Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Joflopp

Hjälp mig välja båttrailer

Rekommendera Poster

Ska i höst köpa en 80-trailer för att ta hem min Adec 530 Mellanbleka. Den här vintern kommer båten även att förvaras på trailern men tanken är att till vintern 2012/2013 bygga ett separat utrymme med möjlighet att lyfta av båten från trailern.

Mellanblekan väger ca 750 kg tom och nuvarande bil (Ford Focus kombi) får dra 1200 kg (max släpvagnsvikt).

Jag har även planer på att hyra ut släpet i viss omfattning, vilket kanske ställer vissa krav.

De trailers jag har börjat titta på är följande:
Bålstasläpet REG 1350EU
Fogelsta 1308
TK-Trailer BT 1300

Prismässigt verkar de ligga i samma klass, det kanske skiljer något tusenlapp hit eller dit så just priset är inte det avgörande. Bålstasläpet måste jag hämta själv från fabrik, en resa på ca 62 mil. De andra har lokala återförsäljare runt hörnet.

Bålstasläpet REG 1350EU
Utan att ha sett Bålstasläpet annat än på bild så tycker jag att det ser trevligt ut med vaggorna och luftgummihjul. Ljusrampen är inte vattentät men avtagbar och hjullagren är vattentäta. Dock verkar hjulaxeln inte gå att flytta och Mellanblekan är ju inte direkt tung den sista metern i aktern. Risk för högt kultryck om man lägger båten för långt fram.
Fri service hjälper föga eftersom det är inom sex månader från inköp och då står det en båt på trailern. Dessutom är det en bra bit att köra som sagt.

Fogelsta 1308
Verkar vara det absolut vanligaste märket av trailer som går att hyra. Två självjusterande vaggor men med hårda plasthjul. Vattentäta hjullager och en hjulaxel som går att flytta. Avtagbar ljusramp men inte vattentät. Verkar finnas en hel del olika tillbehör.

TK-Trailer BT 1300
Ingen trailer jag har råkat på annat än via nätet. Använder massivgummihjul  som sidorullar. Även denna har vattentäta hjulnav och vattentät belysning går att få som tillbehör Annars ganska lik Bålstasläpet i specarna.

Det lutar lite åt Fogelsta, speciellt då de har en del tillbehör som exempelvis spolning av bromstrumma och stödplattor vis långtidsförvaring av båt samt finns på orten.

Någon som har lust att ge lite synpunkter på vilken trailer som jag borde kika närmare på eller som har erfarenheter av de jag har listat ovan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle välja fågelsta,haft en sån i många år och det blir en hel del sjösättningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kunskap säger mig att du inte får dra ett 1300-släp efter en bil som bara klarar 1200kg. Detta oavsett vad du har lastat på släpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forden får dra alla tre vagnarna med Mellanblekan, så där finns inget problem. 1200 kg är max släpvagnsvikt vilket är släpets tjänstevikt plus aktuell last, vilket inte ska förväxlas med totalvikt som används för att avgöra om det behövs BE-behörighet eller ej.

För den aktuella bilen är släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet 1460 kg.

Någon mer som har erfarenhet kring de olika vagnarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett Fågelstasläp i 5 år till min tidigare båt och kört ca 1000 mil med detta, inte ett enda problem så jag kan  Varmt rekommendera detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska hyra ut trailern då och då rekommenderar jag en trailer med självjusterande vaggor. Lånade en trailer tidigare i år med självjusterande vaggor och det var guld att slippa behöva justera alla hjul!

Jag är lite tveksam mot TK-Trailers massiva hjul. Jag har haft en TK-Trailer som jag upplevde att båten var trögrullad på. Nu har jag en Fogelsta med plasthjul som kändes enklare att rulla upp båten på. Iofs har vinschen 2 växlar smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...