Flintstone 4 Postad 8 Augusti , 2011 Hej ni som är med i Finmar-klubben! I våras köpte jag och min sambo en jättefin SeaCabin och jag har nu blivit medlem i denna klubb på Maringuiden. Jag såg att senaste foruminlägget på Finmarforumet gjordes 08-05-13 så jag tänkte höra ifall någon av er andra klubbmedlemmar är aktiv här. Jag är ute efter lite information om dessa båtar och tänkte att om det inte finns några aktiva medlemmar så är det ju ingen större idé att skriva varesig på forumet eller meddelanden direkt till respektive medlem. Om du läst detta så är du ju lite aktiv och då kan du väl göra dig till känna! Med vänliga hälsningar /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Augusti , 2011 Det verkar vara ett dött forum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_R 0 Postad 3 September , 2011 Hej, Nej det verkar så. Finmar tillhör nog inte de vanligaste båtarna. Jag vet mycket lite om båtarna då jag nyligen blev ägare till en 420 (liten sportbåt). Jag är dock än så länge mycket nöjd med den. Kvaliteten verkar god vad gäller skrov mm. Med vänliga hälsningar //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 September , 2011 Hej Lars! Vad roligt att någon skriver i alla fall! Vi kan ju se till att det är lite aktivitet i klubben du och jag! Det brukar ju vara så att båtar som kommer från samma konstruktör har många likheter så även om våra båtar skiljer sig i storlek och modell så kan vi nog utbyta erfarenheter ändå! Jag håller helt med dig i att byggkvalitén på dessa båtar verkar vara riktigt bra. Vår båt är troligen från 1968 och vi har inte upptäckt några direkta brister ännu så länge, vi får se när båten tas upp. En sak jag varit lite orolig för är om båten har flytskum i utrymmena mellan ytterskrovet och innerdurken. Oron har legat i att båten ju är över 40 år och jag har läst många historier om andra båttyper där denna typ av skum sugit upp stora mängder vatten. I vissa fall har det handlat om flera hundra kilo som båtägaren kört runt med på sjön helt i onödan! Härom dagen kom jag på att det faktiskt fanns ett par borrhål i durken i en av stuvfacken efter en gammal batteribox. Jag kunde där sticka ned en styv ståltråd och kunde då konstatera att det mycket riktigt var skum i utrymmet. Glädjande nog så var inte ståltråden det minsta fuktig när den kom upp och det gnisslade tillfredställande om skummet när ståltråden gick igenom den. Jag har dock inga hål på styrbordssidan så där har jag inte kunnat kolla ännu. Jag har dock mina misstankar...dels tycker jag båten lutar lite väl mycket åt styrbord, trots att jag försökt lägga lösa delar på babordssidan, och dels finns det sprickor i durkens gelcoat vilka ser ut som att de uppstått på grund av att durken buktat uppåt. Frostsprängt av vattenbemängt flytskum månne...?! Detta ska kollas så fort båten är på land! Det vore väldigt kul att se lite fler bilder på din båt Lars, gärna på inredningen också. Jag ska uppdatera mitt album framöver ju mer vi får ordning på båten...det är lite att göra innan den blir som vi vill ha den. Med vänliga hälsningar Fred Senast ändrad av Flintstone | 05 september 2011 | 17:59 Senast ändrad av Flintstone | 05 september 2011 | 18:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 6 September , 2011 Hej Fred, Det är jag som startade Finmarklubben för länge sen när jag hade precis hade köpt min Finmar DC17 och, som du, ville hitta mer info om båten. Jag kan inte säga att jag har hittat så väldigt mycket om båtmärket mer än att det är välbyggda båtar och hade ganska gått rykte, bl.a. hade Finlands president en Finmar Admiral. Jag vet att någon båttidning gjorde ett test på 70-talet av Finmar DC17, Nora 17 och en båt till. Båtarna testades utanför Sandhamn. Jag är mycket nöjd med min båt, jag kör mycket i ytterskärgården och skrovet passar bra i lite grövre sjö trots att det är relativt kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 September , 2011 Hej Raceboat! Det är lite märkligt att det finns så lite information om dessa båtar. Finmar Pemar var ju inte direkt någon liten garagebåtbyggarverksamhet. Jag har för mig att jag läst någonstans att de byggde 20.000 båtar! Givetvis så finns säkert det stora flertalet i Finland men även om man utökar sin googlesökning till att inkludera finska sidor så finns det inte så mycket information att finna. Den finska wiki-sidan har lite information men översättningen har problem mellan finska och svenska så texten blir lite lustig. Svenska sidor saknas helt men det brukar ju dyka upp lite båtar på Blocket så det måste finnas en hel del av dem här i Sverige. Vad jag har kunnat se så verkar DC17 och SeaCabin de vanligaste. Båtmodellerna som Finmar Pemar byggde var (enligt finska Wiki): Finmar Admiral Finmar Finnmaster Finmar Commodor Finmar Familj Finmar Pilot Finmar Kapten Finmar Seacabin Finmar Seamaster Finmar Daycruiser Finmar Hardtop Finmar Magnum Finmar Sportsman Finmar Courier Finmar Handy Finmar Universal Finmar Näkki Finmar Jolla Finmar 36 Finmar Comet Finmar Sailor Finmar Seafellow Finmar Purjenäkki Finmar Optimist Det skulle vara kul om finmarägare som läser denna tråd vill rapportera vilken typ de äger eller har ägt och gärna delar med sig av det de vet. Som det är nu så verkar Finmar inte ha något rykte alls vilket jag tycker är synd. Det verkar vara osedvanligt välbyggda båtar och förtjänar att uppmärksammas mer, tycker jag! Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser