Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
gbak

Borra Suzuki DT 75 cylinder? Är det kostsamt och vad kan gå snett?

Rekommendera Poster

Ja ni var hjälpsamma i min förra tråd om de fastrostade bultarna i toppen.

Jag har lite funderingar och frågor angående borrningen av cylindern.

Det sitter väl foder ipressade i det gjutna powerheaden.

Man skall ju först (enl min Clymer manual) köpa kolvarna för att erhålla rätt spel mellan kolv cylinder. Men om cylindern inte går ren vid borrningen, så sitter man ju där med en kolv som inte passar!

Finns någon tumregel om hur mycket skall man gå upp i överdimension, maxmått direkt?

Är fodret belagt med någon typ av ytbehandling typ nikasil e.dyl? Om så är fallet så blir ju hela borrningen betydligt mer kostsam och komplex än att bara göra en std borr/honings operation.

Senast ändrad av gbak | 09 augusti 2011 | 09:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du tänkt göra operationen själv...????  Alternativt inte öht haft någon kontakt med något företag som gör detta?

Du borde först o främst ta kontakt med en verkstad som gör denna typ av jobb. Där får du prisuppgifter osv INKLUSIVE kolvar och ringar och de kan säkerligen avlägsna dina gamla bultar till en i sammanhanget försumbar påse med enkronor. Då kan du också läta dessa bekymra sig om vilken kolv som passar eller inte passar i ett nyborrat block samt hur mycket som behöver borras.Istf att fråga här, efter något som jag tror blir rena gissningsleken svarsmässigt. Givetvis kanske någon fått sin motor borrad. Kanske tillomed i dina trakter och relativt nyligen. Kanske finns det någon som jobbar med motorrenoveringar som kan komma med kvalificerade råd.. men uppriktigt sagt så kommer du ändå att vara tvungen att begära priserna från företaget förr eller senare så varför inte börja i den änden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att du vill borra pga dålig kompression. Är du säker på att det inte räcker att horna cylindrarna och sätta nya kolvringar?

Vad har hänt om du fått så djupa repor att du måste borra upp cylindern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade med Värmdö motorteknik,

De borrade/honade och balanserade en vev till min 383 cheva för några år sedan och var väldigt bra att ha att göra med.

Det brukar inte vara Nikasil på en gamal motor från -88, så det var ju bra nyheter!

Kostnaden för en borrning plus honing av alla tre cyl skulle gå på grovt räknat 1600:- , var ju också väldigt bra!

Lager byts bara vid behov dvs om de är slitna eller glappar. Jag var ju inne på att byta alla lager när jag ändå plockat isär allting. Måste kolla vad nya lager kostar det är kanske en mindre summa i det hela??

Nu är väl de flesta frågetecknen uträtade, nu måste jag bara släpa in motorn i garaget och få upp pen den 130 kg tunga klumpen på min hemmabyggda motorbock.

Fast nåt kommer väl att gå snett, det brukar det alltid göra när man håller på med gamla vrak som man försöker hålla liv i.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inkluderar priset 1600:-  kolvar ringar?

Isåfall är det asbilligt,skynda dig innan dom ångrar sig!

Sen blir det ca:1000:- för packningar........osv.crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 1600:- får jag borrning honing.

Resterande prylar kostar ca $400 om jag beställer i US, men det blir lätt det dubbla priset här hemma på Marinshoppen.

Har försökt att identifierat alla packningar och tätningar som jag behöver.

Har jag missat någon?

Edit:

Bilden blev ju kass....kolla in länken istället:

http://s236.photobucket.com/albums/ff28/gbak/Boat/?action=view¤t=btmotorcopy.jpg

Senast ändrad av gbak | 09 augusti 2011 | 22:27

Senast ändrad av gbak | 09 augusti 2011 | 22:28

post-10019824-1394236795,2161_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...