makkek 0 Postad 10 Augusti , 2011 Har en Ryds 478GT 09 med en Mercury 50 EFI 09. Defa BG201 startspärr. Mitt problem är start, det började med att den blev väldigt svår att starta. Fick hitta exakt läge på gasreglaget för att den skulle hoppa igång, vilket den då gjorde utan problem. Enda problemet vid drift var att den ej kom upp på högsta varv, ca 200 rpm ifrån normalt gör den 30 knop nu 27-28. Efter att ha frågat runt en del så justerade jag gas och växelvajrar. Startade direkt vid första försöket men sedan blev det samma sak men med en liten variation, det verkar nu vara elektriskt och inte mekaniskt. När jag kopplat ur startspärren och vrider på tändningen så kan han dels hoppa igång till viss del, svårt att förklara men den gör det första rycket fram tills den normalt ska hoppa igång, där slutar den och blir helt tyst, den tänder alltså inte till. Kan sitta och hålla nyckeln vriden i tändningsläge men inget händer men så plötsligt gör den likadant eller hoppar igång utan problem, detta utan att vrida nyckeln fram och tillbaka. Va i hela höst-vetet gör den så för? Känns som att den inte får fram signalen från startspärren ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Augusti , 2011 Ännu en medlem med 1 (ett) inlägg som vill ha svar på frågor om hur man går förbi en startspärr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makkek 0 Postad 10 Augusti , 2011 Inte på hur man går förbi, vad det kan vara för fel, hur man fixar det... Ber om ursäkt om jag gjort något fel men trodde man kunde fråga om tips här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 10 Augusti , 2011 Slå en signal till Defa och prata med dom, de är mkt hjälpsamma. Hade strul och fick bra hjälp. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Augusti , 2011 Tror precis som tfrisk att ditt problem ligger i startspärren. De övriga komponenterna i startkretsen beter sej oftast inte såhär när de krånglar. Kontakta Defa eller firman som sålt båten så får du säkert hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser