Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
stallis71

Nån som monterat Mercmonitor själv ?

Rekommendera Poster

Planerar att inom kort montera Mercmonitor level1 (version6) på min inombordare mercruiser 4.3L årsmodell 2007.

Nån som har gjort detta tidigare och kan ge några tips ?

Vilka delar köpte Ni ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du smartcraft installerat sedan tidigare, eller tänkte du dra hela vägen från motorn? Och får man fråga varför du inte köper level 2?

Jag följde denna http://bassinhound.net/boating/mercmonitor/index.html

Vet du vad som är nytt i version 6? Jag köpte nyligen version 5, billigare ja, men jag kanske slapp några features?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

I och med årsmodell 2007 och framåt så sitter det tydligen redan rätt kabel redan från fabrik..

Har oxå kollat bassinhounds sida..

Har försökt ta reda på vad som är nytt i v6 utan framgång.

Folkew, Kopplade du själv? köpte du här i sverige ? får man verkligen så mycket mer i level2 som man har nytta av ?

Om jag inte missförstått så behöver jag:

Mercmonitor level1 (level2 blir tyvärr så mycket dyrare)

Junction box

nån adapter, osäker på vilken (för att kunna köra resten av mina analoga instrument)

Senast ändrad av stallis71 | 08 augusti 2011 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute efter fuelflow och realtidsförbrukning i nm/l. Integrerade även nmea 2000 med plottern så all motordata dyker upp där också. Därför ville jag ha level 2. (Om du ska ha GPS-speed via nmea 2000 så verkar det vara level 2 som gäller). Men annars så finns det ingen större anledning att ha något annat än level 1. Köpte i USA och kopplade allt själv.

Junction box behöver du bara om du ska ha flera Smartcraftinstrument. Jag gjorde som bassinhound, struntade i junction och drog en kabel från motorn, en könbytarsladd, lite 12v och simsalabim så funkar det. Har inte Fuel/Oil Harness ännu, man måste ju ha lite att göra i vinter också.

Ersatte hastighetsmätaren med MercMonitorn, resten av mina gamla analoga instrument lät jag helt sonika sitta kvar. Dock är analoga trimmätaren död eftersom den signalen numera går till MercMonitorn (flyttade trimgivarsladden bak i motorn från ANALOG till DIGITAL, plättlätt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det, har du införskaffat någon Mercmonitor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope inte köpt nåt än, men det lutar åt att beställa från usa senare i höst då bekant skall över och då blir det väl level2 som köps tror jag. (hittade inga bra kanaler att köpa från i sverige..)

Senast ändrad av stallis71 | 16 augusti 2011 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...