swefubar 0 Postad 10 Augusti , 2011 Hej Jag har ett kapellfäste till kapellbågen som börjat ge sig i skruvhålen i trät. Frågan är om man ska borra nytt och plugga igen gamla hålen eller om man ska epoxyfylla de gamla och sedan skuva igen i samma? Om man epoxy fyller ska det då torka helt innan man skruvar (måste man förborra då?) eller bara halvtorka? tänker mig att det blir som att skruvarna inte går att få bort om de sitter fast i epoxy? Tacksam för tips eftersom det känns som att göra våld på en fin inredning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2011 Det känns som om du krånglar till det lite, jag har visserligen ingen träbåt men mycket trä i båten, och stöter ibland på detta problem, jag brukar ta en eller en del av en träflis eller tändsticka och trycka ner i befintligt hål och därefter dra i skruven igen, har funkat utmärkt hitills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 10 Augusti , 2011 Ok tackar, ska testa det först för att minska åverkan men då återstår min andra fråga om epoxy: Om man epoxy fyller ska det då torka helt innan man skruvar (måste man förborra då?) eller bara halvtorka? tänker mig att det blir som att skruvarna inte går att få bort om de sitter fast i epoxy? erfarenheter? någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 10 Augusti , 2011 Jag hade gjort som tidigare talare: fyllt hålen med vanligt utelim/träflis, och dragit i skruvarna. Epoxi i detta fall tycker jag är lite överkurs. Om det inte fungerar kan man ju borra ett större hål, sätta i en träplugg och skruva i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Augusti , 2011 Epoxy blir ju väldigt hårt... lägger du skruven i epoxy och låter det torka ( brlnna klart ) så sitter det garanterat. Men nackdelen är att du inte kan få loss den sedan? Och lägger du epoxy innan skruven så tar skruven inte så bra när du borrat och skruvat ner den, för hårt så att säga. Då är det bättre att göra ett förband genom epoxyn, dvs en bult med mutter. Om du kommer åt - dvs har plats för det. Annars håller jag med övriga. Att en skruv till kapellfäste rör sig lite känns normalt och åtgärd är väl att göra som de förslår ovan, tricksa lite då och då så att säga. Om du inte föredrar epoxy... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2011 Japp, även i epoxy har jag skruvat och då låtit det torka innan, skruven riskerar ju att fastna annars och det är bra att kunna lossa om man vill i ett senare skede. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 Augusti , 2011 Som svar på frågan om epoxy: Det går fint att få låss en skruv man satt i epoxy. Epoxy i hålet å direkt i med skruven. Lite olja på skruven så fäster inte epoxyn i metallen utan du gjuter gängor runt skruven istället. Man kan behöva klippa till på skruvmejseln med en hammare när man ska ha loss det men det brukar inte vara något problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Augusti , 2011 Min erfarenhet är att epoxi i sig inte blir stenhårt, snarare ganska segt och flexibelt. Epoxispackel är dock en helt annan femma, det blir stenhårt och uppges tom vara möjligt att gänga i...det har jag dock inte testat själv men jag har slipat epoxispackel och det är hårt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser