labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Jag köpte för ett tag sedan en Magnifik Midget, en äldre segelbåt i plast. När jag nu alltså gått från motorbåt till segeldito, så försöker jag ju lära mig så mycket som möjligt om segelbåtar i allmänhet, och just den båttyp jag äger själv i synnerhet. Så jag googlade naturligtvis runt lite och hittade omdömen som Lovgirigoch vek i början men styv på slutet! Hrmmmm.....? Att lovgirig förmodligen betyder att båten gärna girar upp mot lovart tycker jag verkar logiskt. Tycker mig ha märkt sådana tendenser när det brallat på lite i vindbyarna. Men Vek i början men styv på slutet? Kan det möjligen betyda att båten börjar luta redan vid lite vind men att den lutningen stoppar vid en viss nivå? Förhoppningsvis innan hon kapsejsar då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 11 Augusti , 2011 Du har förstått det helt rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Stort tack Markus! :-D Senast ändrad av labbibia | 11 augusti 2011 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 11 Augusti , 2011 Släpp ut på storseglet i vindbyarna om båten blir tung på rodret och lovar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Tack Peter. Ja det är ju pecis vad som händer. Jag måste styra emot med rodret, vilket så klart måste drabba hastigheten? Inte för att den är viktig just nu, har fortfarande fullt schå med att lära mig basics.... Annars, i kraftiga vindbyar, kan det vara en bra idé att gå upp något i vind för att minska vindvinkeln mot seglen? Provade det några gånger, och resultatet blev ju att båten kränger lite mindre, samtidigt tappar man ju fart förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Augusti , 2011 Snart kanske du snubblar över begreppena viktstabil och formstabil också, så ... Helt viktstabil (utan formstabilitet): vore ett liggande oljefat med köl, inget utom kölvikten rätar upp det. Det blir nog också ganska begynnelse-vekt. Helt formstabil: ett bra exempel är väl katamaraner, vid minsta krängning dränks stora upprätande luft/lyft-volymer utmed båtsidorna. Magnifiken är som andra kölbåtar en kombination, men troligen med ganska stort inslag av viktstabilitet.Visa aldrig ev busungar detta, men det räcker nog att bara luta överkroppen lite i sidled när man sitter i kajutan i hamn. Alltså i takt med gungningarna, ungefär som i en gungstol. Snart nog gungar båten våldsamt sidledes och masten kanske krockar med grannens. Man kan även motgunga för att minska ifall svall - eller busungar - ger irriterande rullningar. (Funkar knappt alls när båten har skaplig fart, kölen har nog då bättre grepp på nåt sätt.) Grattis till en fin båt, förresten! / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Hahaha.....Tack Thomas! Då hajar jag principen......:-) Än så länge är jag jättenöjd med min gamla Magnifik. Kanske beror på att jag inte har något att jämföra med, men hon verkar vara rätt snabb? Lättseglad bara måste Magnifiken ju vara, eftersom jag tillsammans med enbart tvättäkta rookies har lyckats segla henne i uppåt 15 distans utan några som helst problem. Nu ska jag ner till båten och påbörja ommålningen av henne invändigt. Det vita i ruffen är nämligen inte vitt längre, snarast ljusgrått.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 11 Augusti , 2011 Du har förstått precis! Lovgirighet och krängning hänger ofta ihop. Om vi pratar om att kryssa eller segla bidevind gör man exakt som du beskriver, man klättrar i byarna för att tjäna höjd och faller av lite när vinden minskar igen för att behålla farten. Är det istället så att man har lite öppnare vindar och inte vill vingla över fjärden så vill man gärna behålla kursen och då är det bättre att trimma om seglen. Balansen sitter alltså mycket i storseglet. Plana ut storseglet med bomuthal och ta hem på cunningham, sträck upp fall ordentligt så minskar lovgirigheten i hård vind. Man kan utan att skämmas segla med ett litet inslag (lite backvind...) i framkant på storseglet närmast masten för att minska lovgirighet och krängning. När jag mys-seglar med familjen eller med kompisar (...alltså inte kappseglar...) är det viktigt att det är trevligt och bekvämt att sitta i båten. Alltså, för mig är det lika viktigt då med trimmet som vid kappsegling, men av andra skäl. Man ska inte behöva brottas med rodret, båten ska inte vräkas omkull, inga slänggippar tvärs över sittbrunnen osv. Detta ger i sin tur samtidigt bra fart med automatik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Tack Peter! Hade en segelkunnig vän med mig ner till båten idag. Han tittade på riggen och sa: Du har ju inget nedhal! Hehehe, det gick ju bra att segla ändå, men det kanske förklarar varför jag inte fick storseglet helt sträckt längst ner intill masten? Jag ska testa på lördag, men vill ha målningen invändigt klar först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser