Misil163 0 Postad 11 Augusti , 2011 Han lämnade Irland nu vid lunchtid. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 11 Augusti , 2011 Länken kom visst inte med! http://www.yrvind.com/ Sven har tracker på båten. Så det är enkelt att följa med nu. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 11 Augusti , 2011 Vad kul!!! Har följt senaste projektet lite på nätet. Ser fram imot historierna. Att han har en spot tracker är kul! Lycka till!!! Johan/Linköping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 12 Augusti , 2011 Han har inte varit på sjön så mycket de sista 20 åren. Kan bara önska honom lycka till denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 14 Augusti , 2011 Kanske inte, men jag tycker väl att det är rätt så mycket att segla över atlanten tillsammans med en adept, som sedan seglar tillbaka på egen hand. http://www.majasventure.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 29 Augusti , 2011 Ser ut som han vänt in mot Spanien/portugal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 30 Augusti , 2011 Verkar som flera dagar med östlig kurs. Hoppas det inte har hänt något som gör att han måste avbryta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Augusti , 2011 Han har haft lite trassel med något. Antingen något med båten eller med vinden. Han gick bakåt strax innan han tog ostlig kurs. Kan vara kraftiga sydvindar. Han ligger nog nere i sin kapsel och läser och äter och har det mysigt hoppas jag. Det har verkligen inte gått fort de senaste dagarna men han har väl ingen tid att passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 30 Augusti , 2011 Han har väl ingen radio hellar om han skulle behöva hjälp, antar jag..?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 31 Augusti , 2011 Fast nu verkar han vara på väg söderut igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Augusti , 2011 Kollade Yrvinds knop-innovationer i denna julaftonsfilm (video-foto/dec 2010/yrvind talk about knots) ... http://www.yrvind.com/photos/?m=201012 Säkert mycket väluttänkta och beprövade knopförslag, skall försöka lära mig åtminstone nån. Kanske den där sista rätt lättbegripliga som är justerbar under hög last. Alltså full respekt!(Haha, men ändå ... med det praktfulla skägget borde han nog egentligen varit rödklädd med vitbrämad luva när han just den dagen skänkte bort såna erfarna och värdefulla knep&knop-klappar ? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 31 augusti 2011 | 17:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Augusti , 2011 Den första punkten om att få ned kraften i en lina genom några varv runt en pollare eller angöringsring el. liknande är en enkel och bra regel. Har man en repände och inte kan knutar kan vem som helst göra fast en atlantångare (som man sa förr). Utan att knuten, vad man nu hittar på; blir omöjlig att lösa upp. Tre eller fyra varv och man kan strunta i att knyta om trossen har några meter som kan hänga ned efter kajkanten. Eller göra en snygg rosett liknande som man lärt sig på skorna. Dubbla eller trippla halvslag runt pollare tycker jag är ett halvdant sätt att knyta fast. Helt omöjligt att justera om det skulle bli drag i linan. Bättre då två-tre varv och ett dubbelt halvslag runt den dragande part. Dessutom enklare än dubbelt halvslag runt pollaren. Alltid lätt att lösa upp eller justera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 4 September , 2011 Ser ut som han tar vägen förbi canarieholmarna!? Någon som vet vilken rutt han planerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 7 September , 2011 Lite avundsjuk på Yrivnd, så här på höstkanten när det blivit kallt å ruggigt på kvällarna.. Guppa runt mot sydligare och varamare breddgrader...... Jag vill jag med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 9 September , 2011 Nu utanför Madeira! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 17 September , 2011 GPS trackingen verkar lagt av Nån som kollat de senaste dagarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 September , 2011 Spottern uppe igen. Han ligger i hamn och lapar sol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 16 Oktober , 2011 Nu är han på G igen! kolla länken med spot rapporter. Just nu utanför Canarieholmarna, Lyllos!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 17 Oktober , 2011 Heja Yrvind,alla lyckoönskningar på resan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 2 November , 2011 *Bump* Kolla spot loggern (via länken till hans hemsida) halvägs över! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 25 November , 2011 Nästan framme, undrar hur många grapefrukter han har kvar Facinerande faktiskt, man skall vara rätt säker på sig själv för att utsätta sig för vad denne man har gjort och gör. För mig kommer han aldrig att vara annat än en legend. Har läst hans böcker och berättelser. Tänk att bara få för sig att åka till Japan för att studera den asiatiska vickåran och jämföra den med de vickåror som konstruerats i Europa. Respekt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 26 November , 2011 Indeed, en hjälte. Inget annat. Nu verkar han vara framme. Vi har nog en spännande rapport att se fram emot. //N.N Senast ändrad av nilsnobbing | 26 november 2011 | 17:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 November , 2011 Håller med fullständigt. Spännande och kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 28 November , 2011 Makalös gubbe! En av hans båtar stod åtminstone för några år sedan i Sjöhistoriska museets lokaler nere vid Vasahamnen. Fantastiskt att se den i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 3 December , 2011 Mina gamla föräldrar bodde granne med honom under 20-talet år och under den tiden låg båten alltid vid huset. Båten såg ut som en korv och var säkert starkt byggd, men totalt oduglig till någon form av skärgårdssegling. Lika oduglig som bostad i hamn. Enligt egen uppgift byggde han på något nytt. Nere vid havet kunde vi aldrig se att han var under dessa år. Tror många bara på det här forumet seglat mycket, mycket mer än Sven Lundin, men inte gör så stor sak av det. Det är ju trots allt hundratals fritidsbåtar som korsar Atlanten varje år. Håller däremot gärna med om att det är i hög grad beundransvärt att vid 72 år ålder korsa Atlanten i en egenhändigt byggd båt. (själv har jag med några få undantag aldrig kommit längre än till Bohuslän och kommer aldrig bygga min egen båt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 December , 2011 Ja, Sven Yrvinds idé har väl aldrig varit att segla för seglingens skull utan för att testa sina konstruktioner. Det är konstruktör han är och en sådan med vilda och annorlunda ideér. Såg faktiskt en Bris-båt på ostsidan av Sandön (Sandhamn) för 10 år sedan. Den låg vid land utan någon besättning att prata med. Finns ju ett antal Brisbåtar som andra har byggt. Han skrev en bok som visar ganska väl vad han är för person på den tiden han hette Lundin. Kommer inte ihåg vad den hette nu men låna den på biblioteket. Mycket rolig läsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 5 December , 2011 Ja och nu verkar han vara framme i Västindien ! http://batliv.bloggplatsen.se/2011/12/05/6807630-sven-yrvind-framme-i-vastindien/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 December , 2011 Vad är en båt? Svens båtar är överlevnadskapslar. Inget som jag skulle välja för att segla bekvämt i. Saknade tydligen potta, eftersom han hade problem med tömmningen inombords. Att segla till Västindien vid rätt årstid är det många som gör på bekvämare sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser