Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Arne_Anka

Vad är det för fel på båthandlare/båtförmedlare? Seriöst...

Rekommendera Poster

Har du i ett par månader kollat runt  efter en liten mindre DC till familjen som förstabåt. Vi har kollat hos flera både båtförmedlare och båtåterförsäljare, och jag blir uppriktigt mörkrädd över hur illa detta med försäljning av begagnade båtar sköts. Ett par exempel:

1. Båtförmedlare i Stockholm. Jag går runt och kollar på kanske tre eller fyra objekt, och alla är smutsiga, stökiga inuti, stuvningsutrymmen är inte tömda på grillkol, grillar, lyktor, tändvätska etc. Till saken hör att vi mötte upp svåger och svägerska på denna marina då de också tittar på båt, och de kom direkt från annan båtförmedlare i stockholm för att kolla på en flipper 760, och de vände för att den var också riktigt skitig inuti då de kände att där vill de inte köpa båt.

2. Båthandlare en bit utanför Stockholm. Jag kommer dit. Hittar ingen uppenbar säljare, går in på sjömacken på samma plats och frågar var båtförsäljningen är, och mannen svarar här. Ok, inga problem, han var trevlig och hjälpsam... när jag väl fick en syl i vädret mellan alla andra kunder som skulle köpa glass, betala för bensin etc. Så ett samtal som hade kunnat ta 7 minuter tog... 30.

3. Båtförmedlare strax utanför Stockholm, samma som punkt 1. Jag berättar att ruffen till den båten vi kollat på är låst till en säljare. Svaret jag får är; Nej det ska den inte vara. Gå och kolla igen. Den ska vara öppen Jaha tänker jag, jag måste väl vara dum då. Jag kollar igen, och den är verkligen låst. Jag går tillbaka, säger detta varpå säljaren suckar, tar med sig nyckeln och konstaterar att den var visst låst. Om man var lite serviceinriktad, hade man inte följt med kunden? Dessutom, ska man verkligen, om än indirekt, kalla en potentiell kund lögnare...?

4. Flera av de båtar vi velat provköra har varit svårstartade. Ordentligt svårstartade, och säljaren har inte riktigt vetat vad den ska göra för att få igång motorn. Varför kollar de inte upp detta från början, vilka vred som ska stå hur, var blåsan sitter, så att de vet hur de ska göra. Som en kund som är dålig på båtar känns det ganska otryggt att köpa en båt där motorn är svårstartad.

5. Bottennappet. Idag. Kollar på en begagnad billig DC hos en marina som är generalagent för ett dyrt märke där båtarna nog börjar på 2 milj och sedan går uppåt. Och maken till ointresse får man verkligen leta efter. Killen som stod på bryggan visste inte så mycket om motorer och är inte specialist på märket när jag frågade om det var Sjövattenkylning.  Fair enough, men ta reda på det då, eller berätta var jag ska gå med mina frågor. Båten var dessutom riktigt smutsig, så jag fick inte spendera mina pengar där heller.

Seriöst? Vi är i slutet av säsongen, båtarna springer nog inte iväg verkar det som om man kollar på hur länge de ligger på Blocket, men ändå kan man inte besvära sig att städa båten och vara lite trevlig.

Jag jobbar själv i bilbranschen, inte med direkt försäljning utan med marknadsföring, men denna attityd hade aldrig, aldrig fungerat i bilbranschen. Och nu har ju knappast bilsäljare världens bästa rykte heller.

Var bara tvungen att skriva av mig lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde ungefär samma sak när vi letade båt för nått år sedan. Många båtar som hamnar hos förmedlare verkar ägas av folk som köper en båt och kör med den så länge det är kul o sen lämnar in den för försäljning. Ev service lejer de bort till nån. Vaxning, städning och annat underhåll verkar det vara lite sisådär med.  Mitt råd är att kolla på båtar som finns på blocket hos privatpersoner. Många är båtmänskor och vet hur båtar ska underhållas. Finns över 1000båtar till salu i sthl med angränsande län i prisklassen upp till 250000 och mellan 5m och 8m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, vi sålde vår båt i våras välstädad rent och snyggt allt personligt borta och första som kom och tittade köpte båten utan prut, vi vill förstås ha en båt men maken till nonchalans på gränsen till oförskämdet har jag aldrig upplevt i någon annan branch skitiga , ostädade båtar med personlig utrustning kvar det värsta var en gammal bulle som låg kvar i ett skåp MEN det enda som är på TOPP ÄR PRISET

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsäljarna är ofattbart ointresserade och jag fattar inte varför. Jag vet precis vad jag vill köpa och väntar bara med att få sålt min båt men dom som säljer den jag vill ha svarar knappt vare sig i telefon eller på mail och då handlar det ändå om en båt på mellan 1,5 och 2 mille.

Nästan så man har lust att vända sig utomlands och se om vattnet är blåare där. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde faktiskt den bästa händelsen. Var hos en båthandlare i Stockholm. Vi tittar på en amerikansk båt som är ganska prisvärd. Vi är där flera gånger, men innan vi provkör den påtalar jag att det finns en likadan som är ett år äldre som är 70000 billigare på Blocket. Då svarar han att den måste stulen, eller det måste vara nån som luras, eller så måste motorn vara helt slut. Jaha, jag har haft mkt kontakt med killen som säljer den billigare båten och han verkar vara seriös, men visst, det verkar de flesta bedragare vara. Men efter att jag fått besked på båthandlaren att han beredd att ge utrustning för 10000 gratis på den dyra båten (som redan fanns på den billigare) kände jag att jag nog avskrev den dyrare båten, och det hördes nog på mitt tonfall.

20 minuter senare får jag ett mail från killen som äger den billiga båten. Han frågar om jag har kollat på en båt från en viss namngiven båthandlare. Det stämmer säger jag. Då visar det sig att denne ringt, presenterat sig som en privatperson (men han hade nummerpresentatör med direktvisning så han såg vem det var), och han gav ett skambud på båten som jag kollade på. Så uppenbarligen var han inte så misstänksam mot säljaren som han sa till mig.

Och visst, i affärer är väl allt tillåtet... men det kändes lite... magstarkt.



Senast ändrad av Arne_Anka | 11 augusti 2011 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen din redogörelse av sunkiga båtar och trötta säljare hos firmor till 100%.

Båtar hos förmedlingsföretag där det finns kvar matrester, luktar bensin i hela båten etc. Detta i båtar som kostar över 300 000:-

En schysst städning och tvätta av grejerna tar någon timme och borde vara en självklarhet. Alla bilhandlare gör ju det på bilar som inte säljs som rep-objekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns skönt att jag inte är den enda som upplevt detta, att det inte är mig det är fel på.

En annan sak som slår mig mig är att säljarna är just säljare. Jag har aldrig träffat en säljare som sagt en enda dålig sak om båtarna som de visar. Allt är perfekt.

Så när man frågar en säljare när man kollar på en båt med sjövattenkylning säger han att Det är ingen fara, men när man senare kollar på en annan båt och har samma säljare i telefon (=han vet inte att han pratat med mig tidigare) och jag frågar om en båt som har sötvattenkylning, då kläcker samma säljare ur sig att de där sjövattenkylda motorerna, de ska man akta sig för... 

Kort sagt, de bryr sig inte ett skit om att man är nöjd, så länge de får sälja en båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många av dessa som kommer kursa inom snar framtid så kan man tycka att de vore intresserade av att sälja. Eller så kanske de skiter i vilket för att de vet att de kommer kursa :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rent häpnadsväckande det du berättar!

Det finns ju alltså en jättemarknad för begagnade båtar där ute i verkligheten, och inkompetenta säljare lyckas gång på gång få dig avskräckt som spekulant på deras objekt. Skrämmande!

 

Jag jobbar själv som chef i ett serviceyrke, och i mina arbetsuppgifter ingår bland annat att lära vår personal hur de ska uppträda mot kund. Dina exempel träffar nästan varenda fel som finns i boken för hur man behandlar sina kunder.

Och hur svårt kan det vara för en förmedlare att kräva att båten vid inlämnadet åtminstone ska vara tom på pinaler? Att båten ev är skitig är ju ägarens problem, han/ hon förlorar många tusenlappar bara där, men som sagt, båten ska naturligtvis vara tömd på personliga pinaler. 

 

Nej, köp din båt på blocket i stället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag känner igen mig totalt!
Min sambo och jag brukar några gånger/år åka iväg till störra båtmäklare i Stockholm för att titta på nya intressanta båtar (kostar inget att kolla) och det är grymt imponerande att de kan få båtarna sålda. Vissa objekt som är 3-4 år gamla kan se ut som sunkiga båtar från 80-talet. Men värst är det när båtarna inte är städade eller åtminstone rena från privata ägodelar, kom igen...vem vill köpa en bil som har handsfacket fullt med glasspapper.
Var på en båt som t o m hade kvar disk från lång tid tillbaka, låg i diskhon i båten..fy f-n vad äckligt.

Jag sålde min båt i våras och den första spekulanten som kom och titta köpte båten. Den var städad och fin inför försäljning, skulle skämmas gärnet om jag lämnade kvar massa privata ägodelar m.m.

Ok, jag är skadad...är försäljare till yrket och gillar att ha ordning och reda:-)

 

//Elfanomad



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte från Stockholm ner till Skåne under semestern för att titta på en båt. Men - det verkade inte som att säljaren ville sälja den, ville inte ens låta mig provköra den, kunde inte ta reda på vikten eller svara på andra frågor, och ville inte diskutera pris. Åkte besviken hem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...