Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
littlebastard4

Lossa drivaxel från vevaxel på Evinrude 50hk 1984

Rekommendera Poster

La upp detta i fel forum så jag provar här:

Försöker få isär en ihoprostad drivaxel/vevaxel på en Evinrude 50hk från 1984. Sitter som berget. Med andra ord kan jag heller ej få av växelhuset.

Har bänt och haft mig med ett långt spett, utan resultat. Dränkt in det i omgångar med rostlösare etc utan något som helst resultat. Hängde motorn uppochned och satte rep runt växelhuset och med tyngder fästa i detta försökte jag rycka paketet loss från motorn = Inget resultat.

Kommer inte åt att värma infästningen drivaxel/vevaxel.

Har gett mig fan på att få isär det. Detta i kombination med jävligt enveten personlighet gör att jag nu börjar bli förbannad!

Har hört och läst om en produkt som heter Engine Release, men som bara finns i USA och Kanada och skickas inte till Europa. Någon som testat produkten eller har någon bra ide till vad att göra? Vill helst inte tiger-såga av drivaxeln... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har fått ett mellanrum mellan växelhuset och riggen kan du prova att lägga en skyddande plåt eller liknande på varje sida och testa att driva in tex. en träkil emellan och se om det går att spränga isär det.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ute efter detta mellanrum men det sitter som svetsat! Har sågat isär motortallriken mellan motor/rigg och kunde då plocka bort den. Kunde då med nöd och näppe komma åt två av skruvarna som håller ihop vevhuset och lossa/backa ut dessa ca 5mm, och lyckades sen kapa dem och sen backa ner dem lite till tills jag kunde lyfta bort främre delen av vevhuset, men nu är jag fast igen...

Tyvärr hinner jag inte skruva mer på den just nu då jag fastnat i kusinens trasiga växelhus...men jag ska fasiken ha isär skiten på något sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mött folk med samma problem tidigare, de har missat den stora bulten som håller fenan längst bak på växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan miss hade varit skön att hitta, men nej...den är borta, likså de övriga 4 bultarna. Bom fast! Har hört att detta inte är helt ovanligt på gamla Mercury-motorer. Tipset jag fick var: Släng den :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...