cMiZZAe 0 Postad 7 Augusti , 2011 Hej alla sjöbjörnar! Försöker sälja min nuvarande båt för att skaffa någonting annat och har tittat mycket på Rib-båtar, typ Zodiac 550 pro open verkar riktigt intressant. Men då jag inte känner någon som äger en RIB så har jag väldigt mycket praktiska frågor.. Vet inte riktigt var jag ska börja men gör ett försök:·Hur ofta måste man fylla på luft i pontonerna? Varje säsong? Har nämligen sett vissa som ser lite skrynkliga ut på Blocket, har det med ålder att göra?·Hur viktigt är det att hitta en variant gjord i Hypalon? Blir den svårsåld annars? Är det stor kvalitetsskillnad? ·Vad annars ska man kika efter om man intresserar sig för en rib som man åker och tittar närmare på? Något som borde få varningskorparna att kraxa i örat på en? ·Och rent allmänt, för- och nackdelar med rib-båtar? Ni som har Rib, varför? Ni som inte har, varför inte? Tack på förhand, Gabriel Senast ändrad av cMiZZAe | 07 augusti 2011 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 7 Augusti , 2011 annars finns det denna med utrymme av en vanlig båt men ändå en ribkänsla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cMiZZAe 0 Postad 7 Augusti , 2011 Verkligen en fin båt men den ligger nog en aning över den prisnivå jag hade tänkt mig! Har fått ganska mycket förslag på RIB-båtar redan, tänkte mer på rent praktiska för- och nackdelar om jag nu beslutar mig för att köpa en. Har du en rib? Senast ändrad av cMiZZAe | 07 augusti 2011 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 7 Augusti , 2011 Har ingen men har byggt några, de finns från 6 meter och uppåt med halv eller hel rib in och utombordere. priset är inte så högt som de flesta tror för en rib, själva tuben kostar inte så mycket och skrovet i aluminium är rätt enkelt. Det är oftast utrustning som kostar mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cMiZZAe 0 Postad 9 Augusti , 2011 Hur stor är skillnaden mellan hypalon och övriga gummityper? Senast ändrad av cMiZZAe | 09 augusti 2011 | 12:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Augusti , 2011 Jag kan inte så mycket om gummi, då dår du fråga Ekens naval. De kan det bättre än mig. Det ända jag vet är att ribtuber inte är så dyr som de påstår köpte direkt från Henshaw i England tuberna för en 8 meters rib och de kostade 25000:- Herman http://www.facebook.com/pages/AluminiumbÃ¥tar/161577847212426?ref=ts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 19 Augusti , 2011 Vi Båtägare hade ett en artikel om detta för något nummer sen. De behandlade olika fabikat, tubmaterial etc. Vad jag minns av nackdelarna så var det framförallt att innerutrymmet blir litet och att det inte är så barnvänligt med de låga friborden. Och att det inte är någon lämplig båt att fiska från med vassa krokar. Annars så lovordades sjöegenskaper mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser