Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
lindiero

Tömma batterisyran helt innan påfyllning?

Rekommendera Poster

Håller på att gå igenom hela batteriartilleriet och har någon undring.

En del av dessa har stått parallellkopplade över vintern senast och varit tämligen djupt urladdade. Risken för sulfatering är troligtvis ganska hög men min första åtgärd tänkte jag skulle vara att byta batterisyran i de celler som verkar vara dåliga. Är osäker på exakt hur jag ska göra det! Planerar i vanlig ordning att fylla på med destillerat vatten men ska jag tömma ALL den gamla syran som är i cellen? Eller ska tömma en del och fylla på sedan? Eller ska jag inte tömma något alls men fylla på det som kan fyllas på?

Sedan undring jag också om det finns något sätt att kolla av om någon cell har blivit kortsluten eller inte? 

Också en bonusfråga: var köper ni era båtbatterier? Överväger att förnya en del av banken men tycker att 1000-1500 kronor för ett 70-amperes är fläskigt. Finns det några budgetsidor med vettig kvalitet? Biltema månne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan får också kommentera, men jag tror inte syran eller byte av den har någon inverkan på sulfatering. Fyll bara på med destillerat vatten. (Om du inte råkat hälla ut syran ur batteriet.) Det är bara vattnet som dunstar.

Det sägs att visa laddare med magiska pusler och strömmar ska kunna laga ett sulfaterat batteri, men jag är personligen tveksam.

Batterier går ju inte sönder utan blir bara sämre och sämre. När man blir tillräckligt irriterad så köper man nytt. Irritationsnivå kontra plånbok är det som bestämmer när det är dags.

Förra året köpte jag nya batterier som har fungerat utmärkt och en jäkla förbättring jämfört med mina gamla trötta. Två vanliga 6 V Deep-Cycle vätskebatterier härifrån.
  länk

direktlänk här

Deep cycle borde vara mer robusta och tåliga mot misstag typ djupurladdning. Installationen var redan 2 st 6V batterier så det var dessutom enkelt att byta.

Jag har filosofin att köpa billigaste batteriet vad gäller Amperetimmar per krona. Kapaciteten beror på hur mycket bly det sitter i batteriet dvs direkt beroende på vikten. Har inget emot vätskebatterier som man kollar då och då under säsongen. Ser inte finessen med mer avancerade batterier till vanlig förbrukningsbank.

Det verkar ligga en miljöavgift på blybatterier så det finns inga billiga batterier någonstans, bara lite olika dyra.

Kolla om cell kortsluten? Mja, syns väl mest på att det fattas cirka 2 V i batterispänning på batteriet.

Senast ändrad av Anders_St | 09 augusti 2011 | 09:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Anders, byta syra har jag inte hört talas om.
Sulfateringen sitter nog ganska fast på cellväggarna där den saboterar cellernas funktion. Batteriet blir ovilligt att ta emot laddning, så laddning tar längre tid och innehåller sen mindre laddning än specade Ah-talet säger. Alltså även om tomgångs-spänning och ev syraprov säger att batteriet är fulladdat.

Sulfateringen tycks iofs delvis lossna från cellerna och hamnar då nederst i batteriet, blir det riktigt mycket grums så kan cellerna kortslutas och självurladda snabbt. I det fallet kunde kanske byte av syra rensa upp litet, men då är batteriet såpass slut att byte behövs.
(Har hört ett bilmektips vid sulfatering, men det är av karaktären sista dödsrycket; startar inte bilen pga sulfatering ta ut batteriet och släpp det i asfalten från typ 5 cm höjd. Tanken är då att skaka bort sulfet från cellerna och därmed öka startströmmen, men förhoppningsvis samtidigt inte skaka loss själva cellplattorna.)  

En bra sajt om blybatterier: http://www.vastraostergotland.fro.se/dokument/smattogatt/Batterier_laddning_rev4.pdf

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era välformulerade och givande svar!

Tror jag uttryckte mig lite otydligt när det gäller batterisyran. Enligt vad jag vet så är det så att ren batterisyra endast fylls på när batteriet lämnar fabriken, efter det så ska man aldrig fylla på ny syra utan bara destillerat vatten. Det destillerade vattnet reagerar sedan med cellerna och blir till batterisyra. Detta är vad jag fått veta. Är detta då felaktigt? Om det inte är så och det i princip fungerar på det sättet så undrar jag helt enkelt om den befintliga syran får vara kvar eller inte? När jag gör ett syraprov så visar cellen att batterisyran är dålig (rött). Eftersom nivån redan är ganska hög så räcker det inte med att fylla på destillerat vatten i den syra som finns, då blir det ingen skillnad.

Då det är svårt att ta reda på om sulfatering förekommit så tänkte jag att det var ett bra förstasteg att utesluta alla andra eventuella problem. Därför tänkte jag att påfyllning av batterivatten/byte av syra bör vara en omedelbar åtgärd då batteriet visar att detta behövs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel tänkt. Förenklat kan man säga: Dåligt laddat batteri = dålig syra i batteriet. Bra laddat = stark  syra. Nyladdat batteri och dålig syra = byt batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja. I batteriet finns aldrig ren syra utan syran är utspädd med en exakt mätt mängd rent vatten.

Man fyller på destillerat vatten för att kompensera för gasning vid laddning. Dvs när det bubblar i batteriet så sönderdelas vattnet i rent syre vid ena polen och vätgas vid den andra så vattnet försvinner ur batteriet i form av vätgas och syrgas. (=knallgas, ingan el eller öppen eld när man laddar batterier.)

Själva syran är alltid kvar i batteriet. Man fyller på rent vatten för att hålla nivån över plattorna.

När man förbrukar ström så fastnar syran i polerna -> Syradensiteten minskar i vattnet -> rött utslag vid mätning. När man laddar så kommer syran fram ur polerna. Syradensiteten ökar i vattnet. -> grönt utslag vid mätning.

Labba INTE med att fylla på syra själv! Risk för brännskador, farliga gaser för lungorna, det blir varmt och kokar om man gör fel. Lämna det till proffsen!

Som sagt ovan; om batteriet laddar dåligt, inte håller laddning, har dålig syra (rött) trots nyladdat så köp ett nytt batteri. Troligen är plattorna i det gamla också kass ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du försökt att ladda batterierna?
Brukar säga att det finns två saker som knäcker ett vanligt batteri och minskar livslängden
- ladda ur för djupt för ofta, tex under 50-40% av totalkapaciteten
- ladda felaktigt

Ett vanligt blybatteri, som jag nu antar du har, måste ibland gasas dvs laddas med högre volttal för att det ska bli lite tryck på de sulfaterade blytackorna. Enkelt uttryckt så ska det BUBBLA! Och som sagt, akta dig för att tända cigaretten bredvid då. Sedan fyller du destvatten.

Detta bubblande går ofta inte att göra med en enkel laddare utan du behöver en laddare med denna funktion.

Vill du inte köpa en sådan så har många verkstäder laddare med den möjligheten.

Jag själv har köpt AGM batterier som håller bättre men övervägde Biltema - som kom riktigt bra i en test som jag läste... dock inte alla deras batterier så välj noga om du ska köpa nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack återigen för svaren, nu börjar saker falla på plats!

Då kan jag nog inte annat än att småskratta åt hur jag försökt rädda ett batteri hittills. Då syran gav dåligt utslag på syraprovaren så (då jag gick på den felaktiga informationen att destillerat vatten BLIR syra) så öppnade jag alla sex ingångarna till cellerna och hällde ut hela innehållet. Då det var tomt på vätska fyllde jag upp med destillerat vatten till markeringen. Sedan satte jag det på laddning... Detta ska alltså inte alls fungera?

Har dock en CTEK XS25000-laddare på ingående. Efter era tips så känner jag att en vettig laddare nog får anses vara en investering som kan göra nytta. Då får jag dessutom läge att prova det där omtalade Recond-läget som påstås kunna avsulfatera cellerna till en viss grad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... ingen syra? Då tror jag inte det funkar faktiskt...   Någon som vet?

Hmmm.... Jag skulle ringa en stor kommersiell batterileverantör i närheten och förklara läget. Sedan fråga om jag får komma dit för att fylla på syra. Du behöver ändå rekonda batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående batterisyra så säljs ofta MC-batterier torrladdade, dvs utan någon frätande eller annan vätska alls. Vete f-n hur det går till, men man fyller enligt sajten färdigblandad 37%-ig syra, och vips funkar batteriet (även om man nog bör efterladda?). ((Sajtens blandningsförhållande 1:28 uppstår nog f.ö. eftersom svavelsyran i sig inte är hundraprocentigt sur?)) Se instruktionerna nederst i sajten ... http://www.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=3

37% koncentrerad svavelsyra, och resten rent destillerat vatten, verkar alltså vara vad som säljs färdigblandat och är också allt vad som krävs.
Syran fräter på tex kläder, får du stänk så skölj genast och rikligt för att späda ut innan klädfibrerna tar skada. (Väntar man så torkar stänkfläcken och allt verkar okej, dvs tills plagget hamnar i tvättmaskinens våld. De sköra fibrerna försvinner och stora hål uppenbarar sig istället.)

Färdigblandad batterisyra kan alltså hanteras av mc-ägare - naturligtvis då med stor försiktighet. Som Anders påpekade så avdunstar/avgasas sen bara vattnet, man behöver alltså därefter bara fylla på destvatten av och till. (Den ursprungligen fyllda mängden 37%-ig svavelsyra har genom förfarandet fått rätt mängd för batteritypen, och syrainnehållet består sen.)
Syraprovare mäter densiteten noga, och den förutsätter rätt syra-koncentration vad jag begriper. Densiteten ändras litegrann beroende på laddningstillståndet, det är ju hela vitsen med mätningen. (Går nog därför inte alls an att vatten/syra-blandningen varierar mer än helt marginellt?)

Utan syran kan rimligen inte ett batteri fungera, syran sägs utgöra den sk elektrolyten som leder ström. Destillerat vatten leder inte ström. Har inte fördjupat mig i kemin, men gissar att saker som fria laddade joner kan ha med saken att göra?

Så att själv köpa färdigblandad batterisyra, och att försiktigt fylla på är alltså fullt möjligt vad jag förstår (Har f.ö. själv gjort det för länge sedan). Men varför det skulle vara bra i båtfallet, vet jag inte.

[Det verkar f.ö. ligga nån mysko hund begraven i detta, för batterier sägs ta skada om cellerna kommer över syra-ytan. Får inte riktigt ihop detta med att batterier faktiskt kan säljas torrladdade??]

/ Thomas
Sen edit: Med 1;28 menas nog densiteten 1,28 g/cc.

Senast ändrad av Thomas-1 | 13 augusti 2011 | 11:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas batterier har fått ganska bra resensioner och är prisvärda.

Finns inte så många fabriker som tillverkar bly batterier, så möjligheten finns att även biltemas batterier kommer från samma fabrik som märkesbatterierna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[Det verkar f.ö. ligga nån mysko hund begraven i detta, för batterier sägs ta skada om cellerna kommer över syra-ytan. Får inte riktigt ihop detta med att batterier faktiskt kan säljas torrladdade??]

/ Thomas

Med lite tankar om plattan ovanför och under syranivån kan man t.ex ta exemplet:

Plattan ovanför syranivån är väl laddad och batteriet avger ström dvs laddas ur. Plattan under syranivån får då en annan sammansättning. Mindre blysulfat.

Sen fyller man på vatten. Då kommer ström att vandra i plattan troligen. Från den övre som var laddad - till resten av plattan. Inte så effektivt kanske.

Hur dåligt detta är för batteriet vet jag inte, det kanske fixas med en ordentlig fulladdning.

MC-batterier har jag fyllt med syra och tekniken där är väl helt enkelt att plus och minusplattorna har samma kemiska sammansättning som ett fulladdat batteri.

Vet man vad man gör så borde det gå att göra som trådskaparen. Det fulladdade batteriet töms på vätskan. Ställer det på hyllan för lagring några år. Tar fram det, åker til MC-butiken och skaffar ett par flaskor svavelsyra, häller i och stoppar in det fulladdade batteriet i båten.

Värt att prova. Samlar man ihop syran som hälls ur kan man använda samma och man slipper skämmas för att ha hällt ut det i vasken.

Nån som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förut såldes ju många batterier torra men med syran vid sidan av för att man själv skulle få hälla i den och på så sätt vara garanterad ett nytt batteri. Problemet var att folk använde syran till fel saker vilket gjorde att detta inte var möjligt längre.

Kan meddela att resultatet hittills när det gällde mitt projekt (hälla ut all syra ur ett batteri och fylla på bara med destillerat vatten) verkar vara ganska bra konstigt nog. Hade det laddat med en 4 amperersladdare i ungefär 20 timmar och tog bort laddningen för ungefär sex timmar sedan, då låg strömmen på 13.44 volt. Nu när jag kollade för en timme sedan låg den på 13.13. Har inte använt det än utan tänkte låta det vila under natten. Hur är spekulationerna, kommer det att sjunka  till botten av sig självt eller kommer det bara att vara väldigt svagt när jag väl börjar använda det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det sjunker ganska sakta ändå, men skulle bli förvånad om det inte sjunker väldigt fort direkt när du börjar belasta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en beskrivning av blyackumulatorn där det framgår att svavelsyran behövs för att vid urladdning bilda det nödvändiga blysulfatet. Vid uppladdning (elektrolys) upplöses blysulfatet och återbildar svavelsyran vars densitet då stiger.
Verkar som att för låg svavelsyre-halt skulle ge minskad batterikapacitet, reaktionerna kan nog inte ske fullt ut!? Håller alltså med Westfjord ovan.

I stycket elektrolyt anges tre skäl för att låg nivå (under cellplattornas överkant) är skadlig. Ett av dem är tydligen att de torrlagda delarna sulfateras och skadas permanent.
Lite märkligt kan tyckas, för sulfatering kräver väl tillgång till just svavelsyra (iofs också att elström förbrukas)? Sulfatering är ju en normal del i kemiprocessen, men kanske bildas snabbt så svårupplöst blysulfat att den inte längre fungerar eller ens kan återställas?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För er som fortfarande är intresserade så kan jag uppdatera angående skicket på det batteri som jag experimenterat med. Efter många tester så kan jag konstatera att batteriet gått från att vara mycket dåligt till mycket bra efter att jag tömt det helt och endast fyllt på med destillerat vatten. Batteriet har inga problem att hålla igång en lampa som ska dra 20 watt i den tid som förväntas av ett fräscht 75-amperesbatteri. Det självladdar också upp sig ungefär 0.20 volt några timmar efter att jag kopplat bort lampan och det reagerar som det ska på laddning. 

Borde en bieffekt isåfall komma senare eller kan jag fastställa resultatet av experimentet som gott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju fantastiskt om du skulle komma på något som ingen annan kommit på under blybatteriets långa historia, men jag tror på dig. Fortsätt gärna att rapportera hur det går med batteriet.

När jag var nybliven bilägare på 70-talet hämtade jag alla mina batterieer från skrotlådan på macken, skakade och slog på dem lite för att få loss solfatering och jämna ut avlagringarna i botten för att undvika kortis. Oftast funkade dessa batterier i flera år.

Jag tror du på nåpgot vis lagat ett ganska bra batteri genom att hälla ut syran, men det är konstigt att det funkade att fylla på med rent destvatten.

Bara att gå till återvinningscentralen elle macken och hämta en batteribank alltså, bäst gör man det nog på hösten vid första kylan när många slänger sina nästan hela batterier. Jag har för mycket penga (inte särskilt mycket, men...) och framför allt för lite tid att engagera mig i detta, men det går säkert att hitta många bra batterier.

Lycka till.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skaffar ett par flaskor svavelsyra, häller i och stoppar in det fulladdade batteriet i båten.

Oooops!

1) Svavelsyran i ett batteri ska ha en ganska exakt koncentration. Det är alltså inte ren Svavelsyra i batteriet.

2) Citat från Wikipedia:
När svavelsyra blandas med vatten sker det under kraftig värmeutveckling, vilket kan leda till kokning och därmed sprättande av starkt frätande vätska. Det är därför viktigt att minnas SIV-regeln (Syra I Vatten), alltså inte späda syra genom att hälla på vatten, utan göra vatten surt genom att hälla på syra. Men även i den riktningen sker uppvärmning, så man måste vara försiktig, även när man gör rätt.

Dvs: mecka inte själv med syra.

Senast ändrad av Anders_St | 17 augusti 2011 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag googlat fylla på batterivatten så fick jag fram en del forum där olika forum hade ett flertal personer som hävdat att man ska fylla på med enbart destillerat vatten då den sedan reagerar med batteriet och blir till syra. Därav mitt experiment!

Kan nämna att syraprovaren visade vitt först (på det rena destillerade vattnet) och grönt när batteriet laddats fullt. Syraprovaren anser alltså att det destillerade vattnet jag hällt i nu kan räknas som syra.

Med risk för att låta oförsiktig (som föregående skribent anser mig vara) så kan jag erkänna att jag ska försöka rädda ett annat batteri under kvällen genom att polvända det. Det batteriet reagerar mycket dåligt på laddning trots att syraprovaren hävdar att syran är relativt okej. Sulfatering/kortslutning kan troligtvis vara problemet och med en ordentligt utförd polvändning hoppas jag kunna rädda även det. 

Men som du nämner Mackey så är det mycket intressant hur många batterier man kanske kan rädda genom att bara lägga ner några timmar på dom. Många rikknösar där ute väljer med all säkerhet att kasta batterier som med lite ansträngning kan fungera galant ändå. Det kanske kan vara värt att gå igenom några återvinningar innan man storinvesterar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...