bjoma4 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej! Jag har en Garmin plotter 720, en vhf 100i och en ais 300. Alla Garmin. jag vill koppla ihop enheterna i ett NMEA 0183 nätverk, men har inte lyckats klura ut vilka färgerna är på kablarna som skall kopplas ihop mellan de olika enheterna för att det hela skall fungera. Installationsanvisningarna lämnar mycket i övrigt att önska. Det står tx och rx plus o minus om vart annat, men inte vika förger på de olika enheterna som skall kopplas till varandra.Inte ens Garmin support kunde hjölpa mig med ett fungerande kopplingsschema... Kan någon som gjort installationen och fått den att funka svara mig på mina frågor så skulle jag bli mycket glad och tacksam!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stallis71 0 Postad 9 Augusti , 2011 Kan detta vara nåt ? Visserligen till 400/500 serien men det borde vara samma !?.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stallis71 0 Postad 9 Augusti , 2011 eller här: http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP720_SVInstallationsinstruktioner.pdf sidan 4 5 Verkar vara samma koppling till alla... Senast ändrad av stallis71 | 09 augusti 2011 | 07:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik 0 Postad 9 Augusti , 2011 Det lite trickiga med Garmin plottern är att den inte har (-) anslutningar för respektive koppling. Jag skulle kopplat AIS till Port 1 enligt: Plotter AIS Blå (Tx 1) lämnas oansluten Brun (Rx1) Grå( TxA ) Rosa (TxB-) Lämnas oansluten Orange/Vit Lämnas oansluten för att få 38400 hastighet VHF tillport 2 Plotter VHF Grå(Tx2) Lila (RxA ) Grå(RxB-) lämnas oansluten Violet(Rx2) Blå(TxA ) Brun(TxB-) Lämnas oansluten Sedan får du gå in i plotterns konfiguration och se till att port 1 är NMEA high speed och port 2 är NMEA Std Fredrik S/Y WhiteStar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjoma4 0 Postad 10 Augusti , 2011 Tackar, tackar! Skall försöka med ditt förslag. Stämmer det att det bara skall vara en enda anslutning mellan ais och plotter (brun kopplas ihop med grå)? //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjoma4 0 Postad 10 Augusti , 2011 Hej och tack! Stämmer det att det bara skall vara EN anslutning mellan plotter och AIS?( brun o grå).//Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik 0 Postad 10 Augusti , 2011 Hej, Ja det skall räcka med en kabel mellan Plotter och AIS. Sedan måste ju 12V och jord anslutas till AIS, VHF och plotter. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 12 Augusti , 2011 Hejsan. Jag undrar bara varför du inte använder nmea 2000 istället? Jag har Samma grejor som dig förutom att min vhf är en 200i men jag antar att 100i också är nmea 2000 kompatibel. Superenkelt att koppla ihop och om du någon gång i framtiden vill koppla in fler grejor så är det bara att plugga in en kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Augusti , 2011 100i kan inte anslutas via NMEA 2000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 12 Augusti , 2011 Ok, då förstår jag problematiken. Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser