Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Liber

Hydrauldrift

Rekommendera Poster

hej,

 Har en Comfort 30 med hydrauldrift. Under vintern lämnade jag hydraulpumpen till service. Under säsongens gång upptäckte jag att efter ungefär en halvtimmes körning för motor sjunker plötslig farten med en knop och sen håller den sig på denna nivå. Det fenomenet fanns inte förra året. Att öka motorvarvtalet hjälper bara lite grann. Kollade oljan, den är vitaktig trots att jag bytte den nyligen. 
Finns det någon som kan peka på möjliga orsaken till detta?
Måste man kanske avlufta systemet efter demontering av pumpen och så fall hur?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitaktig olja brukar betyda att du har vatten i oljan vilket kanske innebär att du har något läckage nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så, men så vit jag kan se, så är hudraulsystemet helt separerat från motorn och det enda ställe för vattenläkage jag kan tänka mig skulle vara själva propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för detta, vatten har då kommit in i hydraulmotorn via otät packbox mot propelleraxeln.

Försök åtgärda raskt, det brukar bli dyrare av att vänta. Vet inte hur det ser ut på din båt, men jag har en liten plywoodbit packning av ett gammalt liggunderlag som jag sätter dit i stället för hydraulmotorn när jag tar bort den, blir väldigt blött i båten annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att plocka bort hydraulmotorn när båten ligger i vatten? Hur sitter packningen? Sitter den på propelleraxeln eller i själva motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kanske inte samma hydraulmotor, men jag lossade den och konstaterade att det kom in en del vatten men inte värre än att jag kunde mäta hur stor bit jag behövde för att täcka hålet och var bulthålen skulle sitta. Tror att jag klämde dit hydraulmotorn igen medan jag gick hem och sågade till passande plywoodbit och klippte ett stycke liggunderlag som packning (man tar vad man råkar ha). Satte dit den nya biten och lämnade in motorn.

Kilen som fixerar propelleraxeln till motorn hade förstås trillat bort så den fick jag rota i kölsvinet efter, slabbigt!

När jag sedan skulle återmontera motorn gjorde jag bort mig och pajade packboxen. Verkstaden ville ha 1350 kr för en ny packbox pga specialdimension (värre än ocker).

Uppsökte då en mek.verkstad som svarvade till en ring (140 kr) så att jag kunde använda packbox av standarddimension för en femtilapp. Satte dit ring packbox med loctite och nu har det nog hållit i 7 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp, måste säga att jag är lite rädd att plocka av motorn medan båten ligger i vatten men jag tror att jag ska försöka. Upptäckte igår att fäste för hydraulmotor har rostat sänder. Får göra ett nytt och byta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också rätt fundersam innan jag tog bort motorn, men tänkte att jag kan ju alltid trycka dit den igen om det läcker för mycket. Nu blev det inte mer än ett droppande.

Lätta bara någon millimeter för att testa, annars ramlar kilen bort och då måste du dra bort motorn helt för att få dit den igen. Du kan ju också tillverka locket innan du lossar bultarna, gör bulthålen lite extra stora så du inte får problem med passningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hydraldrift på min båt.

En hydralpump i stället för backslagert och en hydralmotor som driver proppelleraxeln.

Vad har ni för typ av motor och drivning, med tanke på att ni skriver att det läcker och tätar med plyfa och liggunderlag när ni tar bort hydralmotorn.

På min båt kan jag inte tänka mig att det skulle börja läcka om jag tar bort hydralmotorn. Proppelleraxeln går ju ut genom en vanlig gammaldags hysla. Tar jag bort hydramotorn kan möjligtvis proppeleraxeln åka in nån cm (man kan naturligtvis putta ut den en bit tills proppellern tar i rodret). Men att det skulle kunna börja läcka i nån större omfattning är helt omöjligt - hylsan tätar ju som vanligt.

Köpte båten för tre år sen. Den hade då lefat på land i några år pga förre ägarens sjukdom. Första sommaren kom den inte riktigt upp i den fart som man kan förvänta sig av en deplacementbåt med den vattelinjeslängden. Förra sommaren använde jag båten väldigt lite men jag noterade att den gick saktare för motor än året innan. I år kommer den bara upp i 4 knop när jag kör för full maskin.

Vad är det som kan krångla på ett hydralsystem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag har råkat ut för det mesta i den vägen.

Det lilla vatten som läckte in när jag tog bort hydraulmotorn var det som passerade mellan axeln och hylsan, och genom ett sönderrostat kullager som jag sen bytte.

Ang. farten, normalt gör min båt 6 knop så länge hydrauloljan är kall. När man kört ett tag och oljan värmts upp och blivit tunnare sjunker farten till 5.75 och kör jag flera timmar sjunker den till 5.5

Första gången jag fick problem blev toppfarten 2 knop och då var pumpen i risigt skick. När det blivit så illa kostar det skapliga slantar att reparera, lärde mig av detta att ta hand om ev. problem snarast. Därefter har det inte varit några problem med pumpen, nu 17 år sedan.

Det som kan krångla såvitt jag begriper är att kolvarna blir rostangripna och blir otäta, det gäller alltså att hålla vatten borta från systemet, lämpligen genom att tappa ur bottensatsen i hydraultanken innan man startar motorn på våren medan ev. vatten ligger på tankens botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har funderat över demontering av hydraulmotor och kommit fram till att jag kommer att göra det på land. Vad finns det för risker med att använda motor under tiden? Det är någon månad kvar av säsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det kanske finns risk att det rostar lite, vet inte. Det kanske går att tappa av lite vatten om motorn stått stilla ett tag och vattnet kanskee sjunkit till botten, jag har en plugg i botten av hydraultanken (på pumpen). Svår att nå och man får passa sig så den inte ramlar ur helt. Smörjningen kanske försämras med vatten i hydrauloljan som jag tror i sig inte har några vidare smörjegenskaper. Jag kör med 10% motorolja, samma som i båtmotorn, mineralolja 10-30.

Skriv vidare och berätta hur det går, intressant och lärorikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att byta oljan en gång till innan säsongen är slut, brukar använda motorn enbart för att gå ut och in i hamnen. Efter att ha lyft ut båten kommer jag att ta itu med problemet. Att döma efter din beskrivning mitt system ser lite annorlunda än ditt. jag har ingen tank med hydrauloljan. Fyller i den direkt i backslaget. Kanske gör jag fel, såna anvisningar fick jag från förre detta ägaren. Jag kommer satt skriva om alla intressanta händelser och erfarenheter.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ni talar om samma sak. Det som Liber kallar backslag är nog en hydralpump som sitter där normalt backslaget på en vanlig motor sitter. Så är det på min båt. Innom hydralpumpens hölje sitter en tank för hydraloja, medoljesticka och påfyllnadshål. 

Jag skall också ha en firma som kollar hydralsystemet i höst. Fick med en ny hydralmotor när jag köpte båten. Möjligtvis kan den gamle ägaren ha konstaterat att det var något fel på motorn och skaffat en ny. Han hade jobbat på varvet och varit med och byggt dessa båtar. Dessvärre avled han strax innan jag köpte båten, och hade varit alvarligt sjuk i ett par år, så jag fick inte möjlighet att tala med honom. Änkan hade ingen aning.

Skall bli intresant att höra hur det går för dig. Kanske även jag lär mig något om hydralsystem under hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt sitter pumpen på framsidan av motorn och drivs med ett drivrem. Med bakslaget menar jag den delen som sitter på baksidan av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör backslaget för nytta, eller sitter det där bara för att det fanns på motorn tidigare och snurrar med i lämpliga delar?

Fyller du hydralolja på backslaget? Det kan väl inte va nyttigt.

Fyller du inte på nån hydralolja i hydralsystemet?

Det måste väl finnas nån tank/expantionskärl för hydraloljan!? som tar upp variationer tex pga värme och att systemet får en lämplig volym att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag en tankeställare. Förre detta ägare har sagt att han fyllde alltid oljan i backslaget genom att skruva löss en slang som går in där från pumpen. Det finns faktisk ingen oljebehållare annars. Det går slangar från oljepumpen till backslaget och från backslaget till hydraulmotor. Så ser det ut i alla fall. Hade en kille i våras för motorservice men han viste inte heller så jätte mycket om det drivsystemet som finns på min båt.
Jag gör kanske någotning som är helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger nu på landet, skruvade loss alla synliga skruvar men hydraulmotor rör sig inte en milimeter.Vet någon om det finns dolda skruvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger nu på landet, skruvade loss alla synliga skruvar men hydraulmotor rör sig inte en milimeter.Vet någon om det finns dolda skruvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara två bultar som håller hydraulmotorn, men den brukar sitta rätt hårt har jag för mig. Tror att jag har en o-ring som kämpar emot någon millimeter när man ska dra loss den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej halkade in här och blev intreserad, kan du fixa några bilder på ditt system?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bifogar bilden på hela härligheten. Det som jag hittade nyligen är en tapp? skruv? som satt under en plugg mellam fästbultar. Jag mistänker att det är den som håller allting på plats men hur plockar man av den. Där är ingen spår för att skruva ut den. När man vrider axeln 180 grader så finns det ett håll kanske 5mm djup sen känner man tappen. Är lite rädd att försöka banka ut den. Om den ramlar ner på andra sidan får jag aldrig ut den igen.



Senast ändrad av Liber | 13 november 2011 | 11:49



Senast ändrad av Liber | 13 november 2011 | 11:50

post-10016016-1394236871,9001_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter två månader sökande efter information och ihärdiga försök hydrauldriften är ute. Det  var ingen enkel match. En sak är säkert man ska inte slå och banka som jag började med, det mesta måste plockas isär på plats annars finns det ingen chans att få ut det, inte på min båt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du göra?

Skall du ta bort hydraldriften?

Själv har jag inte kommit till skott med mina hydral/motorproblem. Har från och till pratat lite löst med kompisen - Smoegen här på MG - Få se om vi gör ett ryck nu in på det nya året. Jag har ju båten i sjön och ingen is i sikte - förhoppningsvis på länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att behålla hydrauldriften. Det skulle bli ganska dyrt att göra om det till S-drive. Just nu har jag lämnat in själva motorn till en hydraulfirma som ska renovera den. Funderar på om jag ska stoppa i ny propelleraxel. På det ställe där glidlager finns, vid själva propellern,  ser man liten förslitning men jag vet inte om det är nödvändig, tänkte faktiskt starta ny tråd om det, kanske någon kan hjälpa mig med det problemet. Jag är inte säkert på om det ska finnas vatten i röret i vilket propelleraxeln finns. Kan glidlager täta röret, jag har svart att tänka mig det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...