Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
patrikholmqvist

HJÄLP: Metallisk missljud i B20

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har vid ett mittvarvtal ett metalsik missljud som inte låter något vidare.
Det verkar vara inriktad över mellanregistret på motorns varvtal.

Har spelat in en film som jag hoppas kan skicka upp.

Youtube lenk till filmen lyssna vis 20 sekunder av filmen



Senast ändrad av patrikholmqvist | 11 augusti 2011 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något tips på vad det kan vara,

När jag är ute och åker så kan jag ligga på 6-8 knop utan något tirekt missljud men går jag äver det så kommer det direkt. 

Sen så kommer jag upp i max 14 knop med båten. tycker jag borde komma upp till 18knop med motorn iaf.

 

Jag har inge information om varvtal en ska kolla upp lite i morgon har precis fått ordning på varvtalsgivaren. 

 

// Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att alla ventilerna är justerade rätt? Det klapprar rejält i filmen, jag vet att det kan bli missvisande när man spelar in och att B20 inte är den tystaste motorn men det låter som för mycket.

Om man tittar på vipparmsbryggan med ventilkåpan avtagen och motorn på tomgång, jäser det då upp olja i topphålet på alla vipparmarna? Om inte har du taskigt oljetryck eller blockerade oljekanaler.

Annars kan ljud som uppstår bara vid vissa varvtal vara något som sitter löst (om man har tur).

Kan man känna extra vibrationer samtidigt som ljudet kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara säkert,men har du tur kan det  vara Kamaxeldrevet som är på G,enkelt att byta o ingen större kostnad om du köper via vp produkter tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamaxeldrevet var sitter detta? och hur felsöker man det?

Men skulle det vara oljan så tycker jag att det skulle låta mer hela tiden?

Jag tycker inte det är något som sitter löst och verkar svårt och lokalisera var skramlet är.
jag tycker det låter på motorn vid förgasar sidan.

Jag var inne på om det skulle vara drivknuten men då känns det också som det skulle låta mer på flera varvtal.

Har fått tips om att det skulle kunna vara en fjäder långt ner i motorn eller vid kopplingen till drevet där någon stans?

Alla tips och ideer är bra ideer.

// Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall justera ventilspelet och sedan spela in hur det låter igen efter det.

Kontrollera samtidigt att du har samma rörelse på samtliga vippor, kan vara kammen som slitits och orsakar ventilspelet, då minskar samtidigt motorns effekt, eftersom ventilerna inte öppnar ordentligt.

Kamdreven sitter bakom aluminiumkåpan i motorns framkant, om du har bakelitdrev kan det vara på g.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte är allmänläkare så ta en stor skruvmejsel o flytta runt med skaftet/Handtaget mot örat o lyssna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät inge vidare....

Skulle kunna vara ett vevlager med tanke på hur det låter(svårt dock att höra om det är tillräckligt dovt på filmen). Det låter som det kommer runt ca2000 varv? Är jag rätt ute där ökar sannolikheten för vevlager...

Det låter som dina ventiler behöver ställas in, men det andra ljudet är sannolikt något annat...

Är komp bra? Tänker om en ventil är krokig, även om det känns som ett långskott. Kamdrev som någon annan var inne på är inte omöjligt heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan va vad som helst. Vevlagerpajj låter vid belastning innan det det blir Generalpajj, Ramlager knackar hela tiden.Kamdreven kan skramla som Faan,o fladdra med olika tider från Kammen,o vips så släpper Bakelitdrevet från sitt centrum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara många saker... Vevlagerkänslan kommer från andra motorer jag stött på med vevlagerras som låtit liknande. Tycker att ramlager brukar låta annorlunda.

Alla marina B20 har väl kamdrev i metall? Minns något sådant påstående från någon broschyr jag läst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen känner jag igen detta med att alla marina b20 har metalldrev, men vi ska komma ihåg att en hel del vanliga icke-marina b20 har trillat ner i motorbrunnen genom åren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Men just kamdreven brukar vara bytt till stål på dom flesta bilmotorer som hittar ut på sjön. Hänger nog samman med att transmissionskåpan alltid måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Håller likt mange249 på vevlager som är på väg att tacka för sig (och en inte allt för otydlig önskan om ventiljustering....)smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad jag förstår så verkar det som det behöver justeras.

Är det någon som har måtten som ska vara på bladmåtten?

Är väl två olika en avgas och nå annat. 

// Patrik

Ja börjar där sen så får man ta tag i vevlager när jag lyfter upp båten.
Går det köra ett tag med båten om det skulle vara vevlager???



Senast ändrad av patrikholmqvist | 12 augusti 2011 | 21:26

post-10017461-1394236796,3195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ang vevlager?

Var får man tag på detta?
Går det bra med vanlig B20 delar där ifrån tes mekonomen eller någon annan rolig filma ala internet???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Mellan 0,50-0,55 är det korrekta på AQ130, Samma på samtliga 8 ventiler, alltså ingen skillnad mellan insug och utblås



Senast ändrad av sdk780 | 12 augusti 2011 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack såg detta i en verkstabok som jag har på datorn.

Men när jag har ställt in dessa korekt, vad kan jag räkna med för förendring.
Känns lite långsökt att detta skulle göra detta oljud (då är jag ingen motor mekaniker så jag vet ej)

Men förstår att det är viktigt att dessa är rätt, ska fixa bladmått imorgon och börja meka.

Tyckte det såg ut som att ena pinnen som går upp ur motorn/ventilen var böj?
är detta något som kan vara tokigt? Tyckte det såg ut så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att Du skall justera ventilerna är dels för att det behövs men också för att få tyst på dom så att det ev missljdet hörs tydligare.

Några böjda pinnar skall det verkligen inte vara, kan Du beskriva bättre vad Du menar är böjt? Är det ventilskaftet som kommer upp inne i ventilfjädern? Kan ju vara en krökt ventil som då kärvar i styrningen och därmed slamrar.

Kan Du kanske ta en god bild (Du har ju redan visat en bild)?

Jag redigerar själv! Är det kanske tryckstången Du menar, dom långa stängerna som kommer upp ur hål? Dom skall INTE vara böjda, är en böjd tyder det på enorma påfrestningar som i sin tur betyder kärvande ventil. (ventilen vill inte tryckas ner om den fastnat och då böjer sig tryckstången



Senast ändrad av sdk780 | 13 augusti 2011 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KRAFTIGT på lyset, men visst ska B20 ha 0.40-0.45 på ventilerna?!? Tycker dock som tidigare att vevlager låter som nåt att kika på... Du har nog ventiler nära på 1.0mm när det låter som på filmen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp är precis dom jag menade.

Ska ta med mig systemkameran och maxro abjektivet imorgon när jag åker ner så ska ni få bra bilder hoppas jag. Återkommer med bilder måste fixa bladmått imorgon med så ...

 

// Tack för allt en så länge. Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På bilmotor i så fall, AQ130A, C och D skall ha 0,50-0,55 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilspelet ska som sagts tidigare ligga på 0.50-0.55 mm på såväl insug som avgassidan.

Även jag tycker du ska justera ventlierna först. Tror inte det extra missljudet härrör från ventilerna dock, men för att höra tydligare var knackandet kommer ifrån så behöver du justera dem för att minimera alla onödiga ljud som ventilslammer mm.

Min gissning på oljudet hamnar på en krökt ventil/tryckstång alternativt ett vevlager. Troligast tycker jag är ett vevlager iom att det kommer när du belastar motorn. När du byter (om det kommer dithän) så se till att alla oljekanaler är fria, även till vevlagersmörjningen alltså.

Jag har renoverat ett par AQ115 o -130or och har aldrig köpt prylarna på andra ställen än gm bildelshandeln. Nu senast Mekonomen bortsett fr packningssatsen som jag tog från Biltema, mest för att de andra lokala handlarna inte hade dessa på hyllan. Visar det sig att du behöver helrenovera (vilket jag brukat göra om man ändå tagit sig besväret att lyfta ur och plocka isär motorn) så har jag en komplett -och renoverad- maskin ståendes, minus topp, fördelare och kamaxel (dessa flyttades till den motorn som jag satte i trollingbåten).Kan isf sälja den för en billig peng eftersom den bara står och tar plats hos mitt ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP-autopars,folkraceshop eller KG-trimning har slitdelarna du behöver och dina vevlager behöver du byta snarast, men vevtapparna måste först mätas för dom kan vara slipade tidigare.

 

Till er alla som har aq130(B20) så har Jim Lundberg som jobbar på Classic car givit ut en bok den heter motor renovering och med den i handen så kan så gott som alla renovera en B20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok blev inga bilder idag men kan beskriva vad som är gjort mm.

Ang att stången var böjd så vare det bara jag som titta konstigt. Med mer eftertanke idag så var alla stänger raka eller ser ut och vara iaf.

Det var så att vi tok bort kåpan och justera spelet, fick vi justera upp spelet på dom flesta ventilerna. Dom låg på iaf mellan 0.2-0,4 vi testa med en 0,5 och fick inte alls.

Efter alla spel vad justerade till 0,5 så åkte vi ut och då lät det mer en nånsin. Vi åkte in. En annan ville lysna så vi åkte ut igen för att lyssna på motorn och då lät det mycket bättre. Ljudet var kvar men inte alls lika mycket. Sen så hörde vi annat konstigt oljud som kommer ibland som jag inte kan beskriva utan måste filma sen. Var lite som klickande ljus ala att något åkte runt i toppen/pyssande ljud. Hoppas kunna få detta på film sen.

Sen så har jag fått igång varvräknaren och får bara upp motorn i 3800rpm när det är driv i den. går som den ska vid tomgång. Det är en 24 fots båt med 14x14 propeller. Vist det är en förgasare och en gamal b20 så kanske är 90hk kvar i den men borde endå komma upp mer en så tycker jag.

Vi ska börja med att kontrollera ventilerna sen igen och sen så ska vi göra ett kompritions test på motorn för att utesluta visa saker.

Återkommer med mer information men alla tips och ideer som kommer upp undertiden uppskattas. :))

 

Med vänliga hälsningar // Patrik

 



Senast ändrad av patrikholmqvist | 13 augusti 2011 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej patrik..

 

Jag tycker att det låter som att du har justerat ventilerna i fel läge dvs ett varv fel på svänghjulet. Det knackade ju en hel del innan, och då du verkar ha släppt alla ventilerna så måste det ju väsnas mer nu?

 

Mvh Wide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm kan man tycka, men fråga är som det är dessa som väsnas.

Visst i tomgång så låter det lite mer nu en tidigare, dvs man gör spelet lite men det låter fortfarande normalt.  Ibland blir man tokig för mindre :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hur står tändningen?  hur står brytarspetsarna?

Sen så finns det väl inga 130 hästars B20 med bara en förgasare (om det inte är eftermonterad Weber). Ser att Du har en Ancas Queen 24 ! Jag har en Coronet 24 med dubbla friska B20 (130hk) och den planar inte om man är fler än tre personer.

Så förvänta Dig inte speciellt mycket av en B20 i en så pass stor båt (AQ24 väger väl 1800 kg och uppåt) OCH inte om motorn sen inte är helt frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att brickan som håller kamaxeln i längsled är spräckt/trasig. Detta kan också detekteras genom att du kopplar in en stroboskoplampa och observerar tändförställningen. Om du har svårt att avläsa gradtalet (fladdrande gradtal), och särskilt när det börjar slamra, så är nog saken klar. Denna bricka vill jag minnas ingår i kamdrevsatsen, då får du också en betydligt tystare motor på köpet, eftersom slitna kamdrev väsnas en hel del.



Senast ändrad av Wingan | 13 augusti 2011 | 21:07



Senast ändrad av Wingan | 13 augusti 2011 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nej precis.

Det är max en 115hk motor.

Tråkigt nog då det säkert har varigt en 130hk en gång i tiden. Om ingen har bytt drev någon ggn är ju ett 270 drev och dessa såldes med 130hk motorn om jag inte ha förstått fel.

 

Vi ska ta en titt på det imorgon igen och se vad man kan luska reda på. Ska kolla om jag kan få tag i en stroboskoplampa.

 

Men vad jag förstår så ska denna båt göra 25kn med en 130Hk b20 motor. Marsh 17-18kn
Och det är dessa sifror jag vill ha i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lite bilder ifrån Iphonen, hade inte kameran där så.
ska lägga upp lite filmer på youtube ikväll ifrån dagen bravader.

Men nu till saken, Täningen på motorn är ställd efter orginal spec ifrån aq115 (lite över 22), ventilerna är ställda efter 0,5 bladmått.

Motorn går jätte fint på tomgång men såfort man belastar denna så kommer detta metalliska ljud.?

Jag har åkt med båten iaf 4-5h med detta oljud, och har testkört denna titt som tätt. Vore det något drev så tycker jag det borde höras hela tiden? Och så mycket som det låter så borde det ha gett med sig nu tycker man. Och enligt pappa så tycker han att det är för metallisk klang för att det skulle vara ett vevlager, nu är inte han någon expert på denna form av motor.

Som ni ser så har jag ett bakelitdrev.

Och man hör mer nu ventilknackningar med dom är ställda i sitt läga där som ska vara enligt spec och detta är inget om direkt stör mig.

 

Men oljudet är kvar... Invänta filmerna som kommer upp snart, ska bara ta hand om en oviljig busse till 5månaders tvilling som absolut inte vill sova utan sjunga och skratta. :-D



Senast ändrad av patrikholmqvist | 14 augusti 2011 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...