Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
snoddas1

Tappar kylvattnet i plan 280 drev

Rekommendera Poster

Har en Ockelbo C20 med AQ130 och 270 eller 280 drev (vet ej säkert).

Kylningen funkar vid stillastående och i låga farter, men när båten planar försvinner kylvattet och motor går varm. Har ett filter med genomskinligt lock så jag ser när det försvinner........

Ny Impeller, nytt filter, nya slangar (på insidan av båten).

Har spolat med vatten innifrån och ut, och vattnet kommer ut i intaget så fint.....

Dock så uppkommer ett sörplande ljud nånstans vid bälgarna och kylvatten slangen.

Ideer???

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att kylvattenslangen vid drevet (på utsidan) eller 90graderskopplingen in i drevet drar luft eller är av någonstans. Går att kolla med båten i vattnet, men det är lättare om du lyfter upp den att byta.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svärfar hade samma på cin C21:a och där hade godset i nedre delen av drevet där kopparröret från insuget var anslutet spruckit och drog tjyvluft vid plan men då den var under vatten vid stillastående funkade kylningen... Det tog ett tag att hitta det kan jag säga...
Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lokaliserat problemet.......

När jag trycker vatten från intaget så läcker det vid vridpunkten mellankylvattenslang-anslutningen

och avgasbälgen. Nån som vet om det finns en tätning där eller om det är godset som felar??

MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt packningen vid slangfästet på drevet, och det funkade ett par dagar.....

Idag uppstod alltså samma problem igen, så det blir väl till att riva hela drevet och byta plastbussningen i övre vridpunkten där kylvattnenröret kommer upp........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...