Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
neubert

Kommer denna laddare funka för mig???

Rekommendera Poster

Köpte en Ctek XS3600 på lite impuls eftersom jag har tänkt sätta i landström i min motorbåt. Har en förbrukningsbank på 200Ah men eftersom jag har en motorbåt så är jag inte ute efter att ladda batterierna fulla över en natt i gästhamnen utan jag vill att kylskåp mm inte ska ladda ur batterierna om man blir fast i hamn flera dar. Mina sammalagda förbrukare kommer aldrig upp till 3,6Ah vilket jag gjorde valet att köpa den minsta laddaren till förmånligt pris. Kommer det blir helknas eller kommer det funka som jag tänkt?? Det står ju trots allt att den bara är upp till 120Ah!

Vad tror ni??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som kommer att hända jämfört med en kraftigare laddare är att det kommer ta längre tid att ladda din batteribank och det var ju inte det primära syftet... Men visst kommer det att fungera.

Själv använder jag en Ctek safir 90 till min förbrukarbank om ca 200 Ah för underhållsladdning vintertid och det går alldeles utmärkt trots att laddaren är ämnad för mindre batterier så som till MC, snöskoter, gräsklippare mm.

Senast ändrad av PeltO | 11 augusti 2011 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den funkar. Långsammare och du kanske inte räcker med en natt för fulla batterier, men den fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...