Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
jocke31

Köpråd båt för två - Storebro eller annat?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har funderat lite på att eventuellt byta till en större båt för att förlänga säsongen och för att få lite mer bekvämligheter än i en mindre dito. Då vi bara är två vuxna så är önskemålet en båt ca 30-36 fot med en rejäl dubbelkoj, företrädesvis i förpiken. Fler kojplatser än så är försås trevligt, men absolut inte nödvändigt.

Övriga kriterier som måste uppfyllas för båten:

Diesel

Rak axel, ej drev

Flybridge är helt OK, men inget krav.

Det ska vara en kvalitetsbåt med mycket träkänsla.

Det ska vara en vacker båt.

Vi gillar båda den klassiska Storebro 31 Adriatic och hur den är disponerad in- och utvändigt, dvs med kök och matplats samt kojer separat och med stor plats ute. Denna båt ligger också inom vår budget, vilken sträcker sig upp till runt miljonen.

Vi har också kikat på Storebro 340

Min fråga är dock - efter att läst en hel del inlägg på Maringuiden om det verkligen är smart med dubbla moterer. Jag känner till fördelarna, men oroar mig en smula för hur driftskostnaden ökar med två motorer. Och då tänker jag snarare på servicen än förbrukningen. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter här? T ex, hur lång livslängd är rimligt att tänka sig (ålder, gångtimmar) innan motorerna börjar kosta mer än de smakar?

Sedan undrar jag också på vilka motorer som är mest driftssäkra och underhållsfria. För att förenkla det hela något så kan vi begränsa oss till VP-dieslarna. Frågan är om det är bättre att t ex köpa en äldre TAMD60-serie än en nyare TAMD40-serie? Och hur är KAD-dieslarna? Jag har lite dålig koll på skillnaderna måste jag erkänna.

Vad det gäller storleken på båt, hur stor skillnad i kostnader är det att äga en Storebro 31:a och en Storebro 340 t ex, någon som har en idé om detta? Jag känner väl till 10%-av-värdet-kalkylen, men hur mycket skillnad rör det som i t ex bränslekostnader mellan en båt på 4,5 ton och en på 7 ton?

Så jag funderar alltså på vilka vettiga alternativ som kan tänkas finnas till båtarna ovan och här vill jag mer än gärna få förslag på båtar, både med en och två motorer.

Dessutom tar vi gärna emot tips om hur man bör tänka vid val av motor (ålder, storlek osv).

Mycket glad för alla synpunkter och svar som ni kan tänkas ha kring detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt jag kom att tänka på är Scand 29 Baltic.

På ett sätt begränsar du dig ganska mycket med kravet på raka axlar. Vad är det som talar emot en båt med drev?

Sen har du ju även Biam 820 som alternativ.



Senast ändrad av Carnage | 11 augusti 2011 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - och ja, det är möjligt att jag bör utöka letandet även till båtar med drev. Är egentligen inte så förtjust i drev, men ingen är sämre än att han kan ändra sig… Ska kolla in Scand 29 och Biam 820 också!

Så om någon har förslag på båtar med drev som möter övriga kriterier så lovar jag att kolla med öppna ögon.

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Scand 29 Baltic ser ut att vara en fin båt, jag gillar framför allt de lite nyare varianterna med riktig sovkabin. Men vi behöver egentligen ingen akterruff, finns det varianter även utan akterruffen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom är fina! Jag tror inte att Baltic modellen finns utan akterruff. Men såg att dom har en liknande men som är 27 fot, Scand 27 Adriatic. Scand 3000 verkar ju vettig också.

Om du kan tänka dig en båt med drev ändå så borde du kolla in Saltö 3100.

Ett annat tips kan vara någon Coronet, typ 30 oceanfarer.



Senast ändrad av Carnage | 11 augusti 2011 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

27 fot är lite i minsta laget, vill nog helst ha en båt över 30 fot - idealiskt är hur Storebros båtar är upplagda , anser jag. Dvs med separat matplats som går att göra om till extrakojer samt owners cabin längst fram i fören. Och sedan en extra sittplats i styrhytten. Och även hyfsat rymligt kök samt toa. Har insett att det behövs 9-10 meters längd för att detta ska rymmas.  

Saltö 3100 är ett bra alternativ, den har nästan samma planlösning som en Storebro 31 Biscay.

Jo, de lite större Coronetbåtarna är fina. Problemet med dem är att de flesta verkar ha äldre och en smula omoderna och törstiga motorer.

Jag har även hittat några mindre Princessvarianter (t ex 35 och 385) som verkar schyssta. Och har även kikat på Forbina, fr a 9002 och 10000-varianterna.

Hur är det med detalj- och byggkvalitet på t ex Saltö, Forbina och Princess? Några synpunkter?

Och är det någon som har några råd att ge om motorvalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princess 35 är en jättretrevlig båt som är den mest sålda modellen av Princess i Sverige (har jag sett i någon test). Här spelar dock din fråga om motorer in också då den väldigt ofta har två stycken TAMD 41 installerade och som är väl svaga för denna stora båt med ett planande skrov och därmed en planingströskel. I en halvplanande båt av samma storlek (typ Storebro 34) så kan dom motorerna vara mer än nog stora.

35'an finns i några ex med cumminsmotorer som har både mer hästar och vridmoment (betydligt större cylindervolym) och därför passar båten bättre. Den finns även i ännu färre ex. med dom tidigare KAD-motorerna som också funkar bra, men som har en tendens att väsnas inom dom varvtalsområdena som KAD-motorernas kompressorer är aktiverade och med denna tunga båt så blir det ett ganska stort fartområde.

Det finns några få trevliga Biscay-versioner (ingen akterruff) av Storebro 34 på marknaden och just nu finns en med KAD-moterer från 2001. Kanske något för dig!? Lite mer klassiskt än 340 men med modern mekanik.

http://www.storebro.net/objekt/biscay34_2892/biscay34_2892.html

När det gäller 340 så finns den visst med två olika skrov: Dom tidiga är alla halvplanande och de senare har ett planande skrov. Jag har förstått att det halvplanande anses ovanligt tungdrivet för sin storlek.

Tror det finns tester av både Storebro 340 och Princess 25 som du kan beställa från den här sajten.

Eftersom du även öppnat upp för båt med drev så tycker jag du även ska titta på Sun 33. En lagom båt med helt otroligt väldisponerade utrymmen som t.ex har två stycken midkabiner med dubbelsängar.

Du är defenitivt ute i rätt tid för att göra en bra båtaffär med tanke på vart båtpriserna är på väg just nu.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för mycket informativt svar om de olika motoralternativen och även skroven. Även bullernivån är mycket intressant, det är något vi också funderat på men som jag glömde skriva i mitt första inlägg ovan.

Just nu håller jag på och kollar på olika Princessbåtar och inser att det finns en uppsjö av modeller runt 30 fot som skulle kunna vara intressanta.

Jag ska absolut kolla in Sun 33 också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...