Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
gunverth

Varför inte avgasrör under vattenlinje?

Rekommendera Poster

Förlängde avgasutsläppet med en bit dammsugarrör. Borrade ett 3 mm hål i röret just intill skrovsidan för att inte skapa en hävert. Hjälpte en del men i vissa vindar är det fortfarande jobbigt med avgaser som virvlar upp. Behöver ingen skvallerstråle, det hörs direkt om det inte kommer vatten, "burkigt" ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss med gamla dieselklumpar som drivning kanske det är en god ide att förlänga utblåset en bit för som Tommy skriver så är det inte speciellt härligt att tvätta bort sot från akterspegeln. På min båt blir det sotigt direkt och visst borde jag kanske justera ventiler samt serva mina spridare men som vanligt är listan på saker som ska göras extremt lång och mycket stannar vid drömmar.

BTW vet någon vad det kan kosta att renovera spridarna, läste någonstans att man kunde få tag i spridare via mekonomen till VP. Har en MD3B och jag misstänker att det är dags att lägga lite kärlek på den 33 år gamla spisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För oss med gamla dieselklumpar som drivning kanske det är en god ide att förlänga utblåset en bit för som Tommy skriver så är det inte speciellt härligt att tvätta bort sot från akterspegeln. På min båt blir det sotigt direkt och visst borde jag kanske justera ventiler samt serva mina spridare men som vanligt är listan på saker som ska göras extremt lång och mycket stannar vid drömmar.

BTW vet någon vad det kan kosta att renovera spridarna, läste någonstans att man kunde få tag i spridare via mekonomen till VP. Har en MD3B och jag misstänker att det är dags att lägga lite kärlek på den 33 år gamla spisen.

Är den bara 33 år är det ingen MD3B. Då är det en av de sista MD17 , en MD17D. Ingen jätteskillnad men en del detaljskillnader är det. Det är inte samma spridartryck mellan MD17D och MD3B så spetsarna kan vara olika om de inte bara är justerade olika. De är från BOSCH och heter DLLA150S720 på MD3B.

Ofta inte helt lätt att byta, spridarna är ofta svåra att få loss och efteråt svåra att få tätt på plats igen.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den bara 33 år är det ingen MD3B. Då är det en av de sista MD17 , en MD17D. Ingen jätteskillnad men en del detaljskillnader är det. Det är inte samma spridartryck mellan MD17D och MD3B så spetsarna kan vara olika om de inte bara är justerade olika. De är från BOSCH och heter DLLA150S720 på MD3B.

Ofta inte helt lätt att byta, spridarna är ofta svåra att få loss och efteråt svåra att få tätt på plats igen.

Nu är det så att båtar av det märke som nemtrix äger brukar med åren bli yngre och yngre, jag har sett liknande till salu som har en årsmodell som är 10 år efter att dom slutade tillverkas.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att båtar av det märke som nemtrix äger brukar med åren bli yngre och yngre, jag har sett liknande till salu som har en årsmodell som är 10 år efter att dom slutade tillverkas.

Kalle

Man brukar säga att damer mognar med åren tills dom blir övermogna ;-) Jag blir dock bara yngre och yngre med åren, eller åtminstånde sitter jag fast på 25år tyvärr har inte kroppen fattat det.

Fick för mig att jag sett siffran 1982 på motorn men minnet sviker ibland. Båten vet jag iaf att den är från 1972 då jag har kvar den fina skylten som följde med båten när hon var ny.

Hur ser man om det är en MD3B eller en MD17, skulle förvisso kunna googla men tycker det här är trevligare.

Bifogar en bild så får experterna avgöra

post-82073-0-14955800-1446640061_thumb.jpg

Ursäkta trådkapningen om någon tar illa upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den skulle jag bedöma som en MD3, men jag har haft fel tidigare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...