Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
jonke_66

väjningsregler

Rekommendera Poster

det är la som vanligt, man får köra ett jävla sicksackande när man möter seglare devil

och vad tänkte han som hoppade? det måste va ganska gött sug från propellrarna på den tankern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista idioten har inte dött än, tydligen. Det där är för f-n straffbart!  (Alltså befälhavaren på segelbåten bör åka dit). Han kunde ha dödat sin besättning för att inte tala om hur de mår på bryggan på tankern.

Var det inte nån jeppe i fritidsbåt som blev dömd i rätten för vårdslöshet för några år sedan? Han gick för nära för om en Finlandsbåt. Såpass att han försvann ur sikte från finlandsbåtens brygga och de sedan inte såg honom, tvärnitade i panik och trodde att de kört över. Medan han faktiskt hade passerat med någon liten marginal och töffade iväg åt sitt håll

Bättre lönk  hhh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver min svåger, som var på plats. The skipper of the yacht was absolutely mad since he was required by law to keep at least 1000 metres from the bow of the  boat and 100 metres from the side. From what I understand he is likely to be prosecuted. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, skönt att ingen skadades men annars var det rätt åt honom. Så trött på alla lakansnissar som tror dom kan bete sig hursomhelst i farleder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja.

Man får segla och kryssa i farleder, med visst omdöme. (Typ undvika kryss i Stegesund utanfär Vaxholm) Sålänge omgivningen utgörs av normala fritidsbåtar i samma storleksklass så tycker jag inte det är några problem att hålla lite koll och väja. Man ser ju ungefär när det är dags att slå och kan planera sin egen motorbåtsframfart därefter.

Men den här dåren som härjar med fullsize skepp... :-(  *skakar på huvet*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst får man men det är ändå provocerande när vissa ska kryssa hejvilt hit och dit mitt i trafikerade leder när dom har öppet hav några sjömil bort där dom kan leka fritt.

Ska väl tillägga för grannsämjans skull att dom är rätt få och vissa med motorbåt borde uppträda med mer hänsyn också. Tänker särskilt på dom med större motorbåtar som ofta lyckas ha precis den mellanfart som drar upp sketstort vågsvall.

Senast ändrad av Sahlback | 10 augusti 2011 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågsvall. :-( ;-( Gissa varför jag numera aldrig åker Lindalssundet. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som både segel- och motorbåtfrälst kan jag bara säga att min personliga uppfattning är att det finns lika många idioter i båda lägren. Dock verkar det vara så att de som endast gillar motorbåtar tycker att alla seglare är idioter och vice versa...vilket ju faller på sin egen orimlighet.

För mig är det så att en del befälhavare saknar omdöme/kunskap/sunt förnuft/sjövett/vanligt folkvett etc etc. Vad de styr för flytetyg definierar inte idioten.

Precis samma sak gäller ju landtrafiken där vi har bilister, fotgängare, cyklister, yrkesförare...lika många idioter i alla kategorier.

Som den engelske industrimannen Robert Owen så bra uttryckte det till sin bäste vän:
Alla människor är lite konstiga utom du och jag, och till och med du är lite konstig.

Mvh
/Fred

Senast ändrad av Flintstone | 11 augusti 2011 | 00:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...