Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
24-seven

Behöver nytt tändningslås -äldre Evinrude

Rekommendera Poster

Den gamla nyckeln gick igår av i låset (hade bara en nyckel) och jag behöver nu ett nytt eller begagnat tändningslås inklusive nycklar. Motorn är en Evinrude 55hk från -76 modellnunmer: 55673E. Reglaget är av samma årsmodell. Har hittat original tändningslås i USA på boats.net och liknande sidor, men frakten tar för lång tid. Fanns även någon annons på blocket om 6-poliga OMC tändningslås men de hade ej samma artikelnummer som de jag hittat i USA, så jag vet ej om de fungerar. Ingen som har ett gamalt reglage liggandes, eller har tips om var jag kan få tag i tändningslås? Skulle ju kunna sätta dit en knapp eller liknande istället, men föredrar tändningslås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om liknande fadäser vid två tillfällen.

Den första gången kopplade vi bort tändningslåset och åkte till en låssmed  med det.

Han pillade ut nyckelstumpen och gjorde ett par nya nycklar för 200:-

Andra gången pillade jag ut stumpen själv och åkte till samma låsgubbe och han gjorde nya nycklar för 130:-

Men det måste nog vara en riktig låsfirma som gör det.

Nyckel och klack snubbarna har nog svårt att klara det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra tips! Tyvärr verkar det som om nyckeln gått av mitt på själva kammen dvs jag har några taggar på den del som sitter på nyckelknippan, och några på den del som fastnat inne i tändningslåset, vilket gär det något mer avancerat för en låssmed att göra ny nyckel (gissar jag) Jag kan tillägga att det inte var jag som körde (åkte wakeboard) och att vi paddlade i 1,5-2 timmar innan vi kom i land...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är relativt enkelt att starta en gammal Evinrude/Johnson utan nyckel, dra ur den stora runda elkontakten under motorkåpan och riv igång motorn med ett snöre. Det kräver en del armstyrka men om man är tillräckligt arg så hjälper adrenalinet till :-) Om man är elektriskt bevandrad och lite lat går det också att använda en skruvmejsel vid startsolenoiden för att aktivera starmotorn. Dessa åtgärder borde höra till allmänbildningen bland ägare av dessa motorer. Skulle bespara folk en massa paddlande.

Nu kommer någon att bli jättearg för detta tips, men de som stjäl båtar och motorer kan detta fyrtio år gamla trick redan. Och de som stjäl motorer från sjuttiotalet är ändå inga vidare entreprenörer i den branschen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar med dig tändningslåset till en riktig låsfirma så fixar dom nog det åt dig!

Men om du vill köpa ett nytt så funkar nog detta:

www.blocket.se/lulea/Tandningslas_universal_6_poligt_med_choke_33811839.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...länken verkar inte funka.

Då kan du ringa Marindemontering i Luleå:  0920-21 19 59

Dom har nog tändningslås till din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett vanligt tändningslås på mekonomen för 49 kr. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...