Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
24-seven

Köpråd: HT-båt runt 40 000 kr

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har alltid tyckt att HT-båtarna har varit de fulaste flytetyg som finns, men när vi nu skall köpa en praktisk båt att ha vid sommarstället på Orust (västkusten) inser jag att denna typ av båt har sina fördelar jämfört med motsvarande styrpulpet eller DC, då man har en 1 år gammal dotter.

Båten skall användas till att komma ut och bada på öarna samt för transport till närliggande kustsamhällen och någon enstaka spartansk övernattning. Den bör klara att marcha ca 22 knop, så man kommer någonstans. Är medveten om att budgeten (40 000kr) inte medger några nyare båtar, och att man får nöja sig med båt/motor från 70-80 tal, samt lättare renoveringsobjekt. 

Har tittat på följande modeller:

-Uttern 510 HT

-Ryds Hajen

-Crescent 495 HT

-Jofa 485 Winth

-Örnvik 510 HT

-Lohi 485 HT

-Flipper 510 HT

-Havsrocka 530 HT

Då jag fram tills nu varit helt ointresserad av denna typ av båt, har jag dålig koll på utbudet. Har jag missat ett givet alternativ på listan ovan? Är säkert någon här som själv har någon av båtarna ovan, vad har ni för erfarenheter?

Alla tips och funderingar är välkomna!

Senast ändrad av 24-seven | 11 augusti 2011 | 17:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Jofa 485 för några år sedan, ska du övernatta så är det nog bättre att ta med ett tält...

Förvånansvärt stabil dock för att inte vara större. Vi hade en 40 tvåtakt o marchade i den farten du efterlyser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå alltid skytt HT-båtar som pesten, men håller med dig att de är grymt praktiska som badbåt när man har små barn (som alltid somnar fram på kojen när man är ute). Så jag kör själv HT på västkusten för tredje säsongen. Tyvärr (?) hade erfarenheten av tidigare äldre båt gjort att hustrun krävde snudd på flång nytt, dvs minimera risken för motortrubbel, så jag är dålig på de äldre modellerna. Annars kan jag rekomendera Bella 560HT om du hitta någon som matchar din budget. Man sitter bra när man kör, har inget behov av att sticka upp huvudet över taket som annars är ganska vanligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har granskat bilder på ruffen i Jofa 485 (efter ditt inlägg) och tycker mig se att den är relativt liten (kort) jämfört med andra HT-båtar. Har dock mest jämfört med de båtmodeller jag listat ovan där Jofa:n är minst. Någon som kan bekräfta detta? eller är alla 5-meters HT båtar ett klent substitut till att tälta?

Vi är tyvärr numera ganska bekväma av oss (inga campingmänniskor) , men inbillar oss ändå att vi skulle kunna sova någon natt per år i naturhamn med HT-båt för att det är mysigt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att det inte bara är jag som gammal och förnuftig.... smiley

Bella 560HT ser väldigt fin ut, dessutom heter min lilla dotter Bella, tyvärr får jag nog fyrdubbla båt-budgeten om jag skall ha en sådan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade när jag var liten en Monark 585 family som jag minns var en trevlig båt.

http://www.blocket.se/goteborg/Monark_585_Family_34948887.htm?ca=15&w=3

Sitter en Volvo b20 i standard, finns gott om delar till sådana om det skulle strula.

Lär bli billigare försäkring med en inombordare också.

Senast ändrad av pseudonym | 12 augusti 2011 | 22:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jod HT är jätte praktiskt -  när man ska hem och det börjar regna, eller när ungarna ska sova eller man vill sova över ngn stans, och det känns lite tryggare än en helt öppen båt.

Mitt tips är att du kollar mer på motorn än på båten. De flesta skroven är ok, och med lite färg och fantasi får man dem i snyggt skick men en gamal motor är och förblir gammal.

Själv har jag haft både örnvik 480 och Jofa Winth som bägge är fina båtar i sjön.

Senast ändrad av Marrexxx | 12 augusti 2011 | 23:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du prioriterar inneutrymmet så är nog Uttern 510 HT en av de bättre båtarna i segmentet. En perfekt fin-väder båt. Den är dock ganska stötig när det går lite vågor, man får slå av lite och ta dem i halvplan...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om övernattning är en prio så kanske du även skall stoppa in Ryds Camping på listan.

Dom tidiga har ett sämre skrov som inte tål så mycket motoreffekt men dom senare åren hanterar typ 70 HK utan problem. Har bekanta som sovit fem vuxna i en sådan (ja måste varit väldigt trångt :-). Om båten skall vara mer praktisk än snygg så bör man också tänka på dom smala skarndäck som dessa ofta har och kanske titta på några av dom som ha luckor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta den tillfälliga trådnappningen!

Vid vilken årsmodell kom skrovförändringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips så här långt!

Nämnde inte det i första inlägget, men jag vill inte ha inombordare, vilket tyvärr gallrar bort Monarken, tackar dock för tipset!

Jag håller absolut med om att årsmodell och skick på motorn är en viktig punkt, konstigt nog verkar det endast vara marginell prisskilland på båtar med 40hk motor från -76 jämfört med samma modell med 70hk motor från 96.

Uttern 510 HT känns som en het kandidat. Den har dock som jag ser det en stor nackdel, nämligen att den är gjord för kort rigg (fattar inte varför), och därmed kraftigt begränsar utbudet av motorer på begagnatmarknaden eller försvårar en försäljning av befintlig motor om man vill uppgradera. Jag vet att det finns akterspegelhöjare, tror till och med att vissa båtar levererats med detta från fabrik, men vet också att det blir betydligt större brytkrafter i akterspegeln vilket inte känns optimalt på en 30 år gammal båt...

Visst har jag sneglat lite på Ryds Camping, och så länge man tittar på hur praktisk den är och hur rymlig den är, och att de är billiga, känns allt ok. Tittar man sedan på utseendet så har jag än så länge svårt att förlika mig med tanken på att bli ägare till en sådan skapelse... vanliga HT-båtar är ruskigt fula men Ryds Camping spelar i en annan division. smiley

Har läst någonstans att skrovet på Ryds Camping designades om till 1976-års modell, och då blev bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du ändå specar ett antal mindre HT båtar, så kan du lägga till Oldenburg HT 17 (540 lång).

Samma konstruktör som ritat winth och troligtvis crescent båten. Han har är även skaparen av flera Ryds modeller fast den är längre trots modellbeteckningen.

Fördelen med Oldenburgen är att den har högre fribord i akterdelen samt är väldigt högt i tak under hardtoppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja, du har helt rätt i att Uttern 510 gjorts för kort rigg och att utbudet av motorer därav är mindre. Jag har själv akterspegelshöjaren på min och det har hittills fungerat bra, den fanns som tillbehör ifrån Uttern. Jag har en 70hk Evinrude som väger en del...

Ryds Camping är en division större, 5,6m, vilket gör mycket på både längd och bredd.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...