Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
forgus31

Ser ut som motorn VP MD11C kokar.

Rekommendera Poster

Den gamla motorns ena cylinder hade tröttnat och hjälpt till bara lite.

Jag lossade den kassa toppen efter att ha provat med dekompressionshandtagen vilken cylinder som är svagast.

På blocket köpte jag ett bra beg som jag monterar efter ventilslipning.

Startar fint men det ser ut som att topplockspackningen är kass då expansionskärlets lock inte kan öppnas utan att svämma över. Motorn har då hög belastning med växel i vid bryggan.

Jag monterar bort båda topparna och konstaterar att de är hela och fina. Gör rent, passar på att slipa den andra toppens ventiler när jag ändå omakat mig att ta av det.

Monterar ihop allt och testar med hög belastning igen. Samma fenomen, något lite förhöjt tryck i expansionskärlet trycker upp vattnet när locket öppnas. Fortsätter att köra med full effekt en kvart och allt är OK om bara expansionskärlsocket får sitta kvar.

Det får det ju gärna bara det funkar.

Nu till min reflektion:

Jag mäter 104 grader mellan cylindrarna med termometer. Det kan innbära att vattnet egentligen kokar där motorn värmer kylvattnet. 104 grader är tydligen OK, lite högre tryck=locket påskruvat på exp.kärlet.

Motorns effekt har återgått mer till det rätta värdet och därmed även värmemängden som ska kylas bort. Vid VV-beredaren finns en monterad strypning för att ge bättre gångvärme (parallellkopplad med VV-bered.)

Har nu strypt mindre och kollar.

Hur funkar det egentligen om det kokar på en liten del av motorn? Det borde väl innebära en del ångblåsor som ger större voym på vattnet och överflödande exp.kärl som följd. Men åter, OK så länge trycket hålls inne i kylsystemet med locket på. Gäller att locket sluter tätt och slangarna klarar trycket som iofs inte känns på slangarna när man klämmer på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att på vissa bilar så är kylvattnet över 100grader. Om du inte har glykol i vattnet så börjar det koka. Glykol gör att det inte fryser men också att man får högre kokpunkt.

Mvh
///Lelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra synpunkt!

Har inte fyllt med glykol ännu efter attt ha tappat ur systemet vid isärtagning flera gånger så vattnet innehåller nästan inget glykol.

Noterar att bytet av trasiga topplocket gjorde att morgonröken nästan helt försvunnit. Det har nog tryckts upp olja med vevhusventilationen som gått in i insuget. Läckande ventiler ger väl högt vevhustryck kan jag tänka.

Strypningen av vattnet vid VV-beredaren/gångvärmaren verkar inte ha nån betydelse för övertrycket i system. Samma med/utan strypning att locket inte kan öppnas under högre effekt.

Men ska testa med rätt glykolmängd..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det tidigare gått att öppna locket under hög belastning utan översvämning? Det är inte så enkelt som att det är vattenflödet som sprutar upp, jämför med en uppåtriktad vattenslang i botten på expansionskärlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte säker på det. Dvs det kan ha varit så tidigare också fast jag inte tänkt på det. Det blir ju inte så ofta man öppnar locket

Vattenflödet påverkas inte av varvtalet på motorn då det är elektrisk cirk.pump på glykolvattnet. Men ändå en tanke att kolla riktningen på kylvattnet så det inte riktningen blivit förväxlad. Men hur är det med en Marteckylning egentligen? Går allt vatten in i exp.kärlet och vänder eller är det bara en del av vätskan som gör det? Det är ju en tunn slang som sprutar ut i exp.kärlets överdel. Sitter både sugsidan till pumpen och returen från motorn intill varandra bör det mesta strömma mellan dessa och inte spruta uppåt så mycket. 

Iallafall nöjd med motorn f.t. Den ser ut att gå bättre än på länge och det bara med ett nytt topplock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...