Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
wagberg

Kalla fötter inför båtköp

Rekommendera Poster

Mitt första inlägg här (förstagångsköpare)

Vi har tittat på båt sedan i våras och hittade igår en som kändes rätt i magen och plånboken. En svensksåld 24 fots amerikansk dc från 2002 

Det sitter en (enligt säljaren på marinan) en välservad VP 5,0 GL med sx drev i den.

Det är alltså en Sjövattenskyld förgasarmotor? Bör jag vara rädd för en sån?

Har försökt att googla mig till goda råd osv, men behöver mer input

Ska provköra den i eftermiddag....

Så alla snälla duktiga sjörävar ge mig goda råd/input nu!

Med Vänliga hälsningar Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det första gången du köper båt är det nog bara detta som gäller:  http://www.batbesiktningsmannen.org/

Kan vara dina bäst placerade 3000kr - 4500kr någonsin.  

Du kan få massor med tips här, men om du inte är båtvan blir det väldigt svårt för dig att bedömma vad som faktiskt är bra eller dåligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Välkommen till MG och båtlivet! :-)

Du satte ett frågetecken efter konstaterandet att motorn är sjövattenkyld. Är du inte säker?

Själv skulle jag nog akta mig för en sjövattenkyld motor som har nästan 10 år på nacken. Speciellt om den gått i saltvatten. Vet du om så är fallet? Att motorn har förgasare spelar ju mindre roll. Den drar förmodligen lite mer bränsle än en motor med elektronisk insprutning, men ur funktionssynpunkt tror jag inte du behöver vara orolig. Värre då med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Den är sjövattenskyld och har gått i Sthlms skärgård. Eftersom den är svensksåld har den aldrig gått i Floridavatten som säljaren beskrev det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte behöver du vara nervös för sjövattenkylningen (om den inte gått på västkusten). Har flera båtar här på marinan med 20-30 år gamla motorer med sjövattenkylning som går utmärkt fortfarande. Det har blivit lite av en skröna om hur dåligt det är så inget att oroa sig för. Lycka till. Och kom ihåg att köper du på marina så har du 6 månaders garanti och tre års reklamationsrätt på båten. Säljaren skall bevisa att felet inte fanns där från början vilket i de flesta fall är omöjligt att göra. Jobbar själv som mek och säljare på en marina.

Senast ändrad av sea-ray_230 | 11 augusti 2011 | 09:25

Senast ändrad av sea-ray_230 | 11 augusti 2011 | 09:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faran med en sjövattenkyld motor är ju att den rostar upp inifrån. Ju saltare vatten desto mer korrosion.

Nu är ju vattnet i Sthlms skärgård inte så salt, snarare bräckt, men helt klart har en sjövattenskyld motor betydligt kortare livslängd än en med slutet kylsystem/värmeväxlare. Kanske kan du pruta med hänvisning till att den är sjövattenkyld? En ny motor är inte billig.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att säljaren är gamla ägaren till båten, eller är det marinan som får ta på sig den skulden om ett fel upptäcks i efterhand? Gäller det här verkligen begagande båtar? För om jag själv lägger min begagande båt hos en marina till försäljning, kan då en köpare komma efter två år med rasad motor och påstå att det var ett fel sedan tidigare som orsakat haveriet? Måste jag då stå för reparationskostnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta gäller beg båtar på hos handlare. Om du lämnat in till förmedling tar förmedlaren på sig ansvaret även om det är vanligt att man försöker kräva förra ägaren på pengar. Detta kan dock ske om den som lämnat in objektet inte upplyst om att tex motorn var skuren och därmed lurat förmedlaren. Förmedlaren skall dock besiktiga och godkänna objektet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla affärer som sker mellan privatperson och handlare faller under Konsumentköplagen. Kolla på www.konsumentverket.se och sök på Konsumentköplagen så finns det mycket matnyttigt att läsa. Denna lag är tvingande och kan inte förhandlas bort eller ersättas av andra garantier!

Hur det fungerar om en handlare förmedlar båtar till försäljning är jag inte helt säker på, men om handlaren skriver under köpeavtalet så bör denna också anses som säljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Välkommen till MG!

Du skriver att du är en förstagångsköpare.
Varför då välja en så stor båt som 24 fot som dessutom är bestyckad en med 5 liters-motor?
Det är en ganska mäktigt båtekipage som första båt.

Du skriver vidare, en som kändes rätt i magen och plånboken. Då förstår inte varför du i rubriken skriver Kalla fötter. För mig signalerar detta bara dubbla budskap.
Känns det rätt så får man inte kalla fötter. Får man kalla fötter, avstå då från affären istället. Det finns ett otal andra båtar att välja emellan.

Lycka till med båtköpet vad det än nu blir!

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Laand! Jag uppskattar verkligen alla åsikter och synpunkter!

Det kändes rätt igår efter att ha tittat på den och pratat med säljaren, men i morse (05.30) började jag fundera och googla på sjövattenkylning och eftersom åsikter verkar gå i sär och jag är okunnig svalnade fötterna :-)

Vi är 5 i familjen så jag tror det blir trångt med mindre båt, samt att det är dom rekommendationer jag fått av vänner med familj och båt.

Spännande är det...

MVH/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag håller med. Det är alltid spännade att leta båt.

Kolla då vad dina kompisar har för båtar (och notera för,-resp nackdelar med deras båtar) och utifrån detta gör ett val.
Det svåraste med båtval är ändå vilket behov man har just nu och sen i förlängningen kommande behov. Behovet som jag själv har märkt förändras väldigt fort med tiden.

Än en gång, lycka till!

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG.
Alltid svårt när man ska handla båt. Hjärtat säger en sak men furnuftet kanske ett annat. Kosta på Dig att vara riktigt kritisk. Det finns gott om båtar till försäljning.
Lycka till

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta dit en båtbesiktare oavsett om den ligger på marina eller inte, kan bli dina livs bästa investerade pengar någonsin även om du går därifrån tomhänt.

Om inte så kan han säkerligen få ner priset o du vet vad det är för fel på båten.

Själv så fick jag ned priset med femton k på redan prutat pris. Besiktaren gick på 7 k så jag gick kanske inte med vinst på 8k utan snarare vet jag vad som behöver åtgärdas o har en pott på på det beloppet för att åtgärda båten.

Kan även vara lättare med dialogen till försäkringsbolaget om det mot förmodan skulle hända något med båten o det blir dags för ersättning därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...