KillerBoo 58 Postad 10 Augusti , 2011 Det pratas o tjats så mycket om olika ankares vara eller inte vara men inatt när det verkligen behövdes visade mitt Fulbruce att det håller måttet. Åtminstone i lerbotten. Jag låg med sjön rakt in i sidan. Vänervågor påhejade av 13 m/s hamrade skrovet ordentligt medan jag sov i godan ro (nåja, jag tittade till sisådär varje timme.. ) i en stuga på en liten kobbe. Jag tvivlar på att originalet skulle presterat så mycket bättre. Kanske heller inte sämre, men Feltemas version är absolut inte dåligt... Visserligen några meter kätting och säkert 50 meter lina ute där det är 2 meter djupt men nu vet jag iaf att jag kan sova gott i mer normala vindar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 10 Augusti , 2011 Har också goda erfarenheter. Skulle vara kul att veta vikten på båt o ankare. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Augusti , 2011 Ankare är lätt: 7.5kg. Båten blir värre: Det är en Maxi77 som väger 2500kg tom vilket borde innebära minst 3 ton packad, fulltankad och packad en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 10 Augusti , 2011 Bra, då vet jag. Vi har ungefär samma viktförhållanden. Jag saknar kättinng, men så har man ju förstås en finbruce. Allvarligt talat tror jag inte den skillnaden betyder så mycket, Däremot utgör min motorbåt ett större vindfång. Ville bara få en känsla för om jag ligger rätt till Mvh/Sea Manicc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2011 Har själv samma bestyckning och känner mig väldigt trygg, draggar man inte direkt vid ankring så sitter man där man sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2011 Först och främst. Kul att du är nöjd med din ankarutrustning, är man det så har man många lugna trevliga nätter i båt framför sig. Men tyvärr måste jag ställa en fråga som kan ställa allt på ända. Vad var det för botten där ankaret satt, var det lera, sand, sjögräs eller stora taggiga stenar som ankaret kunde kila in sig mellan? Om det är det senare så kan man ju ligga med en 5kilos parplydragg som inte ens fällt ut och ändå sitta fast. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2011 Jag har aldrig haft något Bruceankare. Danforthkopior (a la Biltema?) och blyplätt har följt med de båtar jag ägt. Och just apropå ankare och vind....för 3-4 år sedan råkade jag ut för en nattlig storm från öster. Hamnen var väl skyddat åt alla håll utom just från öster. Jag använde danforthankaret, men hade för kort ankartamp utlagd, ca 45 graders vinkel bara från båten ner mot vattnet, och trodde nog att det skulle gå åt h-vete. Men det gick bra, ankaret satt som berget. Att jag sen fick ryggskott när jag skulle dra upp det (fick sätta båda fötterna mot skrovets insida och lägga alla mina 90 kg bakom för att få loss det) är en annan historia..... Kan tillägga att det var lerbotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Augusti , 2011 Det är stor skilllnad med eller utan kätting, ett bra ankare utan kätting blir ett superankare med.... Sen är det stor skillnad på 3 ton segelbåt resp motorbåt. Inte bara vindfånget utan och kölens motstånd till att flytta sig sidledes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 Augusti , 2011 Booten består av lera, dy och sand. På stenbotten kan man ju iofs kila fast en partydragg och ha tur en hel natt... men det kan ju också släppa i vilken våg som helst. Verkar som westis sa. draggar man inte m Bruce -fult el fint- så sitter man tills man själv lossar det. Åtm i lera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2011 Och med vindens hastighet så ökar risken att man får köra loss ankaret.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2011 Jag har själv använt Bruce (både fina o fula) i många år och varit väldigt nöjd. Det ända jag märkt är att det varit god idé att köpa en storlek större än vad rekomendationstbellerna angett. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 11 Augusti , 2011 Bra förslag,och så räddade du ditt tidigare inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2011 Räddade? Jag står vid vad jag skrev om att fästet blir rätt så spelar utrustningen mindre roll, om det var det du menade. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 Augusti , 2011 Jag ligger fortf kvar på samma plats, vindriktning och -styrka har varit väldigt växlande så... jo, jag får troligen köra loss ankaret (möjligen har jag därmed även skapat en ny djuphåla efteråt hehe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 11 Augusti , 2011 OK,jag kanske missuppfattade ditt budskap,ber om ursäkt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2011 Ingen fara, jag har sjäv läst fel och knasigt många gånger och stått där med mössan i hand efteråt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Augusti , 2011 Den här tråden är intressant: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362783 Och som jag skrev i ett inlägg där, så kan ni som ha dåliga ankare alltid ta en titt i sjökorten var kablarna ligger, då jäklar sitter man fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser