Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Jes_

gps - navigator. Vilken?

Rekommendera Poster

Ska inhandla en navigator, plotter heter det väl när det är marint? 

Finns någon gammal Garmin i båten nu men utan kort för mitt område ... och det känns inte riktigt bra att lägga pengar på den.

Jag har sneglat på Garmin 720 med pekskärm, verkar vara närmast lika enkelt som med den i bilen ... Men den kostar också 12.000 ... och med mjukvaran 2000 vilket är mycket pengar för att navigera kring Laholm - Helsingborg.

Jag tar tacksamt emot tips på prisvärda, lätthanterliga och rimligt pålitliga plottrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nyligen köpt en raymarine A50 med europa kartor (ingår), som jag är mycket nöjd med. Höljet tycker jag är i mycket bättre kvalite´ än Garmins. Min åsikt iaf. Tycker den är prisvärd. Kartorna har jag inte uppgraderat. tycker det är onödigt(behöver inte div flygfoton osv). Brukar ha Båtsportkort med mig iaf. Då man får en mycket bättre översikt än viken plotter som hells. Dessutom mycket lättare att titta och planera lite längre turer. Plottern är dock ett enormt stöd under pågåend navigering.

Betalade 5000:- svenska frakt Tot 5500:- sek hos cactusnav i england. Tog iof 2 veckor innan jag hade den i handen.

Glöm inte att köpa kartor för diverse områden man vill guppa omkring i är dyrt.

Köpa en för dyr plotter. ger mer baksmälla om något/några år. Då man kanske är sugen att uppgradera. Utvecklingen går snabbt. Skärmar och nya funktioner kommer hela tiden. Ex. om ett par år tror jag man får AIS i plottern till ett hyfsat pris.

Annars, Ju större skärm, desto bättre.



Senast ändrad av Sator | 11 augusti 2011 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte just en Garmin 720 inför säsongen och tycker den är kanon, lätt att jobba med men visst dyr som attan, kan väl erkänna att det var lite fåfänga inblandat i det köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nöjd med min 720. Allt är inte perfekt men det är det inte på min röststyrda Navigon till bilen heller. Den envisas med att jag ska svänga av vid Gävle när vi åker upp förbi Vemdalen. 

Det är lätt att förflytta sig på skärmen i Garmin 720  

 

post-10011607-1394236796,1847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en 720s, kanon gps som är enkel att programmera och vettiga menyer.

Nackdelen tycker jag är att auto guidance systemet funkar si så där, det går inte att använda mellan tex Sigtuna och Kungsängen pga det enligt sjökortet är för smalt eller för grunt där.

Jag har prövat att använda alla inställningar men det funkar inte men jag är som sagt för övrigt helnöjd med den.

Jannelu  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för omdömerna ... Som lite novis skulle det kännas bra med en plotter som fungerar ungefär som navigatorn i bilen. 

Vad jag förstår av de flesta plottrar utan pekskärm ... kan man inte bara välja en destination och ta mej dit ... ? Vilket man väl kan med 720;an. Finns tydligen även en 620 vilken då har mindre skärm men i övrigt ska fungera som 720 ... och till kanske halva pengen? 

620 ?  Är skärmen för liten? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta mig dit har nog de flesta plottrar från Garmin. Jag hade en 525 tidigare som hade samma funktion men då förflyttar man sig med en knapp innan man markerar en plats. Fördelen med 720 är den snabba processorn som den delar med större plottrar från Garmin och som gör att sjökortet förflyttas snabbt utan hackningar när man scrollrar.

Jag tror nog också att alla Garmin med Bluechart sjökort har funktionen att man t. ex. kan söka bensinstation från menyn som jag lade upp en bild på tidigare. Då får man upp de 50 närmaste stationerna med den närmaste först samt avståndet. Även tel nr syns så man kan ringa dit och så kan man välja ta mig dit för färdbeskrivning. När man valt ta mig dit får man förstås en sluttid baserat på nuvarande hastighet



Senast ändrad av 666D3 | 12 augusti 2011 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del så skulle jag aldrig lägga 5000:- på plotter med 5 tums skärm, alldeles för liten, och inte 10000:- till 20000:- på en 7 till 10tums plotter. Det finns ju ipad med 10 tums skärm från 4000:- plus Seapilot för 469:- med alla kort, ais m.m. kommer inom kort.
Varför kostar en plotter så mycket när en ipad kostar så lite, och  med ipaden kan man göra så mycket mer? För min del är det överpris på plottrar. Sen är ju inte korten bra, men det är en annan historia. Har kört ipad i sommar och den funkar kalasbra, inga knappar inga sladdar, bara knäppa fast i hållaren och trycka på start knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar väldigt intressant Svenke men fordrar det inte ett abonnemang av något slag eller iPaden arbetar enbart mot satteliter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot verkar klart intressant. Har som backup idag Navionics som app och den har brister så jag kanske byter till Seapilot som backup.

Fick ett mejl idag om Seapilot

Succé för Seapilot

Navigationsappen Seapilot för iPad har sedan lanseringen i slutet av juli fått ett mottagande över förväntan och har redan flera hundra användare. Tack för all er uppmuntran och feedback!

Seapilot använder sig av vektoriserad S57-sjökortsdata och AIS-data i realtid från Sjöfartsverket. Under 2011 ingår alla sjökort i det låga introduktionspriset.

Visning av namn och MMSI-nummer

Seapilot innehåller bland annat möjlighet att se båtar och fartyg med AIS-transponder. Däremot kan appen i dagsläget inte visa alla namn och MMSI-nummer. Anledningen är vi måste följa lagen om elektronisk kommunikation och vårt avtal med Sjöfartsverket, vilket innebär att AIS-innehavarens tillstånd behövs för att visa namn och MMSI-nummer. Vi jobbar för fullt för att öka antalet synliga båtar, och du kommer att märka att allt fler båtar syns med namn och nummer i Seapilot framöver!

Du som har AIS-transponder kan hjälpa till och göra din egen båt synlig i Seapilot genom att registrera dig. Läs mer här nedanför.

 

Frågor och svar om Seapilot

Några användare har hört av sig och undrat hur man visar djup i Seapilot. För att visa djup aktiverar du ”Show soundings” under ”Settings/Chart”. Svaret på den frågan och en mängd annan nyttig information hittar du under ”Frågor & svar” på www.seapilot.se  »

I dagsläget finns Seapilot för iPad med inbyggd GPS, det vill säga med 3G eller GSM. Seapilot för Android är under utveckling. I planerade uppdateringar av Seapilot kommer efterfrågade funktioner som exempelvis Rutter/Waypoints.

 

 

Registrera din AIS och bli synlig i Seapilot

 

Om du har AIS-transponder måste du själv se till att din båt blir synlig med namn och MMSI-nummer för andra i navigationsappen Seapilot.

Registreringen gör du enkelt här»
 

Vår målsättning är att inom 48 timmar efter registreringen skall din båt synas i Seapilot.

Det är gällande lagar och regler som gör att du måste ge oss tillåtelse att visa din AIS-information i Seapilot. Publicering av AIS-information styrs av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation med ändring genom beslut i Regeringens proposition (2010/11:115). För mer information se:
Lag om e-kommunikation på www.pts.se»

 

Kontakta oss

Seapilot har utvecklats i ett unikt samarbete mellan True Heading och Stockholmradio – experter på AIS, VHF, marin navigation och kommunikation till sjöss.

Fortsätt ställa frågor till oss på info@seapilot.se. Dina synpunkter är viktiga för oss och vi svarar så fort vi kan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt nöjd med min 720s som jag köpte i år. 

Mycket snabbare än någon annan plotter jag testat och stor möjlighet att lägga in fält för all information jag önskar.

Har testat min iPad också men tycker helt enkelt inte att ljusstyrkan räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ipaden  behöver inte vara uppkopplad mot nätet när man navigerar. Man laddar ner hemma  med wifi och sen är det klart


Man kan läsa på http://www.dagensbatliv.se/ om detta, navionics saknar både prickar och fyrar i sina kort.

Där står hur bra eller dåliga sjökort är, man väljer de bästa korten och sen elektronik efter det, inte tvärtom. Tycker i alla fall jag, ursäkta om jag trampar någon på tårna men, ,,,,,,

N NNn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en iPad. Känns som en prisvärd allround-pryl och med läsbar skärmstorlek, när man nu behöver. Nu ska jag bara komma fram till vettigt program och kort. 

För vår lilla motorbåt i Ängelholm är hela Sverige mer än överkurs, det hade räckt med Öresund (gärna med Danska sidan också) och min del av Kattegat ... men det är kanske hela kittet som gäller? 

Sedan behövs ju en smart hållare och ett skydd mot väta ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...