Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gnomen

Maxi 68 på grund

Rekommendera Poster

Hej!

Var i lördags ute på en 4-timmars segeltur i fin vind utanför Göteborg, 6-9 m/sek, men slappnade av på inloppet mot hemmahamnen och gick rakt på ett grund med tvärstopp som följd.
Kölen slog mot granit i 3-4 knop, vilket kändes riktigt obehagligt.

Någon som varit med om liknande med en Maxi 68 och har erfarenhet av hur kölen med infästningar klarade sig?
mvh
Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som på alla fenkölade båtar, kolla efter sprickor i plasten i bakkant och i framkant på kölens infästningar i plasten. Inga sprickor är förmodligen allt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla även invändigt om något i inredningen flyttat på sig eller spruckit. Läckage ?? Kolla om försäkringen gäller, i så fall skulle jag ta upp båten.

Mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Maxi 68 under många år. Min bror smällde i när han gick för motor i 5-6 knop. Sprickor i skrovet. Vi hade bra försäkring och fick båten lagad på varv.

Några år senare gick jag själv på grund för segel. Som tur var lutade båten och grynnan sluttade uppåt så kölen liksom studsade uppåt innan båten stannade. Ingen smäll egentligen alltså utan mer ett förfärligt dunsande av järn mot sten. Kom loss genom att vi hängde oss i lä-vantet. Inga skador.

Mitt råd är att du anmäler skadan till försäkringsbolaget och låter en kunnig person göra bedömningen om båten är skadad eller inte. Gör det inte själv.

Senast ändrad av breckan | 11 augusti 2011 | 22:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar dig verkligen att kontakta försäkringsbolaget och  göra en skadeanmälan direkt. Nygjorda skador går oftast på försäkringen, men om du väntar och sedan upptäcker skador - läckage t.ex - kan det hända att försäkringsbolaget inte tar det, om inte skadan finns registrerad hos dom sedan tidigare. Hoppas allt går bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...