Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Lufto

AQ145B (B230F) Stålbussning i avgasport (4)

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny här med en lång fråga till Er som möjligtvis erfarit samma problem eller har kunskap ang. problemet.

I AQ145B (Volvo B230F) har Volvo uppenbarligen valt att i cylinderhuvudets avgasport (4:e cylindern, d.v.s. sista porten, i ledet mot avgasstråk), valt att montera en stålbussning. (Original som jag uppfattar det...)

Problemet är att denna med tid, motordrift och temperatur,  skramlar loss p.g.a. värmeutveckling.

Vad är detta för lösning?  Alla i hela världen vet att aluminium har en värmeutvidgning som slår stål med ca faktor 4.

För mig är det fullständigt vansinnigt att ha en cylindrisk stålbussning i 4:e cylinderns avgasport.

För att slutligen sammanfatta mina funderingar  frågar jag:

1. Är detta verkligen original? (Enligt mina uppgifter är det verkligen så....)

2. Har fler personer haft samma funderingar eller problem?

3. Finns det en (enligt Volvo eller andra insatta) en permanent lösning på detta?

 

Med vänliga båthälsningar

Lufto

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att en Aq145B i dag är över 25 år gammal? Mycket kan ha hänt på den tiden både åldrande och mindre lyckade ingrepp från tidigare mekaniker, vad som helst kan krångla på en så gammal motor utan att konstruktionen var dålig från början, Volvo Penta jobbar nog inte på en lösning på problemet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket väl medveten om det du säger.

Jag hävdar att detta var original (än så länge) och att Volvo var väl medvetna om problemet, men inte vill kännas vid det.

 

Mina frågor kvarstår!

 

Vänliga hälsningar

Lufto

 

Edit:

MartinX: Motorn i fråga inhandlades NY och innehöll alltså denna stålbussning i cylinderhuvudets 4:e avgasport..

(Jag återger information, från den människa jag försöker hjälpa, så noggrant jag kan).

 



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 19:44



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 19:46



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 19:48



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 19:54



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq varianterna av B21-B23 har en svaghet och det är fjädre avgasporten som ärjar sönder i packningsytan. anledningen är bl a att mellanväggen i avgaslimpan rostar bort. Det gör att utgående kylvattnet kommer ikontakt med alujumjumet i toppen vilket börjar ärja.

Stålbussningen är en rep. åtgärd från VP verkstad och ska ersätta förlorad packningsyta. nu vet jag inte om den var monterad från början på senare årsmodeller av dessa motorer . Men jar tror inte det utan att det är en ren rep.metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

Mycket intressant information. Vet du var jag kan finna mer information kring detta och/eller andra källor?

Trevlig kväll!

Lufto



Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om gjutjärnshylsan inte hade suttit där, hade säkert aluminiumgodset  runt avgasporten varit borta vid det här laget. Det finns en lösning på ditt problem! Volvo Pentaverkstäder har ett fräsverktyg, som fräser ett större hål runt avgasporten, varefter en anodiserad aluminiumring monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två stycken aq145, och båda mina var sönderfrätta, jag lämna in dem för svetsning istället för att montera en stålring, som i min mening är en sämre lösning.

Blev dessutom billigare att svetsa om än att göra någon annan operation. Stålringen var en rep lösning från volvos sida om jag förstått saken rätt.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det blir billigare att demontera cylinderlocken, och lämda dem på svetsning och bearbetning, än att fräsa porten på plats, och montera aluminiumringen som Penta tillhandahåller. Jag har gjort operationen ett flertal gånger, utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla era kommentarer och tips! (Mycket uppskattat).

Jag ville ju verkligen veta rot-orsaken till det onda här.

Gelis sa att en av orsakerna är sönderrostat gods i avgaslimpa som medger att vatten börjar äta på material kring utblås i cylinderhuvudets material (som vi alla vet är aluminium).

Detta köper jag rakt av

(Tack Gelis!)

Ponera följande:

Om avgaslimpan är perfekt, kylning OK, tätningsyta cylinderhuvud <--> avgaslimpa OK, packning OK...finns det då andra faktorer (utöver värme) som ändå ställer till detta?

(Nämnas bör för övrigt att motorn kyls via sötvatten värmeväxlare till havsvatten om nu inte alla AQ145 gör det....det vet jag ej).

Tidigare har den drabbade gjort som tidigare talare gjort......nämligen tilläggssvetsat upp material i toppen igen och sedan maskinbearbetatat toppen i en fräsmaskin.

(Detta är alltså 2:a gången detta händer...)

Tack ska Ni ha för alla inlägg kring detta.

/Lufto


Danjel: Finns det chans att kontakta dig personligen ang. dina erfarenheter per mail eller telefon? Jag hjälper en äldre släkting som inte är speciellt up to date med internet.

Dina erfarenheter med dina 2st AQ145 skulle förtälja mycket.

/Lufto

 



Senast ändrad av Lufto | 12 augusti 2011 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla  Aq 145 och övriga i samma motor familj är sötvattenkylda pga alu-topplocket.

Det som är problemet är att utgående kylvatten (sjövatten) från värmrväxlaren blandas med avgaser i slutet av avgaslimpan för att sedan åka ut i sjön via drevet. Och pga limpans utformning ligger den punkten väldigt nära 4:e avgasporten. Är limpans bakre mellanvägg korroderad så kommer vattnet närmare och närmare avgasporten. pga av ändrat flöde. Detta är inget som märks förrän det är för sent. Även om limpan är ok så finns risken att avgasporten tar stryk med tidens tand. Framför allt om båten går i väldigt salt vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av de marinmotorer som jag sett har haft denna hylsa (AQ140,AQ151,AQ171), dock är det som regel runt halva packningsytan kvar på cyl4 (dock inte på AQ171 som har en kraftig svanhals, men som kostar typ 18.000kr)

Alla inlägg ovan har berört allt annat.

Avgaslimpan är väldigt kompakt och som alla säger så är det inte långt mellan vatteninblandningen och cylinder 4. Att skiljeväggen i limpan går sönder kan vara en orsak, men jag tror att kondens/vattendimma när motorn svalnar är det som hela tiden belastar.

Om man inte har gummiluckorna i avgasbälgen så är det nog inte omöjligt att det kan skvätta upp havsvatten när båten förtöjd gungar i vågor.

Intressant att få veta att det finns en fräsmall, kyl/värmer man in den nya aluminiuminsatsen i hålet efter fräsning?

Mvh Rickard

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Gelis! (och andra)

Jag uppskattar verkligen inläggen.

Nu börjar jag få en bild om hur det ligger till kring detta originalproblem.

Skriv gärna mer om Era erfarenheter!

Cylinderhuvudet i fråga är på svetsning just nu (igen), för att därefter bearbetas.

Jag är ändå lite förvånad över hur lite man hör om Volvo Pentas tillverkningsansvar i detta.

Jag anser att VP har gjort en mindre bra konstruktion här.

/Lufto

 

 



Senast ändrad av Lufto | 13 augusti 2011 | 16:53



Senast ändrad av Lufto | 13 augusti 2011 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verktyget är en fräs, som är dras för hand med spärrskaft, och monteras i skruvhålen till limpan. Det kan göras med toppen på plats. Fräsdjupet är förinställt i verktyget. Ringen läggs in i hålet, tillsammans med en packning, och ett speciellt tätningsmedel. Packningen ligger innanför ringen. Ringen sticker ut några tiondels mm utanför packningsplanet, och pressas in mot packningen av limpan. Avgasporten kan vara nästan hur dålig som helst, bara skruvhålen finns kvar. Denna nya lösning kom 1993. Att hålla på och demontera toppen, svetsa och planfräsa, verkar lite överdrivet, när det finns en så enkel lösning på problemet. Det är ett par timmars jobb. Förutsättning är att limpan går att demontera med motorn i båten. Jag tror att anledningen till problemet med korroderade avgasportar är att limpan inte har någon riser. Eftersom motorn lutar mot avgasröret, ligger vattenlinjen väldigt nära avgasporten, och vatten skvätter upp, när båten gungar, även om man har klaffar i avgasbälgen, eller klaff vid avgasutsläppet på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ145B är byggd på B23 med 405 topp. Tillvår 84-85 med för bättrad vevhusvent.

En motorrenoveringsfirma i Malmö med stor erfarenhet ifrån marinbranschen har monterat en RF 2343 stålring i min 4:e avgasport. Japp den är rund men det påverkar gashastigheten ringa.

Aluring erjar bort pga av värme och korrosion, saltvatten vid stopp av motor.

Stålring i svart mtrl skapar spaltkorrosion mellan materialen med slamrande ring som följd.

RF sitter där som gjuten, alu runt om uppsvetsat. Termoutvigdningen försummbar då alu omger RF material.

PS Har en frisk 531-marinkonverterad topp utan kam om någon saknar 4:e avgasporten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...