Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
ChristerN

En eloge till Marinsystem!

Rekommendera Poster

Hej på er.

Nu är semestern slut för den här gången. Nedan en ganska lång historia men det känns rätt att berätta den på detta sätt.

Förväntan var stor när jag för första gången skulle använda min nya båt lite mer intensivt. Vad skulle funka och var det något som skulle knasa sig. Jag hade inte förhoppningen om att allt skulle fungera felfritt trots att båten var ny i september. Nu väntade en tre en veckas tur i Stockholms skärgård med en avstickare till Åland.

Nåväl, allt gick bra i början. Men redan efter ett par dagar började Engbo-ankarspelet gå trögt och jag var tvungen att dra upp 25-kilosklumpen för hand. Inte roligt. Jag mätte strömmen och det var bra kräm in i elektronikboxen men ut var det bara runt nio volt. Kontaktade leverantören av båten som hänvisade till Engbo i Norge. Där pratade jag med deras konstruktör som gissade det jag trodde, nämligen att det var boxen det var fel på. Kontaktade leverantören igen som hänvisade till generalagenten, Marinsystem. Detta var i mitten på juli och jag befann mig på Åland med båten. Trots långa telefonköer fick jag bra svar när jag kom fram på telefon. Först fick jag förslag på ett antal firmor i Stockholmstrakten som kunde Engbo-spelen men eftersom ingen av dem hade tid fick jag kontakt med en ambulerande installatör/reparatör som jag kunde möta en bit norr om Stockholm där han skulle installera ett spel i en båt. Han skulle hinna byta boxen i samband med det jobbet. Han tittade (och lyssnade på spelet) och sa att det där låter som en stenkross och måste bytas. Han hade själv inte tid att byta spelet så han hänvisade tillbaka till Marinsystem. Där kom jag överens med en kille att om jag fixade någon som demonterade spelet och om jag levererade det till dem skulle de byta ut det mot ett fungerande. Sagt och gjort. Fick förslag på ytterligare firmor som kunde fixa demonteringen men ingen av dem hade naturligtvis tid. Jag fick då OK på att låta det varvet jag ligger vid på vintern demontera spelet och även återmontera det trots bristade kunskaper om Engbo-spelen.

Fick snabbt en tid hos varvet och de demonterade spelet, jag åkte med det till Täby och fick ett annat istället. Varvet återmonterade det nya spelet och jag kunde fortsätta min semester. Lycka!

Men autostoppet fungerade inte som det skulle. Det fixade jag själv. Nästa problem var att spelet slirade när linan var torr! Ett sånt där problem som ju inte går att demonstrera för någon reparatör. Skit också!

Jag ringde Marinsystem igen och de kunde konstatera att en fjäder blivit uttänjd vid demonteringen samt, med den felsituation jag beskrev, att två brickor var felvända.

De skickade en ny fjäder med posten och jag monterade brickorna på rätt sätt. Spelet slirade nu inte längre men autostoppet fungerade inte.

Några dagar senare kom fjädern och då jag monterade den fungerade allt perfekt.

Jag vet inte hur många samtal det till slut blev med Marinsystem men vid samtliga tillfällen var de mycket service-inriktade och kvaliteten på råden de gav var mycket hög och att rädda så mycket så möjligt av min båt-semester var deras ambition.

Så, Peter och Christian på Marinsystem. Tack för all den hjälp ni gav mig vilket gjorde att jag kunde fortsätta min semester på bästa sätt.

Till alla er andra (ni som orkat läsa ända hit) kan jag rekommendera detta företag som ställer upp på ett sätt som är utöver det vanliga i branchen.

PS Jag har inga aktier i företaget och heller inga andra intressen i det. Tycker bara att man ska uppmärksamma de som står ut i service.

Tack för ordet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att läsa att vissa firmor har bra service och support, Det är så här man gör för att få fler kunder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att läsa om firmor som skött sig som omväxling.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra att det finns firmor med en mycket hög servicegrad och att vi blir delgivna vilka de är. Vanligast är att det är den andra typen av firmor som omskrivs. Det som är tråkigt är att du själv fått sköta alla kontakter, iofs blir det bäst så men annars är det båtleverantören som ska ombesörja detta, om du har garanti kvar. Som kund har du bara en motpart, men det är väldigt vanligt att vi som kunder skyfflas runt, men det är fel enligt KKL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med att det var tråkigt att behöva styra med allt själv men det var något jag valde då jag misstänkte att även leverantören hade händerna fulla och att det därmed skulle bli förseningar. Nu kunde jag välja lösning lite själv.

Men visst är det som du skriver, jag har bara en motpart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig läsning.

Man ser allt för ofta notiser om saker som gått fel och så klart ska vi det men vi måste också ha sådaha här så vi får läsa om det som går som det ska.

Fram för mera notiser om saker som går som dom ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bygga på historien lite.

I slutet av förra sommaren började spelet gå trögt igen. Jag kontaktade Marinsystem som meddelade att tillverkaren (Engbo) bytt leverantör av ett kugghjul och den nye leverantörens kuggisar hade inte hållit måttet. Nu pågick förhandlingar om inköp från annan leverantör och de skulle komma ut till båten så fort de fått hem nya.

De frågade om jag kunde stå ut resterande delen av sommaren med mitt tröga system och det kunde jag. Att spelet nu blivit nästan två år gammalt spelade ingen roll. Vi tar ansvar för det vi säljer oavsett ålder var svaret!

För en månad sedan mailade jag Marinsystem (som nu bytt namn till Engbo Sverige) och frågade om status. Nästa dag ringde Christian från Engbo och frågade om han kunde byta delarna nästa dag. Självklart!

Så nu har jag fått spelet bytt ytterligare en gång och jag hoppas det håller.

För alla som har ett Engbo spel av nyare datum kan det ju vara bra att veta att de haft problem men ställer upp för sina kunder!

Återigen en eloge till Engbo Sverige/Marinsystem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med! Har precis samma erfarenhet av Marinsystem.

Jag har renoverat alla mina Engbospel själv och fått grym support!

I förra båten byggde jag om ett gammalt spel med ny styrbox, motor osv, jag bytte allt utom chassit, det var en hel del strul med elektroniken och även visade sig det efter många svordomar en klack till kuggkransen.

Många samtal blev det och dom är grymt serviceinriktade och kunniga på sina grejer. En fjärrkontroll sade upp sig efter ett år, fick en ny med svaret det ska inte hända.

Engbo är inte billigast på marknaden men gör bra grejer och med den service och kompetens Marinsystem har är det ett enkelt val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...