Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
patrikholmqvist

HJÄLP: Metallisk missljud i B20

Rekommendera Poster

Efter inställningar på täningen så kommer jag upp i 4000rpm på motorn.

Så nu fattas det bara 1000rpm tills jag har standard.

 

Och vi gjorde KOMP prov på motorn idag med. Jag har för mig det var tyå såhär men alla var över 10 iaf,

C:1 lite över 10

C:2 över 11

C:3 Över 10

C:4 Över 11 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt glömde skriva.

Det onormala ljudet kommer vid ca: 3000rpm och följer med upp till 4000 som tydligen en så länge är max vad jag kommer upp i.



Senast ändrad av patrikholmqvist | 14 augusti 2011 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är innne på att det är förgasaren. 

Då vi plocka lite med denna så upptäckte vi att den va jätte dålig. 

 

Ska försöka hitta en ny. eller ska man satsa på en dubbel? 

vilken skilnad blir det på enkel o dubbel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inget svar på varifrån oljudet kommer. Jag är ändå inte riktigt nöjd med din ventiljustering, jag kan ge en enkel tumregel på hur man justerar ventiler. Om man numrerar ventilerna med början  framifrån på motorn så kan man använda följande tabell:

När ventil 8 är nedtryckt - justrera ventil 1.

Vrid runt vevaxeln medurs tills:

Ventil 6 är nertryckt - Justera ventil 3

Vrid runt vevaxeln tills:

ventil 4 är nertryckt - justera 5

fortsätt enligt:

7 - 2

1 - 8

3 - 6

5 - 4

2 - 7

Din motor är helt tydligt en bilmotor som byggts om för båtbruk. Något jag tycker verkar konstigt på den är vevhusventilationen. Någon kan rätta mig om jag har fel, men både slangen från motorblockets sida och den från oljekorken skall väl inte vara kopplade till insuget? Den som kommer från blockets sida skall väl vara ansluten till luftfiltret. Det här kan inverka på prestandan.

 



Senast ändrad av Faderullan | 25 augusti 2011 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat brickan jag beskrev ovan, och/eller med stroboskoplampan?

Om du kollar med lampan, observera då särskilt i samband med missljudet uppstår.

Jag tycker mig känna igen missljudet ganska precist från min bilmotor, fast det var ju några år sedan.

Hur detta ljud skulle uppstå från förgasaren låter gåtfullt, eller lagerljud, de brukar låta annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väl skriva om min senaste resa :))

Jag åkte ut efter min far då jag tyckte det skulle vara roligt och ta kort på dom när dom skulle åka efter hjulångaren som åkte från södertälje till stockholm och skulle bli invigd av våran kära princessa. Skulle ju vara fräkt med att ta kort på en konvoj på 5-7 stora båtar åkandes i rad.

Hur som haver så drog jag på så mycket det gick med motorn så jag skulle komma ifatt och låg på en 13-14knopp på 4000rpm och kom ifatt men sen när jag var ifatt börja motorn bete sig lite konstigt.

Kom på efter en stund när jag titta i motorrumet att all olja låg i motorrumet och inte i motorn.

Så det var bara och vända hem igen, och med en fart på 11-1200rpm i 2knop si sådär. Det kändes otroligt bittert, o ja jag hade 4 liter olja i båten så jag fylde på och det fick vara kvar tills jag kom hem så det lekte inte då. Men när jag kom över 12-1300rpm så lät det som någon tog en slägga och slog på motorn. Vi tar detta ljud till en helt ny nivå.

Käns lite som att det är daxs för ett motor byte???

// Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Bittert?

Du har en motor med missljud och som inte varvar ur och som du vill ha hjälp med här på forumet, Du får många tips men har ännu inte hittat vad som är fel men ändå så åker du ut och drar på fullt och verkar sen överraskad över att motorn går sönder (mera sönder)....... Vad hade du förväntat dig egentligen.... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men eftersom vi inte hitta vad som var felet och jag drog  viseligen på fult med det gick bara upp till 4000rpm så det är ju inte fult i B20 motor.

Men vist kanske va lite dumt men jag skulle ju bara åka ifatt dom men tur i oturen endå.
Hur kol hade det varigt om det varit ok och sen i vår så pajar skiten.

Jag är endå lycklig i dessa bittra tider :==))))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ville bara kolla om du fick någon klarhet i vart ljudet kom ifrån??

Har nämligen exakt samma sort problem med min B20...

/Pake

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammalt inlägg, men ett typiskt ljud på slitet vevlager,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det är ett gammal inlägg, men just därför tänkte jag att han nu kanske hade ett svar på vad det var som lät... =)

Köpte en nyrenoverad B20 till min Selco 18, men börjar misstänka att den bara är pensel renoverad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med min. Jag har nyligen köpt den och jag har inte fått med någon historia kring vad de pysslat med innan. Jag hittade dock några reservpinnar till kamdrevskåpan så jag gissar att någon varit och rotat kring transmissionen. Jag skall plocka isär imorgon och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, min första tanke är dock vevlager, även om jag hoppas på något lindrigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...