Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Anderssonjorgen

Köpa inombordare nu eller i vår?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi kommer att köpa en båt, 22-27 fot, inombordare typ daycruiser/weekender.

Problemet är att vi aldrig haft båt tidigare vilket innebär att det är svårt att beräkna kostnaderna för att ta hand om den på vintern.

Båtarna är billigare på hösten men då har man ju båten oanvänd under lång tid där det kostar lite amorteringar, vinterkonservering, uppställningsplats (helst inomhus) och så vidare. Kan man räkna med att båten blir så mycket billigare i höst att man kan räkna hem vinterkostnaderna eller ska man köpa båten i vinter/vår?

Vi bor i Västmanland, det kan väl ha betydelse för vad det kostar att förvara båten över vintern. Finns det andra frågor jag bör ta hänsyn till?

Tacksam för hjälp!

/jörgen

Senast ändrad av Anderssonjorgen | 10 augusti 2011 | 18:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klurig fråga egentligen tycker jag, till nästa vår är jo alt ett år äldre också, vilket har betydelse för priset. Klart kapitalet du låser i båten blir jo lägre om du köper på hösten, så är det viktigt så borde man köpa just på hösten, dock som du skriver åker man på vinterförvaring, och kanske höstservice, upptagning etc.

Nu verkar marknaden dessutom ha ändrad sig så att båtpriserna, som tidligare, inte håller sig lika bra år efter år. Detta borde betyda att priserna fortsätter att falla även under kommande vinter/vår, även om båtpriserna alltid pikar på våren.

Kanske inte det svaret du önskade, men intresant fråga att klura vidare på tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen jag ser med att köpa nu eller i höst är att man har hela vinteren på att fixa och trixa med båten ifall man vill uppgradera utrustningen eller montera det som saknas. Det jo inte lika roligt att ska skruva båt hela maj-juni när alla andra är ute på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du aldrig haft båt tidigare så skulle jag köpa båt på våren. En som är rustad o klar med fräch drivlina och nyligen bytta bälgar till drevet bra kapell för det är dyrt. Så du ser att allt funkar när du köper den. Är som du skriver en hel del kostnader med vinterförvaring i och upptagning behövs båtbockar eller trailer,, konservering och vårrustning samt att du binder kapitalet inte säkert att du tjänar så mycket. Du ska definitivt åka runt nu när utbudet är enormt och titta och provåka många olika typer så du sen vet mera exakt vad ni egentligen vill ha och hur de är utrustade.

Fördelen med att köpa nu är aningen billigare priser än i vår och att ni sen slipper leta båt och kan börja ge er ut på sjön direkt på våren. Köper ni nu hinner ni kanske testa den lite så att ni vet vad som ska fixas i vinter så ni slipper sitta sysslolösa, Båtar är ett enda stort hål för pengar finns alltid en massa trevliga bra att ha saker som man kan byta ut eller nymontera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...