rejas 238 Postad 9 Augusti , 2011 Hej på er! Mitt första inlägg. Jag är en seglare som via snabbgående motorbåt nu är på väg mot en snipa. Vi har tittat på massor av båtar med varierande skick. Budgeten är begränsad så de vi tittat på är gamla båtar från sjuttitalet mest. Med varierande skick på motor och plast. Den vi tittar på nu har en md21 (vet inte om det är en A eller som enligt ägaren sjösattes väldigt sent (på nittitalet). Jag är medveten om att det är en risk med en gammal motor. Jag har legat en hel del i ett mycket trångt motorrum under sittbrunnen på en segelbåt. Men om den har gått så lite som ägaren påstår borde det väl finnas lite kvar i den? Ett fel som jag direkt som lekman ser är att topplocket har spruckigt och lagats (Se bild). Man ser också att det är väldigt rostigt under läckan vilket jag antar beror på att det sipprat en del vatten innan det lagats. Jag tippar på att det frusit sönder och sedan lagats. Enligt ägaren skall det inte läcka längre (vilket jag skall försöka kontrollera vid provkörning). Vilka konsekvenser kan denna skada ha om motorn i övrigt verkar ok? Något speciellt att tänka på vid provkörning? Vet att denna fråga är väldigt vanlig och ställs ofta, men min fråga om sprickan tror jag är hyffsat unik. Tack för era synpunkter! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Augusti , 2011 Skitsvårt. Vet ingen som kan bedöma skicket på en motor. Om man inte ska riva den i atomer och inspektera varje del för sig. Även om motorn inte gått långt (eller någon har bytt ut tim-mätaren?) så tar åren på en motor korrosionsmässigt. Lägg in ett motorbyte i kalkylen och ge ett bud? Det är köparens marknad just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 Augusti , 2011 Den där ser inte bra ut. Det skall sitta täckluckor där normalt men den verkar som man gjort en hel del skruvande (aluminiumsvetsande?) på toppen för att få den tät. Av rosten att döma verkar det inte gå bra , men själva rosten kan täta tillfälligt. MD21 har en topp i aluminium som kan ställa till problem om kylningen inte fungerar bra på en gammal motor. Det är iofs en relativt billig motor att renovera men personligen skulle jag undvika den motorn, du behöver med all sannolikhet en ny topp om du blir tvungen att renovera då den befintliga inte är värd att lägga pengar på i det skicket. En motor med torrt och snyggt, ej rostigt yttre utan hempulade reparationer som denna är säkrare kort men det finns inga garantier där heller utan att plocka ner motorn. Ett kompressionstest kan ge en fingervisning om motorn förslitning men inte mer. Med en snipa är man ganska beroende av en pålitlig motor, man kan inte snabbt åka ifrån ett oväder och har inga segel att ta till (oftast). Går bara motorn är det ju trygga båtar även i grov sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Augusti , 2011 Instämmer med tidigare inlägg. MD21 är en motor som dessutom är känslig för överhettning så jag skulle helt klart ta med renovering eller byte i min kalkyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 10 Augusti , 2011 Stort tack för era synpunkter! Skall ta med motorbyte i beräkningarna :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser