Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Flintstone

Bränslegivaren ger för litet utslag på mätaren.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har sökt på forumet (med den mycket bristfälliga sökfunktionen) men inte hittat någon som haft samma problem som jag.

Återigen handlar det om bränslegivare/instrument:

Jag har köpt en gammal bränslemätare av märket Teleflex som troligen är 60-tal. Till den har jag köpt en VDO mekanisk tankgivare av hävarmstyp som jag nyss torrkörde hemma på arbetsbänken. Det funkade så där kan jag väl säga.

Innan jag beskriver problemet vill jag nämna att jag känner till att det finns (minst) två olika standarder när det gäller givarens resistans. Europa-standarden där tom tank är 0 Ω och full tank är 180 Ω samt USA-standarden där tom tank är 240 Ω och full tank är 30 Ω.

Problemet jag har är att min mätare går åt rätt håll men när givaren är i bottenläge så visar den runt 80% full och när jag vrider upp givaren till läget för full tank så ökar mätaren till kanske 85%.

Vad kan detta bero på?

Om min mätare vill ha USA-standarden så borde väl mätaren visa minskad bränslemängd när jag vrider upp givaren mot läget för full tank? Och varför hoppar nålen upp till 80% när givaren är i läget för tom tank?

Jag har mätt givaren så jag vet att den de facto ger ≈ 0 Ω vid tom tank och ≈ 180 Ω vid full så det är inget fel på den. Den är dessutom helt ny och har varken varit monterad eller inkopplad tidigare.

Någon som har några idéer?

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så är givaren ny och mätaren gammal? Om givaren funkar och ger rätt resistans vid ändlägerna så kanske det är fel på mätaren? Fanns den standard du talar om redan på 60-talet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det motarbetar ju lite själva tanken med att köpa en gammal mätare. Anledningen till detta var att de är så otroligt mycket snyggare än de plastiga, fula, nya mätare som finns idag. Speciellt i en båt från slutet på 60-talet.

post-5151-1394236795,7548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer bra.

Jag har mailkontakt med någon snubbe på Teleflex just nu och vi försöker reda ut problemet. Jag fick ett fint test skickat till mig som jag precis utförde. Enligt det testet verkar mätaren fungera så något verkar vara knas med kompabiliteten.

Jag har ingen aning om standarden fanns på 60-talet men tekniken borde ju vara den samma. Mätaren strömsätts via positiv pol på tändlåset och jord. Sen går en styrström mellan jord och polen märkt S på mätaren via en resistorbana på givaren. Enda variabeln i detta system är ju resistor-spannet. Frågan är vad min mätare vill ha för värde i botten och i toppen. Jag tror mig ha uteslutit att den vill ha de negativa värden som en givare med USA-standard ger eftersom nålen rör sig åt rätt håll så det handlar om ett lågt värde till ett högre från tom till full.

Senast ändrad av Flintstone | 11 augusti 2011 | 00:36

post-5151-1394236795,8107_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.. jag tycker att det verkar vara tvärtom. När du byglar G (jord) och S (sensor) så blir motståndet i princip noll och då skulle mätaren visa full tank. Det tycker jag tyder på att mätaren inte går från tom till full som en 0-180 ohms mätare.

Om du har tillgång till en vridpotentiometer kan du ju koppla in den istället för givaren och då lätt se mellan vilka värden din mätare arbetar.

//Pelto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK,  en liten uppdatering:

Det verkar som att min mätare inte är så frisk längre. Jag har gjort lite mer tester ikväll genom att använda en variabel resistor (trimpot, tack för idén PeltO). Jag fick då bekräftat det jag misstänkt att själva nålen hade glidit lite på axeln så det var anledningen till att den aldrig gick upp till full. Nålen låg därigenom för lågt när mätaren var strömlös också. Med hjälp av trimpoten kunde jag rätta till nålens läge och komma fram till att min mätare vill ha ca 30 Ω vid full och runt 6-8 kΩ för tom!! surprise (Trimpoten var extremt okänslig så jag fick inga preisa värden men kunde ändå se en tydlig tendens.)

Enligt vad killen på Teleflex som jag mailade med trodde så hade deras mätare alltid haft intervallet 33 Ω (full) till 240 Ω (tom). Med andra ord funkar min mätare fint så länge tanken är full men den får problem när tanken töms. Det konstiga är att nålen rör sig åt rätt håll med min givare, som ju går från lågt motstånd till högre medan mätaren vill ha det omvända. Detta är dock ett mindre problem eftersom man kan välja åt vilket håll man sätter flottörarmen.

Frågan är nu om jag kan modifiera givaren på något sätt så att jag får värden som liknar 33 Ω till runt 7 kΩ...jag får ta en sväng till ELFA och snacka med elektronikgurusarna där! Såvida ingen här känner sig manad förstås!! wink

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...