesta båtar och heller inte den typ av miljö. Oljefilm i en motor skyddar en viss tid men sen börjar den försvagas, är det då onödigt mycket kondens, salter, mineraler, sot och restpartiklar så får dessa fritt fram. OM sen motorn slits ut i förtid kan man ju sen diskutera...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 12 Augusti , 2011 Förstår inte ens hur man kan jämföra en bilmotor med en marin-motor! Hur många av er ligger och kör konstant 3000-4000rmp med hög belastning, med era bilar? Marina motorer lever i regel i en tuff miljö och ett ganska hårt liv (beror ju dock på vilken båt/motor typ man har). Oljan i en motor som belastas mycket tappar får försämrade smörjegenskaper snabbare, så kondens i oljan är nog inte den största orsaken till att den byts oftare. I alla typer av växellådor bildas det metallspån när dreven nöts mot varandra. Spånbildningen från två drev är betydligt större än från ett lager! Tror inte att det är absolut nödvändigt att byta oljan efter tex. 25 timmar, men då är man i alla fall på säkra sidan och vet att det är gjort. Motor och drev reparationer är inte billiga, och de tror jag att många av er redan vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Augusti , 2011 Är det fakta eller spekulationer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 13 Augusti , 2011 Det är olika filter i pappret, Biltemas filter släpper igenom större partiklar än vad originalfilterna gör. Har inte siffrorna just nu men kan återkomma på måndag med siffror. i de filter jag sett från Biltema saknas den backventil (i form av gummi som sitter vid den yttre kransen av hål) som originalfilternan har. Kan du se in i filtret i de yttre hålen saknas backventil. F ö tycker jag att debatten om oljebyte liknar Snillen spekulerar, ska man byta olja eller inte? Det är som att vaxa lacken på bilen. Du kan göra det 2 ggr om året eller vart annat år eller vart 5:e år! Man ser hur lacken gradvis försämras och när den blir matt lägger man på lite vax. Gör man inte det fungerar lacken ändå i många år tills den börjar flagna av. Skillnaden med smutsig olja är att man inte ser den gradvisa försämringen. Byter man varje år blir motorn ren och man sliter minimalt. Byter man vart 5:e år blir förslitningen större men man märker ingen försämring förrän efter en längre tid. Det är upp till var och en hur väl man vill vårda sin motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 14 Augusti , 2011 Filtreringsgraden hos olika filter finns i oljefiltertestet jag länkade till tidigare. (se länk nedan) http://mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html Jag ser gärna fler tester på oljefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 15 Augusti , 2011 Hur kan du jämföra med en bakaxel, som är helt tät och aldrig kommer i kontakt med vatten? Enligt en undersökning gjord av SKF kom det fram att endast 0,01% vatten skadade kullagren. vid 0,02% halverades livslängden. Det som uppstår är en härdning av materialet som kallas för vätesprödhet, vilket gör att materialet flisar ur så det blir gropar i dreven, när det väl har börjat så sköter resten sig själv så att säga. Sök på Vätesprödhet så kan du förkovra dig lite Har det väl börjat så hjälper det inte att bara byta olja längre. utan reparationskostnaden blir väldigt hög i jämförelse med oljebytet. Har du aldrig sett ett sådant drev? Jag måste ändå rekommendera alla att byta olja efter varje säsong, en ganska liten kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 15 Augusti , 2011 Intressant! Det där hade jag aldrig hört talas om. Om 0,02% vatten halverar lagrens livslängd enligt SKF, vet du i så fall vilken total livslängd de räknar med? Vid vilken arbetstemperatur gjordes försöket? Sedan måste man skilja på drev och motorer. Den heta oljan i en motor destillerar bort allt vatten ganska omedelbart. Så är det ju inte med drevet, men frågan är om man kan jämföra med en bakaxel eller ej. En bakaxel snurrar ju runt, ibland i regn och vattensprut, och tätningen sker, precis som med drevet, med hjälp av simmerringar, Å andra sidan arbeter ju drevet helt under vatten, men å tredje sidan under jämnare temperaturförhållanden. Den kraftiga avkylningen av bakaxeln under vintern borde ju ge större undertryck och därmed större risk att minimala mängder vatten sugs förbi axeltätningarna när axeln roterar. Jag har har inga svar, bara drågor. Någon? Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 15 augusti 2011 | 17:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Augusti , 2011 Varför måste allt vara så konstigt ochextremt bara för att det sitter i en båt. Man kan ju tro att vi åker omkring hela sommaren i ett syrabad. Att miljön för båtmotorer skulle vara sämre än för bilmotorer har jag svårt att förstå. Våra bilar utsätts ju halva året för snöslask uppblandat med salt och ämnen från avgaset etc. Motorer och växellådor utsätts ju dessutom för direkt kontakt. Har man som jag inombordare med backslag utsätts ju varken motor eller backslag för annat än den ev. kondens som kan uppstå. Att en båtmotor går hårdare än en bilmotor beror väl på typ av båt och den som kör. Tar jag mig själv som exempel så marchar jag 2500-2800 varv med en motor med toppvarv 4500. Det är nog ungefär som att köra motorväg med bil. Motorn får dessutom oftast tuffa på timmar med samma varvtal utan att som på en bil ständigt skifta varvtal. Det är väl med båtar som med bilar, ju hårdare man kör desto mer slits allt inklusive oljan. Att sen både bilar och båtmotorer mår bättre ju tätare man byter oljan är ju självklart, det går säkert att påvisa fördelar med att byta var 10:e timme istället för var 25:e. Det som är intressant är ju att hitta ett intervall som är gott nog. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 15 Augusti , 2011 ja inte vet jag, men om så är fallet så kan det inte finnas några alt annat än att byta olja vid upptagning till en ny frisk olja.. Men denna olja då som får stå i växlande temperaturer i allt från 4-8månader utan uppstart.. ja isåfall skall oxå den nya oljan bytas ut innan sjösättningen, för nog kondenserar det på vintern oxå.... Jag har jobbat åt färjerederiet en del, och vi bytte motor i en av färjorna till en D9á... från VP håll hävdades det då att oljan skulle bytas på hösten innan förjan togs ur drift... Men samma år var det kurs, bland annat hade vi en föreläsningen av en så kallad smörjmedelsexpert, denna expert hävdade bestämt att detta med att byta olja på hösten var en kvarlega från förr. Han påstod att idag har oljorna så bra konserverande egenskaper att byte på hösten är vansinne... Så jag låter min gamla olja vara till vårustningen då byter jag till ny olja varje år, då vet jag att jag har fräsch olja utan kondens! //Peter Senast ändrad av giotas | 15 augusti 2011 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 15 Augusti , 2011 giotas skrev: Men samma år var det kurs, bland annat hade vi en föreläsningen av en så kallad smörjmedelsexpert, denna expert hävdade bestämt att detta med att byta olja på hösten var en kvarlega från förr. Han påstod att idag har oljorna så bra konserverande egenskaper att byte på hösten är vansinne... Så jag låter min gamla olja vara till vårustningen då byter jag till ny olja varje år, då vet jag att jag har fräsch olja utan kondens! Om oljan nu har en så bra konserverande egenskap, varför är det då vansinne att byta på hösten? Det måste vara bättre att ha en motor som är genomkörd med en färsk olja och som sedan får stå över vintern. Det ev. kondens som bildas dunstar bort vid första varmkörning. Så tror jag. Som vanligt är det som så att för att kunna bedömma en experts råd måste man besitta sådana kunskaper att man inte behöver någon expert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 16 Augusti , 2011 Han menade att om man byter oljan varje vår, och har en driftstid på kanske på sin höjd ett par hundra timmar på oljan under sommaren så har denna olja kvar sina konserverande egenskaper. vad menar du skulle vara bättre med att ha ny olja i en motor som inte startas utan bara står? Menar du att en motor är mer rostbenägen invändigt om man skulle ha gammal olja i den under vintern? Mkt möjligt att det nu är så som du säger att den eventuella kondens som bildas snabbt förångas vid igångsättandet.... det som nu diskuteras, detta med olja, där finns nog kanske inget svart och inget vitt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Augusti , 2011 Vill man verkligen lagra motor/drev över vintern med skitig olja ...? Inte jag i alla fall ! Jag byter alltid oljorna på hösten , motor som drev , bara för att veta att det inte finns restprodukter/vatten/skräp/sot/..allt vad nu kan finnas i ..... kvar i drev eller motor. Båten är för dyr för att inte vara extra noga med underhållet . / så tänker jag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 16 Augusti , 2011 Det är stor skillnad mellan att dra en båt genom vatten än luft. Ta soppaförbrukning som en indikator. Min bil drar 0,9 i 100km/h det ger en timförbrukning på 9l/h (varvtal strax över 3000 om jag minns rätt) Min båt drar enligt flödesmätaren 30l/h vid 3200 varv (ca 40km/h men det har ingen betydelse) Inte ens när jag har båten på trailer efter bilen är bilen i närheten av båtens bensinförbrukning (kanske i uppförsbacken på E4 vid Jönköping), det borde säga en del om hur hårt en båtmotor får jobba för att putta båten genom vattnet. Jämför hur långt bilen och båten kommer om du bara drar av gasen och ser hur lång du kommer på rörelseenergin som är kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 16 Augusti , 2011 Självklart behöver man inte byta olja efter 25 timmar, inte efter 100timmar heller. Jag förstår dock att många (som kanske inte har så stor kunskap om motorer) gör detta varje år, för lite peace of mind. Jag byter inte olja ens så ofta i racebilen och den lever merparten av sitt liv över 5000 rpm och konstant varvtalsändring. Detta har inget att göra med oljebyten men jag vill passa på att återigen lyfta diskussionen om den skrämmande tekniska okunskap som råder bland sveriges båtägare. Jag gissar att denna orsakar betydligt fler farliga situationer per år än att folk saknar skepparexamen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 16 Augusti , 2011 Motorn klarar sig sä kerligen sig utan ett oljebyte efter varje säsong, personligen tycker jag att trygghetskänslan är värd de hundralapparna det kostar med oljan. Dessutom är det ett bra tillfälle att se eventuell vatteninträngning som tidigare diskuterats. Ett oljeprov lär ju ju inte inte vara gratis heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Augusti , 2011 Min båt drar ca 3l/h vid 2800 varv min Santa Fe drar 9l/h min Atos 6l/h vid 100km/h. Det är riktigt att det är trögare att driva en båt i vatten än en bil. Det är därför min båt inte gör 100km/h utan 13km/h=7knop vid samma belastning på motorn som på en bil. /Robin Senast ändrad av Riro | 16 augusti 2011 | 22:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Augusti , 2011 Om jag vill lägga pengar på att öka säkerheten så kan jag hitta massor med saker att köpa som ökar den mer än att byta olja. Vatteninträngning syns på oljestickan som man naturligtvis kontrollerar regelbundet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser