nafen 0 Postad 8 Augusti , 2011 Har en Mercury Optimax 75 hk. som senaste gången jag körde visade ca 1000-1200 varv för mycket. Normalt är maxvarvtalet ca 5700 rpm, men nu närmade sig mätaren 7000 rpm på maxvarv. Någon som kan ha en idé om vad som kan ha hänt. (Jag hör på varvtalet att det är oförändrat mot tidigare, så motorn varvar inte mera nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 Augusti , 2011 Jordfel på instrumentet är en klassiker... Har tyvärr liknande symtom på min räknare. Ofta visar den rätt, men ofta några hundra varv fel och ganska ofta startar den på 5000varv när man startar motorn och ökar sedan lite till 7000 på max:( Viktigt är det du redan konstaterat, att motorn beter sig normalt. Optimaxen har ju ofta(alltid) smartcraftinstrument och då kan det ev bli andra felkällor, men jordfel brukar kunna vara en bov och den är billig och lätt att börja med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 8 Augusti , 2011 Kolla om det inte finns en poltalsväljare på baksidan av intrumentet. Välaren finns för att kunna justera instrumetet att visa rättberoende på vilket poltal generatorn har. Kontakten i polväljaren oxiderar ofta, vilket ger upphov till konstiga värden. Kolla först hur väljaren är inställd (oftast 6p), vrid den mellan ändlägena 5-6 gånger (inget våld) och ställ in den som den stod innan. Prova. Not:: det finns ibland också en kalibereringpotentiometer. Låt den var till att börja med och vrid bara på poltalsväljaren med en visare som pekar mot siffror typ 6p. Om detta inte funkar kan man prova att röra kalibreringspoten lite fram och tillbaka, men efter detta bör instrumetet kalibreras om t.ex. mhja en frekvensräknare, eller genom att parallelkoppla en känt rättvisande varvräknare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser