Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sahlback

Beväxning på propeller med rak axel?

Rekommendera Poster

Slänger in frågan på seglardelen eftersom jag funderar på att köpa solseglaren Greenline 33 som är en axelbåt. Jag är ju van att trimma upp och kunna skrubba propellrarna på min motorbåt men hur gör ni som har propeller under båten? Växer det mindre för att det är mörkare kanske?

Erfarenheter och tips plz! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen som helst påväxt på min propeller som sitter på rak axel under båten, dock målar jag den med bottenfärg när jag vårrustar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller du som jag till på växtkusten? Jag brukar få min båt och drev målad med bra färg men propellern målas aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är vi ju för 17 nästan grannar, min båt ligger i Öckerö hamn. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båt jag köpte i höstas hade legat som visningsbåt i Göteborg sedan midsommar. Den hade endast gått ett fåtal timmar och hade ganska mycket tulpaner på proppen (rak axel) som var omålad (brons). Det gav en fartminskning från de 23 knop den ska gå i till 20. Ganska stor skillnad för en deplacerande båt.

Men jag kan ju gissa att det blir betydligt mindre tulpaner om båten körs regelbundet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att måla propellern känns lite meningslöst egentligen, målar varje gång jag är på land men den försvinner ju likförbannat lika fort som man målat. En annan teori är ju att kopparlegera propellern. vet inte om det funkar men det borde ju ge en viss verkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid rak axel är det väl vanligast med bronspropeller och då får du ingen påväxning om du inte använder offeranod på axeln. Detta förutsätter dock att axeln är galvaniskt skild från motor och backslag, annars kan det bli dyrbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Måste nog skicka den frågan vidare till leverantören då jag inte lyckades hitta svaret på Greenlines hemsida.

Så är det rätt gjort får man varken beväxning eller behöver offeranoder! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ämnet har varit uppe på ett antal fora och som jag fattat det, under förutsättning att backslag/motor är galvaniskt skilt från axeln, så kommer kopparjoner att frigöras från propellern precis som hos bottenfärgen och detta förhindrar påväxning. Används däremot en offeranod kommer jonerna att avgå från den med beväxning på propellern som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade just med återförsäljare (något vimsig) men han påstod att det är bronspropeller och en liten offeranod men vi har inte haft några klagomål på det. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...