Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
chambe

Oxiderade bultar, rostfritt - aluminium

Rekommendera Poster

Tänkte  efterdra bultarna i relingslisten på båten.

Relingslisten är i aluminium och bultarna rostfria. Efter många år av väder och vind har muttern oxiderat fast och trots att jag försökt med att spruta 556-olja och att slå på bultarna, så sitter några av muttrarna stenhårdt fast. 

Har någon ett tips hur jag kan få dem att lossna utan att dra av dem . . . . ?

// Chambé

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem men fått ge upp. Borra ur är jobbigt och blir fult då borret lätt slinker iväg in i det mjuka aluminiumet.

Aluminiumoxiden kan man rå på med knackningar och värme. Ett sätt som yrkesmän använder sig av är att svetsa på en mutter och innan det svalnat försöka skruva ur skruven. Oxiden (det vita pulvret som expanderat och låser skruven) löses upp i viss mån av värmen och gör det lättare att skruva ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare: värme hjälper. Har själv tagit bort fastoxiderade mantågsstöttor bara genom att värma upp bultarna, som satt gängade ner i ett aluminiumfäste. Någon svetsning behövdes inte i det fallet. Om man värmer lånsamt kan man se hur aluminiumhydroxiden plötsligt fräser till och krymper ihop. Det beror troligen på att den lämnar ifrån sig vatten och bildar aluminiumoxid, som har lägre volym och klibbar mindre.

Problemet kan vara att omgivande plast ligger för nära och inte tål den höga värmen. Ett tjuvknep i så fall kan vara att låta bultarna sitta och borra upp några nya bulthål i närheten. Det gäller föstås att hitta lämpliga hålavstånd, så att det hela ser någorlunda snyggt ut.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset !

Förstår att en elektrisk värmepistol inte räcker utan att jag får använda en gasoldriven dito . . .

Lite lurigt så att man inte skadar bordläggning. Kanske kan jag tillverka någon form av skydd och lägga på relingslisten med med urtag för hålet som skall värmas.

Tack ännu en gång, får pröva med en bult . . . .

// Chambe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liknande brännare testade vi också. Den ger för lite värme.

Påsvetsning av mutter ger värmen koncentrerat till rätt ställe dessutom. Men frågan är om man vågar svetsa svetsa på skruven när listen sitter på plats på båten. Värmeledningen är ju väldigt bra i aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa sättet är att svetsa på en bult/mutter som gör att oxiden lossnar lite.

Tig/mig.

Som tidigare talare sagt.

Det går väl inte att värma med gasol?

Du  kommer ju att missfärga/bränna plasten omkring.

Kanske om du vill elda upp båten, men det vill du väl inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...