Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
danhoglund

vatten i motoroljan

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en aq130/ B20, vatten pumpen gick paj och det sprutade vatten från dränerings hålen, köpte en ny och monterade den men insåg att jag fått in vatten i motoroljan, har nu bytt olja och oljefilter 3 gånger men det är fortfarande vatten i oljan ? Tacksam för tipps

Mvh Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min fd motorbåt, toppackning var kass och fick byta den på några timmar och därefter gick den hur bra som helst.

Packningsats köpte jag den på Mekonomen.

Om du gör det, glöm inte att du behöver en momentnyckel.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade du innan vattenpumpen pajade hur oljan såg ut? Sjövattenpumpar brukar ha två packboxar en för att täta mot pumpen (vatten) och en för att täta mot motorn (olja).  Dom ska vara monterade så att dräneringshålen är öppna mellan dessa för att vid vattenläckage hindra att det läcker in i motorn. Om inte motorn gick varm i samband med att vattenpumpen gick sönder så finns det väl ingen anledning att tro att toppen ska läcka (om inte kylvattnet minskar). Var oljan OK innan vattenpumpen gick sönder så är det ju inte troligt att två fel skulle uppstå samtidigt.

Det kan ta ett tag innan allt vatten försvunnit ur oljan, behövs inte många droppar innan den blir missfärgad. Ser du någon förbättring för varje oljebyte? Fick själv vatten i oljan av en helt annan orsak och bytte olja några gånger med varmkörning mellan. Är oljan bara lite missfärgad d.v.s. ytterst lite vatten kvar, brukar det ventileras ut genom vevhusventilationen när man kört ett tag, håll i så fall koll på oljan med jämna mellanrum så du ser att det blir bättre.

Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft vattenintrång i b20 flera gånger och byter man olja och filter  gärna häller igenom en liter olja innan man fyller på brukar det bara vara lite vatten kvar. Det vattnet dunstar bort genom VV inom 15minuters körning på marchvarv.

Att oljan fortfarande är vattenskadad beror mest troligt på att det är något mer som är trasigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar och idéer, olja var ok innan vatten pumpen gick sönder och motorn har aldrig gått varm och tempmätaren visar som den ska, jag tog isär den gamla vatten pumpen och packboxarna var dåliga och kullagren också därför köpte jag helt ny vatten pump, jag misstänker att jag kanske inte varm körde motorn tillräckligt mellan oljebytena så jag ska pröva några byten till så får jag se om det blir någon förbättring, :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll koll så inte kylvattennivån sjunker, du bör se en drastisk förbättring mellan oljebytena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu verkar det fungera, körde med båten ca en halv timme, bytte oljan och filter, körde båten en halvtimme till och nu såg oljan jätte bra ut, var nog jag som inte varmkörde tillräckligt mellan dom första oljebytena.

Åter igen jätte tack för tipps och råd.

Mvh Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...