ConnyGson 7 Postad 7 Augusti , 2011 jag har en Mercruiser 7.4 med Bravodrev från ca -95 (har inget motornummer så jag kan inte kolla). Motorn har kilremmar och inte serpentin. Remmen som driver sjövatten/bränslepumpen verkar vara lite speciell. Den går från nedre remskivan till sjövatten pumpen coh den späns med ett spännhjul. Det här är väl inte så konstigt. Men 2 gånger har jag beställt en ny rem från bla Hansen (den gamla har tagit slut och jag kan inte mäta den) och alltid fått fel. Jag får alltid en rem så är alldeles för tjock och ungefär hälften så lång som den borde vara. Är det ngn som har ett tips om hur jag ska få tag i rätt rem? // Conny Senast ändrad av ConnyGson | 07 augusti 2011 | 14:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Augusti , 2011 Finns förvisso fler varianter av 7,4:liters Mercruiser på Ishop, men på denna verkar remmen vara 1016 mm (40 tum). Klicka på 34. V-belt för popup-fönster ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0008986&path=MC~A0000005~M0000539~M0000540~C0008986&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MC&eCatSupFldr=supplier-300-020-MC Finns nog närmare och kanske billigare leverantörer än Ishop. Profiltyp, bredd och höjd framgår tyvärr inte, men det borde gå att mäta på den gamla remmen eller remskivorna. Enkla kilremmar finns nog inte i så många varianter. Kanske finns rätt typ här? (Finns f.ö. en beskrivning av hur man mäter och beräknar remmar i pdf:ens inledning.) http://www.lundgrensmaskin.se/pdf/TRANSMISSION.pdf /Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 08 augusti 2011 | 10:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 9 Augusti , 2011 Tack för tipset! Jag har hittat en standardrem som är 10x1013 och den verkar funka kostar 129 kr. Jag har också hunnit testa en 10x1025 men den gick inte att spänna tillräckligt. Den gick visserligen att köra men risken är att den nöts lite väl fort och då börjar slira. Jag fick också ett tips om en orginalrem som mycket riktigt är 40 9,5x1016 á 365 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Augusti , 2011 Klart kul att det löste sig, du måste lagt på en rem för att få på remmen så snabbt ... :-) Haha, även blinda hönor kan tydligen enligt talesättet ibland hitta ett korn! (Alltså här ett korn av sanning, i mina annars många svars-inlägg /Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 10 augusti 2011 | 08:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser