Gustavtjernstrom 0 Postad 11 Augusti , 2011 Jag har en Johnson 70hk från -92 som jag har problem med. Motorn startar fint och går kanon i ca 30-60 sekunder för att sen tvär dö på en sekund. jag får plocka ner gasen och kan endast köra i ca 5 knop för att motorn inte ska hacka och vibrera. det låter som att den går på en cylinder eller liknande. stänger jag av motorn och väntar i ca 30-60 sekunder startar den fint igen och går kanon i ytterliggare ca 30 sekunder. det spelar ingen roll om jag kör på marchfart ellermaxfart. den dör fortare när den får jobba tungt,alltså med fler i båten. Jag har gjort dessa åtgärder redan: *Bytt alla tändstift *Renoverat alla förgasare *Tömt och fyllt på ny bensin *Tömt och fyllt på ny olja nån som har en aning om vilket felet kan vara? Senast ändrad av Gustavtjernstrom | 11 augusti 2011 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 11 Augusti , 2011 Hej, kan vara en tändspole, lägg fast båten ordentligt vid y-bommar i alla knapar du har, lägg sedan i växel och ryck en tändhatt i taget och se om det blir någon skillnad. Om den brjar vibrera väldigt när detta händer talar det ännu mer för tändspole, så var det iallafall på min evinrude 70 som väl är samma motor. Den cylinder där det eventuellt dör borde ju också ha ett blött stift. Senast ändrad av sigge_1 | 11 augusti 2011 | 15:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavtjernstrom 0 Postad 12 Augusti , 2011 tack för ditt svar! vi felsökte detta igår med ett stroboskop och såg att en av tändspolarna mistände. Vi provar att byta denna. återkommer och talar om hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavtjernstrom 0 Postad 13 Augusti , 2011 tyvärr ingen framgång. vi har gjort följande: * Bytt ut den dåliga tändspolen- utan effekt * Bytt plats på tändspolarna för att felsöka-utan effekt * Bytt ut tändhattarna som var slitna-utan effekt * Kopplat förbi filtret som avskilljer vatten från bensinen-utan effekt någon som har något annat tips eller råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavtjernstrom 0 Postad 16 Augusti , 2011 jag skulle uppskatta om någon ville dela med sig av sin kunskap i detta ämne. Fler åtgärder: * Dränerade alla förgasare * Hällde k-sprit i tanken * provade att ta bensinen från en ny tank. dock gav inget av detta någon effekt... börjar bli trött på detta nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Augusti , 2011 Tror att bränsle-tillrinningen fortfarande kan vara en kandidat, trots testet med förbikopplat filter och ny tank/dunk? Var och en av de tre förgasarna behöver ha konstant rätt bensinnivå - helst med millimeterprecision - i flottörhusen för att fungera optimalt, och detta styrs ju av respektive flottör ihop med sin nålventil.(Svårt att kolla nivån, ibland önskar man sig ett genomskinligt flottörhus så man kan se vad fasen som händer därinne när motorn går. Skulle nog i ditt läge försökt att fixa en enkel provisorisk test-bränsletank, alltså helt oberoende av den vanliga. Typ nån liten flaska med lämplig slanganslutning nedtill och luftinsläpp upptill? Hålls denna sen nån halvmeter över förgasarna så är väl tillförseln sas garanterat optimal tryck/flödes-mässigt, och funkar det lik förbaskat inte så kan man nog iaf utesluta bensintillförsel-biten helt. Enligt ishop-sajten ändrades tydligen vissa bränsledetaljer mitt under 1992 års produktion? Problem, kan man undra? Du kan ju kolla runt i sajten (finns som synes 5 st marknads-anpassade varianter) och sen gärna länka de reservdelssidor som stämmer på just din motor. Kanske får någon nån bra idé ifall rätt detaljskisser finns lättillgängligt i tråden?http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0005908&path=BRP~A0000022~M0005817~M0005908&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 17 augusti 2011 | 14:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavtjernstrom 0 Postad 30 Augusti , 2011 Nu är problemet löst! jag lämnade in båten på en serviceverkstad som kunde konstatera att det var en temperatur givare som var trasig och gjorde att motorns varvstopp slog i. tack för visat intresse och tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser