Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
PaulMacDowall

Yamaha 225 hk klickljud från startmotorn

Rekommendera Poster

MinYamaha225hkdrarinteigångstartmotornnärmotorninteanväntsngndag.nånsomvetvaddetär?fårendastettklickljudochfårvridanyckrln20-30ggr.senstartarden.

Senast ändrad av PaulMacDowall | 09 augusti 2011 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog utveckla det där... Är problemet att solenoiden bara klickar till, men att startmotorn inte driver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu dök det upp mer text....

Pröva att smörja upp axeln/drevet som sitter på startmotorns axel. Det är sannolikt där det kärvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriver du på Ipad? En del har pratat om att det kan inverka...

Sålånge man kan förstå frågan fungerar det:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK,dåärdetiPaden.hursomhsversågårstartmotornöverhuvudtagetinteigångutangermotornifrånsigettlitetklickljud.vridernyckrlnsomsagt20-30ggrinnanstartmotornvaknar.inträffarommotornvaritoanvändendag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla bort huvudströmbrytaren och koppla samman strömkablaget. Testa därefter att starta. Deta hände mig och då var strömbrytaren kass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skulle gissa på att startmotrn får för lite kraft som vissa har varit inne på. Kolla allt från att batteriet är bra till alla anslutningar på batteriet och upp till startmotorn.

Jag har hört att man inte ska smörja startmotoraxeln, möjligtvis lite 5-56 men ínte olja eller fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från motorn (under kåpan) får jag alltså ett litet ljud som indikerar att något händer när nyckeln vrids om, d.v.s. att ström verkar åtminstone gå fram. Dock drar inte startmotorn runt över huvud taget förrän efter en stund och många vridningar. Detta inträffar aldrig när motorn är varm eller varit avstängd endast en kort tid (2 timmar eller liknande).

Båten, som är en cc med dubbla batterier, är ny för mig. Förra ägaren upplyste om problemet och sa att han fått beskedet från Yamaha att detta är vanligt förekommande på motortypen, dock utan att berätta exakt vad det var som är felet. Är det någon annan med Yamaha som har samma problem? Kommer självklart att kolla detta med Yamaha också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, har bla en Yamaha 200 hk. Den andra krettsen som ska testas är ju den via tändningslåset till relät/solenoiden på startmotorn.

Gå direkt från polen till solenoiden, med tändningen påslagen, med en startkabel.

Varning bara för starka strömmar och roterande delar. Fäst först startkabeln på på solenoiden, slå sedan andra ändan av kabeln mot polen, startmotorn ska då gå igång direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...