Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Lento

Byte av Powertrim/tilt motor Yamaha. Hur?

Rekommendera Poster

Hej!
De senaste veckorna har jag haft problem med powertrim/tilten på min Yamaha 115 -87.

Problemet började för drygt en vecka sedan och yttrade sig som så att motorn inte gick att få varken upp eller ned. Det gick dock tilta upp motorn genom att knacka på elmotorn till tilten. Jag tog upp båten och plockade isär tiltmotorn och rengjorde inuti motorn så gott jag kunde. Vid demonteringen sprack tyvärr  en av magneterna och ena skruven till kabelinfästningen på tiltmotorns lyckades jag inte får upp. Limmade fast den största delen av magneten och monterade ihop tiltmotorn igen och då fungerade den alldeles utmärkt i ca en vecka, -men nu har alltså problemen återuppstått.

Har återigen demonterat tiltmotorn och bytt ut fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn. Upptäckte då att ett av de hus som kolen ligger i gått sönder. Jag menar att två av de fyra väggarna som håller kolen på plats har försvunnit. Har trots detta lyckats montera ihop motorn och fått tilten att fungera igen men misstänker att det är högst tillfälligt då jag befarar att kolen kommer att falla bort igen under gång. Av denna anledning har jag beställt en ny tiltmotor och jag undrar nu om det är svårt att byta denna? Måste man tömma systemet på olja och demontera hela powertrim/tilt enheten för att byta elmotorn?

Tacksam för hur demontering och montering av tiltmotorn utförs på enklast möjliga sätt.

MVH

/Lento

-med båtåkarklåda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har adrig gjort detta själv men fått intrycket av andra att motorn går att bytra utan att demontera trimmet. Om dett gäller även din motor vet jag inte.

Olja går om det skulle behövas att tömma genom att ta bort releaseventilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vill börja med att be amiral guestsson om ursäkt för att jag inte svarat och tackat för svar. Tack så mycket! Passar samtidigt på att fråga på nytt. Är det svårt att byta trimmotor och är det något särskilt man borde beakta? Planen just nu är att vänta in några plusgrader, bygga en tillfällig ställning för utombordaren, demontera utombordaren från akterspegel och demontera trimmotor och montera ny. Misstänker att demonteringen blir svår då jag vet att en bult av tre gått av. Önska mig lycka till. Ngt tror jag behöver. Mvh L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...