nimbra 0 Postad 11 Augusti , 2011 Jag vet inte om jag skall tolka segelbos inlägg som om han tror att malö lackar sin inredning 8 gånger, för så är det absolut inte. För övrigt har det i dag meddelats att även Najads dotterbolag i Åmål kommer att försättas i konkurrs. Senast ändrad av nimbra | 11 augusti 2011 | 22:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 11 Augusti , 2011 Allt dravel om att lågprisbolagen kommer närmare, det gör det säkert med ändå inte. De som påstår det har antingen aldrig seglat om ens varit nere i en lågpris och en lyx. Köper resonemanget lite grann om du jämför en 15-20 år gammal hr med en ny lågprisare, men det känns inte riktigt som en rättvis jämförelse. Det kommer säkert försvinna en del företag, det gör det i alla brancher av olika anledningar. Men den som vill och har råd med en hr, x yacht eller likande kommer aldrig att köpa en lågprisbåt. Som någon var inne på jämförelsen med bilar, lite olika anledningar. Men den som vill och har råd att köpa Ferrarin eller den lite billigare porschen kommer aldrig att köpa opeln istället, fastän opel säkert närmat sig i kvalité och finnish de senaste 20 åren. Känns som de flesta (i princip) som skrivit i den här tråden och tror att alla kommer åka omkring i bavarier inom några år aldrig haft en hr, x eller liknade ( vilket jag inte heller kommer att ha, på tok för dyra för mig). Det är helt skilda märken, med kraftigt skilda målgrupper. Av samma anledning som alla inte kommer åka opel, så tror jag inte alla kommer segla bavarior. Dock tycker jag att lågprisalternativen är klockrena, de har ju saknats på marknaden i många år. Senast ändrad av DavidN | 12 augusti 2011 | 00:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2011 Jag tror de flesta här förstår skillnaden mellan lågpris, standard och premium och det gäller alla produkter. För att undvika biljämförelser så är det motsvarande som kläder. Finns billigt på Dressman. Standard på de lite finare och upp till Tiger osv samt Premium hos skräddaren. Alla fattar nog skillnaden. Men att ha en massa små företag där priserna blir orimliga håller inte. Att i ett litet land som Sverige ha hundratalet båttillverkare ger endast höga priser. Som det är nu kostar båtar en förmögenhet redan i standardutföranden. Fullständigt orimligt. Segelbåtar är mer komplexa men att bara kika på motorbåtar för fritidsändamål där llite mindre runt 22-30 fot kostar 500-1.500 kr är inte klokt. Se vad man får och se prisutvecklingen. Här ligger priserna som om de vore premiumbåtar men ligger snarare i standard och där massor med dyra tillval krävs. Kika på en vanlig motorbåt för 500.000 kr och fundera över vad man får. Sjukt. Men att det kommer finnas kvar båtar med fina träarbetn och 8 lager lack är självklart, men knappast så många tillverkare som idag finns i världen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Augusti , 2011 Ganska bra jämförelse med skräddare tycker jag. Det finns för många skräddare just nu helt enkelt. Men det kommer alltid att finnas kvar några. Som denna båtskräddare http://vandamboats.com/ Hallberg Rassy-historien med båten som kanske inte höll måttet var väl en konsekvens av att man på HR insett läget och börjat pressa kostnaderna. För mycket kanske. Så länge båtarna går in i en container (2,4m bred) så finns det väl möjlighet att tillverka dem i Kina. Så länge någon berättar för dem hur man gör. Man måste specificera och kontrollera dem ganska hårt (min fru arbetar med import från Kina). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 Augusti , 2011 DavidN, Det är nog ingen här som menar att alla kommer att åka omkring i Bavarior. Bara att det är fler än nu som kommer att åka omkring i Bavaria, Jenneau mfl eftersom kvalitet och finnish mm börjar komma upp i en nivå som flertalet båtköpare tycker är helt ok. Ett bra inlägg i tråden på detta tema var det om att del flesta seglar inte på nordsjön i november och kanske inte behöver den överdimensioneringen etc Och man anser sig då inte vara tvungen att betala för en H-R, X-yacht mfl på det sättet som man kanske var tvungen förut eftersom lågprisbåtarna var för dåliga. Självklart kommer det finnas lyxtillverkare kvar men i betydligt färre antal. En vinkling till tycker jag är att om man tittar på fintillverkarna så är det många av dem som har väldigt liknande produkter och koncept. Det är nog bara de som kan erbjuda något som de andra inte har som kan ta ut premiumpriser i framtiden. Ska man överleva och tillverka kanske 20-50 båtar om året i framtiden med de priser som då följer, så vill det nog till att man kan erbjuda något alldeles extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser