Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
gbak

Tre knäckta topplocksbultar, hur skall jag få loss dem?

Rekommendera Poster

Har en -88 Suzuki DT 75 som behöver borras då en cylylinder/kolv blivit repig med kass komp som följd.

Motorn är i bra skick förutom då just ovan nämda problem.

Tyvärr så small tre st topplocksbultar av när toppen skulle lossas.

Det ser ut som att bultarna ärgat fast i topplocket, då bultarna gick av strax utanför blocket.

Brottytan ligger 6-8mm utanför blocket.

Hur skall jag göra för att få loss bultarna uta att skada blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först prova att jobba med den delen som sticker ut, slipa till så du får grepp på bulten. Annars kvarstår antingen en utdragare, eller som sista alternativ att borra ur bulten och sätta helicoil.

 

Edit: Läste lite nogrannare och förstår inte riktigt vad som har hänt. Bultarna har gått av, men har erjat fast i toppen? Vad sitter kvar av bulterna och vart?



Senast ändrad av BerraS | 08 augusti 2011 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skrev lite otydligt!

 

Bultarna har alltså troligen ärgat fast i toppen, och när bultarna skulle lossas så gick de av ca 8mm utanför blocket.

Så det går alltså att få tag i en kort bit av bulten.

Har funderat på om man kanske skullle prova att svetsa på nåt på den delen som sticker ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sånna här lägen händer de att jag precis som du e inne på svetsar fast en hyfsat grov mutter,, fär ett jäkla bra tag i de.. jobba snabbt medans blocket fortfarande e hett efter svetsen.

Good Luck   /Carolina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte ska borra cylinderloppen själv?

Firman som gör detta jobb åt dig har nog utmärkta grejer för att fixa dett för en liten peng, innan du kostar på blocket en borrning med nya kolvar ringar....

Det är ju trist om du drar av något härdat vertyg i blocket.

Svetsa så nära en tätningyta låter vanskligt.

Möjligen TIG-svetning av nån som verkligen behärskar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån härdad typ av urdragare som skall slås in i ett borrat hål kommer inte på fråga. Går den av inne i blocket så är ju blocket helrökt!

 

Jag är osäker på hur jag skall göra med lite andra delar på motorn:

Brukar toppen bli oplan efter att man lossat den? Jag menar måste man plana av den efter att den suttit på motorn i typ 30 år.

Hur skall jag göra med alla 14-16 skruvarna som håller avgasportarna (eller vad de nu kallas)? Det känns som en stor risk att jag kommer att dra av en massa bultar här också.....Går det överhuvudtaget att låta avgasportarna sitta kvar när cyl skall borras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga firman som ska borra loppen åt dig hur dom vill ha det.

Dom kan även kolla toppen åt dig.

Men jag skulle nog vilja ha ett helt tomt block så att det går komma åt alla spån som blir vid bearbetningen.

Då kan du passa på att rensa kylkanalerna samtidigt.

 



Senast ändrad av cinc | 08 augusti 2011 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om resterna av bulten sitter fast i blocket lär det ju vara i blocket det oxiderat fast, inte i toppen där dom uppenbarligen lossnade och gick tillräckligt lätt för att vridas av.

Några lagom hårda hammarslag rakt på änden kan få loss resterna från oxiden som sannolikt håller fast den, men det är knappast troligt att den går runt lätt ändå. (Hammarslag kan underlätta även innan skruven gått av, man kan få den att röra sig en aning så oxidens värsta grepp lossas lite.) Bland alla olika improviserade lösningar jag provat hittills så har planfilning av två sidor på utsticket plus en svetstång som kläms fast HÅRT för att vrida runt skruven fungerat bäst. Alternativet att svetsa fast en mutter har jag inte haft möjlighet att prova tidigare, om man kan få till en bra svetsning har det goda förutsättningar för att lyckas - men sisådär 95% av alla svetsningar man ser folk göra hemma i garaget hör knappast till den kategorin...

Sedan är det lika bra att påpeka att detta är det enda jag någonsin använder hammare till när det gäller motorer, just för att stålhammare är hårda och ger bästa tänkbara chock - i övrigt finns det inget på en motor som är lämpligt att slå på med något såpass hårt eftersom det skadar det man slår på. Klubba av plast/trä/gummi/koppar och liknande gäller då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxiden krymper i volum då den hettas upp. Gör som gbak och CarolinaE föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur återmonterar man toppen på bästa sätt, så att inte bultarna ärgar och så småningom fastnar igen?
Skulle själv smort gängorna med värmetålig alu-pasta i detta fall, med tanke på galvanisk korrosion!?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Aluminiumpasta/

Själv har jag gjutjärns-delar och använde kopparpasta. (Har iofs pinnbultar som inte nödvändigtvis måste skruvas ur, men istället fastnar själva topplocket gärna nåt helt förbaskat i dessa.) Har förvisso inte lossat toppen sen dess, så jag vet inte om det fungerar.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 augusti 2011 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kareem:
Nja, misstänker att du kanske med ditt svars-inlägg avser mitt gjutjärns-pinnbultsfall alldeles ovan, som ju i sig var en liten utvikning ifrån ämnet? (Funkade f.ö inte med kontramuttrar trots riklig gänglängd, pinnarna satt stenhårt.) 
Frågeställaren avser alltså vanliga sexkantsbultar som har gått av helt nära (6-8 mm) ifrån blocket, så att försöka gänga på dubbelmuttrar med hopdragen kontramutter-effekt verkar lönlöst map vridmoment-fasthet.
Så, CarolinaE:s tips om svetsning och påpassligt rapp bultvridning innan svetsens omgivning hunnit svalna, verkar bra - men svårutförd för amatörer -  i mina ögon. (Att enligt Cinc överlämna bultrest-jobbet till en mekfirma i samband med andra mekjobb verkar därför bäst, för de har nog resurser och kunskap nog för att lösa detta riktigt snabbt&lätt för billig slant?)
Men ifall man själv sen ska återmontera topplocket så kanske alupastan kan vara långsiktigt egennyttig? Nåt sånt ... ?

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 augusti 2011 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering:

Fick loss bultarna med en lång rörtång och gas svets!

Men det svåra var ju inte de tre bultarna mot toppen, utan att få loss de åtta långa M8 orna som satt mellan blocket och stommen.

De var fast ärgade nåt otroligt, men med gas och brytjärn så fick jag efter många timmars jobb isär alltsammans.

Nu är blocket hos Värmdö motorteknik för omborrning, borde vara klart nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra att du uppdaterar med hur det gick.yes

Vi är säkert många som läser och tar till oss av tippsen.

Till de som har erfarenhet av sådant (oftast firmor som renoverar motorer) kan borra ut bultarna.

 Om man borrar så det blir ca 0,5-1 mm kvar av bulten kan man med en gängtapp få bort resten. Besvärligt om godset är av aluminium. Troligen bäst att borra bort allt och sätta dit lösgänga.

 

Tipps för de som råkar sätta härdade verktyg i hål där skruvar ska sitta. Det ska gå att med el bränna bort även härdade delar typ avdragna gängtappar/ svinpittar  mm. Ingen ny teknik utan funkade redan på 70 talet.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...