Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
gunverth

Varför inte avgasrör under vattenlinje?

Rekommendera Poster

Hej allihopa! Ny på forumet med en norsk plastsnipa från -74 och med.

 

Jag hålller på att återställa snipan med en MD2b i något sånär originalskick, fast med moderna förbättringar som inte syns. Typ, enspaksreglage, bättre axeltätningar, rostfri bränsletank med givare, templarm och annat.

Något som dock förbryllar mig är att nästan alla båtar från 70-talet (framför allt snipor) med dieselinombordare har sitt avgasutlopp ovanför vattenlinjen, när båten levererades med ett avgasutlopp under vattenlinjen. Det senare är nästan alltid proppade och ett nytt hål har tagits upp i aktern. Varför?

Det gör ju jättemycket för ljudnivån att skicka ut avgaser och kylvatten under vattenytan. Jag kan förstå att man är orolig för flödet av kylvatten, med det kan lätta lösas med en bit transparent nätad PVC-rörsbit för inspektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Är du inte död föresten? Synd bara att du inte var intreserad av vårt västra granland. Hade du varit det hade vi fortfarande varit i union med Norge. Men Ni som bor i Stockholm har ju varken intresse eller koll på omvärlden. wink

Det är ju ingen fördel att ha mer hål under vattenlinjen än nödvändigt och dessutom kan det ju bli baksug. Att få en motor fylld med vatten är väl ingen höjdare.

Arbetskompisen som hade V8, satte på en växelventil så att han kunde välja om avgaserna och oväsendet skulle gå ut under eller över vattenytan.

Dvs i hamn körde han med avgaserna över vattenytan så att alla runt omkrig kunde höra mullret. När han kom ut en bit slog han över och skickade ut avgaserna och oväsendet under vattytan - så att han stod ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för språk att använda i Maringuiden - speciellt att svara en förstagångsanvändare av forumet. Och Du skall vara hedersmedlem. Fy faen!

Carl_Axel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men f faen... Du har inte läst mycket av vad Tommy skrivit va? Att rapportera och förfasa sig över detta är verkligen illa. Undrar om din semester är slut redan? Eller om det var frugans som var slut?

Herregud liksom....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Carl_Axel är skånepolitiker, då blir man sån. Skåningar i allmänhet och politiker i synnerhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att texten var skriven på ett skämtsamt sätt och syftade på hans avatar? Vekar som om fingrarna var snabbare än hjärnan den här gången Carl_Axelno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte RB backslag på MD2b ?

Då funkar enspaksreglage mycket dåligt, om det funkar överhuvud taget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem Tommy är - och vet heller inget om era interna skämt. Jag kan bara läsa vad det står. Förmodar att den som för första gången använder forumet inte heller känner till ert interna

språkbruk. Vad sedan mitt yrke eller sysselsättning har med saken att göra begriper jag inte - ej heller omdömet om skåningar, men vi klarar oss nog ändå. Dumskallar!

Carl_Axel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy är den som finns bakom nicket toaen och  hans hedermedlemskap kommer sig helt enkelt av att han ofta och gärna och för det mesta med glimten i ögat hjälper till med sina kunskaper och erfarenheter. Oavsett om frågeställaren är en nykomling med 1 inlägg bakom sig eller inte.

Därav min reaktion på ditt ifrågasättande av medlemsstatusen el vad man ska kalla det. Du ifrågasätter utan att öht ha en blekaste aning om VAD du ifrågasätter..  Jag antar att det är därifrån som ditt (möjliga eller faktiska, bryr mig inte om vilket) yrke framfördes. Vad skåningar beträffar så känner jag bara en och om man ska döma av den enda så är skåningar ett underbart folkslag. Att döma av dig så är dom däremot ett surt släkte utan vare sig humor eller självdistans... Antar att sanningen ligger nånstans mittimellan,. Precis som i alla andra län o landskap.

Dumskalle får du gärna kalla mig om det får dig att må bättre, men tänk om nån rapporterar det för att dom tror du säger så för att såra och reta upp.... Alla förstår ju inte humor o ironi liksom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära Karl-Axel

Jag är faktiskt den enda som svarat seriöst på på frågan. Genom ditt tramsinlägg mm spårade ju frågeställningen ur.

Att du inte har nån humor och  inte är historoskt bevandrad står ju helt klart.

Trådskaparen använde ju som bild i sina inlägg ett poträtt på Kung/Krinprins Gustav V som föddes den 16 Juni 1859 och dog den 29 oktober 1950. Var Kung i Sverige från 1907.

 

Det hävdas att Kronprinsen Oscar Gustaf Adolf var ointreserad av norrmännens ansträngningar av bli fria från unionen med Sverige och Kung Osdkar II dog ju knappt två pr efter unionsupplösningen.

Väljer man en sån bild som gunverth gjort får man nog ta för givet att man kan få en och annan gliring.

Dessutom avslutade jag den delen av mitt inlägg  med en smiley, vilket ju markerar att det skrivna var av det skämtsamma slaget. smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att försöka återgå till ursprungsfrågan så kan nog avgasrörets utformning härledas till tre grundläggande aspekter?
1. Hävertverkan: Vatten får under inga omständigheter rinna in och fukta cylinderns förbränningsrum. (Dieslar klarar måhända detta bättre än bensinare vars tändstift är känsligt?)
[Är avgasrörets mynning normalt under vattenytan så tillkommer - förutom eventuella startproblem - risk för att hela båten sakta kan sjunka i obevakat hamnläge pga hävertverkan?]
2. Sjöns vågor vid extrema tillfällen, hänsyn måste nog tas till att båtens gungande kanske kan trycka in vatten bakvägen. Då motorn snurrar och går så pressar dess gastryck utåt, men om den stannar? (Segelbåtar i busväder med avstängd motor och hög krängning blir väl f.ö. extra känsliga, motorn startar kanske inte ifall vatten råkar ha pressats in under något tillfälle under seglatsen?)
3. Motorns prestanda/trivsel: Det statiska kompressions-förhållandet för varje motor bestäms ju teoretiskt av slagvolym/förbränningsrum och anges i motorspecen, men den verkliga mängden gas som komprimeras beror -  vad jag begriper - även på gasströmnings-motståndet. Kort sagt; kväver man motorn med extra gas/vätske-pumpningsarbete så kan maxuteffekten minska litet.

Kan alltså också tycka att förlängning av avgasslangen utombords ner under vattenytan borde vara mer vanligt förekommande, med tanke på ljudnivå och eventuellt också pga avgaslukt under färd!? Men detta är nog såpass lättköpt att nån hund ligger begraven? Misstänker alltså att skälen ovan sammantaget gör lösningen oattraktiv??

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 augusti 2011 | 14:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är då skillnaden med ett drev som har avgasutsläppet konstant under vattnet????

På mitt 290 drev så sitter det visserligen en gummiflärp vid utblåset för att förhindra att vatten pressas in när motorn står still men vad skulle hindra att en liknande lösning tillämpas på ett vanligt avgasrör- förrutsatt att röret inte går direkt rakt in i motorn utan via liknande krumbukter som med ett drev?

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 09 augusti 2011 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PCP-Roger:
Bra invändning som jag inte alls tänkt på. Nu börjar tråden faktiskt ge nya sakliga infallsvinklar ... :-)

Inu-drevens avgassystem är nog i sin helhet fabriksmässigt anpassade för djuputsläpp av avgaserna. Men vad jag avsåg i inlägget ovan var amatörmässiga efterhands-ombyggen, och i förlängningen vilka saker som kan vara relevanta vid en eventuell förlängning av befintligt luftavgasrör så att det mynnar under vattenytan.
(Kan mao inte se att mina tre förmodade aspekter ovan har rubbats iom det faktum att inu- drev faktiskt har avgasning djupt under ytan?)
[Men kanske kan avgasutsläpp DJUPT under ytan vara extra bra ifall propellern pga fart/kraft skapar undertrycksområden? (Inkommande vågors rörelseriktning får kanske minskad direkt skvimp-tryckverkan med ökat djup, och inu-suget vid maxfart kanske samtidigt avpassat hjälper just motorns max-andning/maxeffekt, nåt sånt??) 
Fler synpunkter/erfarenheter ?

/ Thomas

Sen edit : (tyvärr klart efter nedanstående inlägg) ...
Bara en fundering, för att kanske försöka förtydliga inudrevs och utbordares propellnavs-avgasutsläpp?
Fritt utsläpp till omgivningsluftens låga normaltryck på ca 1000 hPa kan verka optimalt, men bakefter en modern snabbgående inu-propeller vid maxfart så kan måhända gastrycket faktiskt vara ännu lägre under vattenytan?
För propellern slirar nog och vispar via kavitation troligen upp slukområden vars gasundertryck (vattenånga/nervispad luft) som - via sitt låga tryck - ytterligare hjälper motorns andning precis vid de tillfällen som det behövs som bäst map maxhastighet?  Som sagt bara en liten fundering, men men?
Vet bara att andningen är fundamentalt viktig för en motors maxprestanda, så varje trix borde vara tillåtet i jakten på motorbåtsägares tydligen heliga graal - nämligen maxfarten?? 

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 augusti 2011 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fjärde anledning är för mig ganska klar. Om avgasutsläppet ligger under vattenlinjen så blir det i min värld en bottengenomföring, en skrovgenomföring under vattenytan. Jag har på alla mina bottengenomföringar en ventil så att jag inte behöver oroa mig för att båten sjunker om slangen skulle spricka/läcka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag överreagerat våldsamt (jodå, politiker kan be om ursäkt). Kvar står dock faktum att ni som använder forumet i stor omfattning och tydligen känner varandra kanske borde inse att nybörjare och andra måttliga användare inte hänger med i svängarna. Att Tommy och toaen är densamma vet nog inte många - och har därför inte lärt känna er speciella schargong.

Inte förstod jag att piken handlade om gamle kungen på bild. Skall sansa mig framöver och också lägga märke till om det är en smiley i svaret.

Jag är alls ingen sur skåning utan humor, men tycker inte om när man hånar människor. I detta fallet trampade jag alltså fullständigt fel och ber alla inblandade om ursäkt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd... och för alla som tror att jag därvid uttrycker mig ironiskt så vill jag omedelbart säga att jag då menar diskussion om utsläpp under eller över vattenytan. Teknik alltså?Ironi är svårt...

Men lite historia är alltid intressant och hela historien kring unionsupplösningen är väldigt spännande faktiskt. Läser man om detta så inser man att en del faktiskt satt och väntade på att krig skulle kunna starta mellan Sverige och Norge. Vilket det lyckligtvis inte gjorde. Heders åt sansade och mogna politiker!
( ok, ok där tangerar jag den svåra gränsen in mot ironi    wink )

Till frågeställaren kan jag bara bidra med följande innan mer tekniska personer eller motor-konstruktörer hinner få tid att tänka till:

I min ungdom så lärde jag känna en äldre skärgårdsbo. Han hade en snipa ( av trä men det är inte viktigt för diskussionen ) och denna snipa var utrustad med ett avgasrör som gick ut ganska högt över vattenytan, om jag kommer ihåg rätt så kanske minst 2-3 decimeter. 
MEN på avgasröret var svetsad ett annat rör som i en krök gick bakåt och ner mot vattenytan. Vid stillaliggande så var röret ovan vatten och vid färd så gick röret ner under vattenytan.

Den äldre mannen svarade på min fråga - varför man inte kunde ha utsläpp direkt under vattenlinjen direkt - med att säga Det har man aldrig på en riktigt gjord båt  

Slutsnackat liksom? Så jag vågade inte fråga varför. Däremot frågade jag om röret och fick veta att det reducerade ljudnivån. Men också att det gjorde att han aldrig kunde köra med fullt varv eftersom då kommer inte avgasera ut som de ska  

Så kanske ett rör kan vara en bra praktiskt kompromiss mellan säkerhet och ljudnivån?   



Senast ändrad av Funkis | 10 augusti 2011 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar alldeles utmärkt på RB-backslag om det är rätt gjort. Fjord har ursprungligen )70-talet) kortat armen, vridit  backslagshuset och armen och borrat upp ett hål i armen för ett fäste av växelvajern. Armens kortade längd ger ett slag på 30 mm åt vardera håll vilket är som hand i handske för Volvo Pentas enspaksmekanism (1140095).

Hur som helst fungerar det mycket bra rent praktiskt och jag använder det nu. Skall återkomma med bilder/filmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Väljer man en sån bild som gunverth gjort får man nog ta för givet att man kan få en och annan gliring. ..

Hehe! Det var faktiskt andra gången på snart 15 år med den avataren/bilden som någon reagerade. Har den som bild på i princip alla forum. ...med gliringen fattade jag direkt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga angående avgasrör på snipor som mynnar under vattenlinjen:

Det är alltså originalinstallationen som är proppad och ersatt av en hemmafixad lösning med ny håltagning över vattenlinje. Albin 25, Monark 690 och min Fjord 21 Nordic är exempel på båtar där jag har sett detta. På samtliga båtar har originalmynningen ett inplastat stigarrör i brons eller galvat stål till runt 30 cm ovan vattenlinjen. Det har alltså aldrig funnits risk för läckage som sänker båten. Det är samma förutsättning som för en självläns i en segelbåt.

Jag fick en kommentar från annat håll att Naturvårdsverket hade rekommenderat båtägare att göra så här på 80-talet, men det verkar långsökt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga problem med att fixa en sådan lösning.

Direkt under vatten ytan är trycket 1 bar. Samma som i ditt vatten glas direkt under vatten linjen. Ta ett sugrör. Blås lite lätt. Bubblar det? Nu är det inte så korrekt men tror inte en större motor med en slagvolym där efter kommer kväva sig själv på grund av det lilla övertrycket som är.

Med vatten inträngning under hård sjö har jag svårt att se kunna bli ett problem då korrekt installation där ljuddämpare är installerad under vattenlinjen direkt efter motorn för att sedan dra upp avgas slangen igen över vatten linjen till en svanhals för att sedan leda avgasslangen direkt vertikalt ner till avgas genomföringen. Exemplet av ett glas som sätts med huvudet ner lämnar luft kvar som ökar i tryck och där igenom inte släpper in vatten.

Bottenventil som säkerhet så klart på detta så klart.

Sen är det nog viktigt att göra en halv kon runt om genomföringen då man vill ge undertryck till motorn under färd. Något i denna still.

Ska fixa detta på min Winga 29.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bara en undran, min albin 25 har monterat avgasutsläpp ovan ytan eller iaf i ytnivå. Detta är vad jag kan se orginal.

 

Jag slår alltid en koll att kylvatten kommer ut när jag startar båten men visst hade det varit trevligt att slippa avgaslukt när vinden ligger fel.

 

Dock känns det mer naturvänligt att släppa avgaser i luften än att låta dom blanda sig med vatten men där kanske en kemist får fylla i, skolan var aldrig min starka sida!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bara en undran, min albin 25 har monterat avgasutsläpp ovan ytan eller iaf i ytnivå. Detta är vad jag kan se orginal.

 

Jag slår alltid en koll att kylvatten kommer ut när jag startar båten men visst hade det varit trevligt att slippa avgaslukt när vinden ligger fel.

 

Dock känns det mer naturvänligt att släppa avgaser i luften än att låta dom blanda sig med vatten men där kanske en kemist får fylla i, skolan var aldrig min starka sida!

Avgaserna stiger ju upp till ytan ändå. Har du aldrig släppt en fis i badkaret nångång? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga problem med att fixa en sådan lösning.

Direkt under vatten ytan är trycket 1 bar. Samma som i ditt vatten glas direkt under vatten linjen. Ta ett sugrör. Blås lite lätt. Bubblar det? Nu är det inte så korrekt men tror inte en större motor med en slagvolym där efter kommer kväva sig själv på grund av det lilla övertrycket som är.

Med vatten inträngning under hård sjö har jag svårt att se kunna bli ett problem då korrekt installation där ljuddämpare är installerad under vattenlinjen direkt efter motorn för att sedan dra upp avgas slangen igen över vatten linjen till en svanhals för att sedan leda avgasslangen direkt vertikalt ner till avgas genomföringen. Exemplet av ett glas som sätts med huvudet ner lämnar luft kvar som ökar i tryck och där igenom inte släpper in vatten.

Bottenventil som säkerhet så klart på detta så klart.

Sen är det nog viktigt att göra en halv kon runt om genomföringen då man vill ge undertryck till motorn under färd. Något i denna still.

Ska fixa detta på min Winga 29.

 

Glöm inte att mottrycket består inte bara av att trycka ut avgaserna under vattnet. De skall även transportera bort allt vatten i avgasslangarna  och ev ljuddämpare. Det mottrycket kan bli avsevärt och är pulserande. Många smådieslar kan få dålig/för hög tomgång pga detta och lägre effekt och verkningsgrad på högre varv. I vissa installationer finns två avgasslangar med ett uttag till direkt på avgaskröken för av avlasta mottrycket till ett separat avgasutsläpp.

Med långa slangar och liten motor finns det verkligen potentiella problem om man lägger på ytterligare statiskt mottryck. Jag skulle testa/simulera en sådan installation innan man gör större ingrepp i båten.

 

Sedan tänker du fel i din jämförelse med ett glas med luft i. Det finns inget mottryck för vattnet att tränga in när motorn står still. Den luften trycks ut genom luftintaget på motorn. Det är alltid tvärdrag därigenom. Däremot har det ingen större betydelse om avgasröret mynnar under vattenytan i detta avseende mer än att får du en hävertverkan så kommer den inte brytas av vågrörelser utan är permanent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man att kylningen funkar om avgaserna går ut under vattenytan? Fördelen med avgaser över vattenet är att man ser kylvattnet, nackdel är ju att det kan lukta avgaser ;) . Finns någon lösning så man kan få en "skvallerstråle" på en Tamd 31P?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man att kylningen funkar om avgaserna går ut under vattenytan? Fördelen med avgaser över vattenet är att man ser kylvattnet, nackdel är ju att det kan lukta avgaser ;) . Finns någon lösning så man kan få en "skvallerstråle" på en Tamd 31P?

 

Såg nånstans i nåt sammanhang en som hade en lite klen skvallerslang som var ansluten till kylvattnet och som sprutade vatten på utsidan skrovet fullt synligt från sittbrunnen. Har för mig att jag hörde talas om nån som hade samma lösning som sprutade vatten inne i sittbrunnen. Så det går nog att lösa.

 

När man har nån liten diesel som inte gör så mycket väsen av sig, förstår jag inte varför man skall dra ner avgasröret under vattenlinjen. Det kan ju skapa mer problem än det löser.

 

Hade en arbetskompis som alltid sa; "Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete".

 

Fast det är klart. Att göra ren delar av den vita aktern från diselrökssot hör väl inte till de mera inspirerande årliga arbetsmomenten.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade upp mitt avgasutsläpp som satt under vattenytan, det känns säkrare framförallt om man ska ligga i när det börjar frysa. Men visst fasen låter det mer, ganska mycket dessutom. Det blir även mera avgaslukt. I vinter är planen att få dit en bit gummislang som leder ner avgaserna under vattnet men som också enkelt kan plockas bort. Den farliga bordsgenomföringen är i alla fall borta!

 

Tidigare satte jag en 5 mm skvallerslang i sittbrunnen som rinner rakt ner i en av dräneringarna, mina hundar har tyckt det varit kul. En termostat på avgaskröken ger annars larm om kylvattnet inte fungerar. Fast då har man oftast hunnit backa ut så där lagom från båtplatsen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man att kylningen funkar om avgaserna går ut under vattenytan? Fördelen med avgaser över vattenet är att man ser kylvattnet, nackdel är ju att det kan lukta avgaser ;) . Finns någon lösning så man kan få en "skvallerstråle" på en Tamd 31P?

På installationer med drev så ser man bara på temperaturmätaren om kylningen fungerar. Det luktar avgaser även om de släpps ut under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det luktar avgaser även om de släpps ut under vattenytan"

 

Det kan jag tänka mig, ofta finns ett baksug i luften precis akter om båten.

När jag flyttade mitt avgasutsläpp så tänkte jag först låta det gå ut akteröver. Men vi provade med en rökbomb och då kunde man se att det var helt fel ställe, sidan var betydligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snekke, eller snipa då, planar inte, vattnet strömmar snabbare och snabbare förbi skrovet och ökar i hastighet pga skrovet form, detta leder till större mottryck om utblåset ligger lågt. Sedan så är snipor kända för att rulla ordentligt i sidled vid dåligt väder, vilket ökar risken för vattenintrång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...