Joonas1975 0 Postad 9 Augusti , 2011 Jag vill ha en nyare motor men vill behålla mitt VP 290 dp drev. Kan jag kombinera en nyare v8 insprutningsmotor från Volvo eller Mercruiser med mitt drev? Finns det adapterringar eller någon annan work around som gör att struten passar till dessa nyare motorer ? Kylvatten och avgaser? Tacksam för assistans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Augusti , 2011 Finns adapterplattor till Mercruiser så att du kan ha en splirans ny motor och ha kvar ditt 290dp drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 10 Augusti , 2011 Någon adapterplatta för att montera ett 290 drev på en nyare motor finns inte. De adapterplattor som finns till Mercruiser och Volvo penta, är till för att kunna montera en ny sköld, utan att plasta igen det gamla hålet i akterspegeln. Om du vill behålla det stora svänghjulet, kan du skaffa en primäraxelkåpa till en senare Volvo Penta V6-V8, som levererades med 290-sköld. Om din gamla motor är från efter 1987, kan du flytta över svänghjul,startmotor och primäraxelkåpa, till den nya motorn. Om man kapar bockhornet, kan man få det att passa de nya avgaskrökarna. Kylsystemet är inte något större problem att få till. Man får också bygga på bädden ca 30mm under tassarna. Du skriver inte vad du har för motor idag, men jag anta att det är en V8. Annars blir det lite mera jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser